Nowe volvo XC90. Kierowcy biorą va banque! Zobacz pierwsze zdjęcia
1 Nowe volvo XC90 to pierwszy seryjny model zbudowany ma nowej platformie Scalable Product Architecture (SPA). Pod nazwą SPA inżynierowie szwedzkiej marki kryją płyty podłogowe i inne części, które mogą być stosowane w pojazdach o różnej wielkości. Co w tym rozwiązaniu jest niezwykłego?
Volvo
2 Pod maskę trafią dwulitrowe czterocylindrowe jednostki z nowej gamy Drive-E. Wiadomo, że nowe volvo XC90 będzie początkowo dostępne z silnikami Diesla o mocy 190 i 225 KM. Wersje benzynowe będą dysponowały mocą ok. 250 KM i ponad 300 KM. Później do gamy dołączy także wersja hybrydowa, w której silnik elektryczny będzie współpracował z najmocniejszą jednostką benzynową. XC90 będzie oferowane zarówno w wersji z napędem na cztery koła, jak i z napędem na przód. Topowa odmiana XC90 rozpędzi się do 100 km/h w 6 sekund. Najmocniejsza odmiana XC90 poprzedniej generacji przyspieszała do 100 km/h w 7,2 s.
Newspress
3 Wnętrze? Centralny ekran dotykowy zastąpi pokrętła i przyciski. System pokładowy będzie bazował na iOS-ie. Tak, tak… Volvo i Apple są razem - jakkolwiek to brzmi. W efekcie nowe volvo XC90 będzie wykorzystywać Apple CarPlay.
Volvo
4 Głównym elementem deski rozdzielczej stanie się centralny ekran dotykowy o wielkości zbliżonej do tabletu. Jak widać system iOS zdobywa kolejny przyczółek - samochody. Na pokładzie nowego XC90 zmieści się siedem osób.
Volvo
5 Siedzenia za dopłatą będzie można wzbogacić o funkcje wentylacji i masażu. Opcjonalne fotele Contour mają być jeszcze bardziej komfortowe niż oferowane seryjnie. Drugi rząd siedzeń składa się z trzech indywidualnych foteli z regulacją pochylenia oparcia. Można je przesuwać wzdłuż. Tym samym, gdy trzeci rząd siedzeń jest złożony, możliwe jest zwiększenie objętości bagażnika. Środkowy fotel można wyposażyć w zintegrowane siedzenie dla dziecka. Siedzenia w trzecim rzędzie, przewidziane dla pasażerów o wzroście do 170 cm, są skierowane lekko do środka auta. W opinii konstruktorów to najlepszy "ostatni rząd" w tej klasie aut.
Volvo
6 Nowe XC90 dostanie pojedynczą klapę bagażnika, w odróżnieniu od starego XC90, który wzorem aut amerykańskich miał klapę dwudzielną: jej mniejsza część otwierała się w dół, a dłuższa - przeszklona - w górę. Wiadomo, że ten detal odejdzie do historii wraz z obecną generacją XC.
Newspress
7 Nowe volvo XC90 zostanie wyposażone w system autonomicznego parkowania. O co chodzi? Otóż dzięki niemu pojazd samodzielnie wyszukuje wolne miejsce parkingowe i je zajmuje - w dodatku bez kierowcy na pokładzie. W opinii inżynierów szwedzkiej marki to przełomom…
Volvo
8 Twórcy podkreślają, że dla bezpieczeństwa, samochód komunikuje się również z innymi autami, wykrywa pieszych i inne obiekty znajdujące się na parkingu. W kabinie nowego XC90 znajdziemy takie detale jak gałka zmiany biegów z kryształowego szkła znanej szwedzkiej firmy Orrefors oraz szlifowane przyciski zapłonu czy regulacji głośności.
Volvo
9 Wiadomo, że aby wykorzystać pełne możliwości systemu, parking musi być wyposażony w odpowiednią infrastrukturę, która skomunikuje się z mózgiem układu zamontowanego na pokładzie samochodu. Wówczas kierowca otrzyma komunikat, że w danym miejscu jest dostępna usługa autonomicznego parkowania. Aktywuje się ją za pomocą telefonu komórkowego. Następnie pojazd korzysta z czujników, by zlokalizować wolne miejsce parkingowe i do niego dojechać. Kiedy kierowca wraca na parking i chce z niego odjechać, wszystkie czynności wykonywane są w odwrotnej kolejności. Konstruktorzy zapewniają, że dzięki systemom pozwalającym pojazdowi na samodzielne poruszanie się, wykrywanie przeszkód oraz hamowanie, może on bezpiecznie jeździć pomiędzy innymi samochodami oraz pieszymi obecnymi na terenie parkingu. Prędkość oraz siła hamowania dostosowane są do warunków panujących w tych okolicznościach.
Volvo
10 Nowe volvo XC90 będzie wyposażone w czterostrefową klimatyzację - z osobną regulacją dla pasażerów przednich foteli i drugiego rzędu oraz oddzielną możliwością sterowania dla siedzeń w bagażniku.
Volvo
11 Nowe volvo XC90 zadebiutuje publicznie jesienią w czasie salonu samochodowego w Paryżu. Do tego czasu szwedzki producent najpewniej ujawni wygląd zewnętrzny auta gotowego do produkcji. Osoby, które już zamówiły nowe XC90 w ciemno odbiorą je w 2015 roku.
Volvo
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję