Na Placu Teatralnym, wśród niemal setki klasycznych samochodów, swoim białym kolorem i rocznicowym oklejeniem wyróżniał się Mercedes 280 CE z 1977 r. Jest to jeden z kilku historycznych modeli Mercedesa, które kiedyś startowały w głównym rajdzie Monte Carlo i dziś mogą pojechać w jego historycznym odpowiedniku.

Za kierownicą Mercedesa zasiadł Grzegorz Baran, który ledwie tydzień wcześniej wrócił z rajdu Dakar. Do Monte Carlo popilotuje go Marcin Wydra.

"Trochę się śmieję, że dla mnie jest to powrót do przeszłości. Kiedyś jeździłem na taksówce modelami W115 i W123, a dziś mogę zasiąść w coupe W123 i połączyć przeszłość z moją największa pasją, czyli sportami motorowymi. Moim celem jest osiągnąć metę rajdu, a miejsce samo się znajdzie" – mówi Grzegorz Baran, który debiutuje w Monte Carlo Historique.


Mercedes W123 Coupe został przygotowany do rajdu w firmie Auto Partner J. i A. Garcarek - w autoryzowanym punkcie sprzedaży i serwisu Mercedes-Benz w Ociążu, koło Kalisza. Andrzej Garcarek, współwłaściciel stacji, który nadzorował prace nad samochodem mówi: "Przed rajdem wymieniliśmy wszystkie te elementy, które będą najbardziej obciążone na trasie liczącej ponad 7 tys. km, jakie ten samochód ma do pokonania w ciągu najbliższego tygodnia. W aucie mamy więc m.in. nowe hamulce, łożyska, układ wydechowy. 280-tka po wizycie u nas pali teraz "na dotyk". Nie mieliśmy za to wiele pracy, jeżeli chodzi o wygląd samochodu. Mimo 34 lat, jest to świetnie zachowany egzemplarz Mercedesa."

Start Mercedesa w rajdzie pokrywa się z wyjątkową rocznicą. "Za 2 dni minie dokładnie 125 lat od momentu kiedy Carl Benz otrzymał z Niemieckiego Urzędu Patentowego patent numer 37435 na swojego trójkołowca. Tak narodziła się motoryzacja. Bardzo się cieszę, że samochód, który przypomina o tym wydarzeniu, ma polskie oklejenie" - powiedział Paweł Miszkowski, dyrektor sprzedaży i marketingu Mercedes-Benz Cars.


Rajd Monte Carlo jest najstarszym kontynuowanym cyklicznie rajdem samochodowym na świecie. Jego pierwsza edycja zorganizowana została w roku 1911 przez Alberta I, księcia Monako. Od 14 lat organizowana jest równolegle edycja przeznaczona dla samochodów zabytkowych. Wziąć w nim udział mogą jedynie samochody wyprodukowane przed końcem 1980 roku i tylko te modele, które brały udział w edycjach Rajdu Monte Carlo w latach 1955-1980. W tym roku trasa rajdu rozpoczyna się w pięciu różnych miastach.

Obok Warszawy - która była miejscem startu Rajdu Monte Carlo w latach 60. i 70. - są to Marrakesz, Glasgow oraz Barcelona i Reims. Impreza zaczęła się 26. stycznia w Marrakeszu, zaś zakończy się 2. lutego w Monte Carlo. W tegorocznej edycji bierze udział 327 załóg, z czego aż 98 rozpoczęło trasę z Placu Teatralnego w Warszawie.