Jak powiedział rzecznik GM Poland Przemysław Byszewski, auta nie będą produkowane w gliwickiej fabryce 2, 9 i 16 września.

"W związku z załamaniem się europejskiego rynku postanowiliśmy zweryfikować plany i trzy dni pozostaną nieprodukcyjne. Zostaną wykorzystane przez fabrykę na przygotowywanie się do uruchomienia produkcji astry trzydrzwiowej - GTC" - powiedział rzecznik.

"To jest wymóg rynku, na którym wszyscy działamy. Jeżeli nie ma zapotrzebowania na nasze produkty, trudno abyśmy produkowali je i trzymali w magazynie" - dodał Byszewski. Zaznaczył, że pracownicy nie odczują przerwy w produkcji w swoich kieszeniach - będą to w pełni płatne dni.

"Musimy pamiętać, że mieliśmy o wiele dramatyczniejsze wydarzenia, jak tylko trzy dni nieprodukcyjne. To jest normalna sytuacja, która zdarza się w każdym przedsiębiorstwie" - zaznaczył rzecznik GM Poland.

Gliwicka fabryka planowała wyprodukować w tym roku ponad 170 tys. aut i, jak powiedział Byszewski, te plany nadal są aktualne. W poprzednim roku z linii zakładu zjechało 159 tys. samochodów.


Produkcja astry IV GTC ma ruszyć w połowie października. W kwietniu przyszłego roku ma ruszyć produkcja astry w wersji sedan. Przedstawiciele koncernu są przekonani, że przyszłość zatrudniającego ponad 3 tys. pracowników zakładu jest bezpieczna, jednak nie można wykluczyć, że dni bez produkcji będzie w najbliższym czasie więcej.

"Sytuacja jest dynamiczna. W październiku, gdy będziemy mieli nowe dane na temat zamówień, będzie znany nowy plan produkcji" - zaznaczył Byszewski.

Według wcześniejszych planów, w tym roku z gliwickiej fabryki wyjedzie ok. 16 tys. egzemplarzy trzydrzwiowej astry IV. W wersji pięciodrzwiowej astry IV będzie ok. 130-135 tys. sztuk, a wciąż produkowanej na niektóre rynki astry III - ok. 20 tys. egzemplarzy.

W 2012 r., gdy w Gliwicach ruszy produkcja astry IV w wersji sedan (głównie na rynki Europy Środkowej), prawdopodobnie zakończy się produkcja astry III, która trafia przede wszystkim na Wschód i do Turcji.

Zdolności produkcyjne gliwickiej fabryki to ok. 207 tys. aut rocznie. W kryzysowym dla rynku motoryzacyjnego 2009 roku, z linii produkcyjnych zakładu zjechało niespełna 96,7 tys. samochodów. W ubiegłym roku, dzięki astrze IV, nastąpiło odbicie i znaczący wzrost produkcji, o ok. 65 proc.