Hit na 2014 rok! Prezydent pojedzie pancernym cadillakiem Piłsudskiego. ZDJĘCIA
1 Jak dowiedział się dziennik.pl prezydencką inicjatywę konserwatorskiej odbudowy samochodu Józefa Piłsudskiego wprowadził w życie Maciej Klimczak, Podsekretarz Stanu do spraw Kultury w Kancelarii Prezydenta RP, który wspólnie z Ewą Mańkiewicz-Cudny, Prezesem Naczelnej Organizacji Technicznej powołali w marcu 2013 roku 12 osobowy społeczny zespół ekspertów do spraw renowacji tego pojazdu. Jego przewodniczącym jest dr Jan Tarczyński, historyk motoryzacji, dyrektor Centralnej Biblioteki Wojskowej. Co stanie się z odrestaurowanym cadillakiem?
Maksymilian Sokół-Potocki/Centralna Biblioteka Wojskowa
2 Co stanie się z odrestaurowanym cadillakiem? W wywiadzie udzielonym dziennikowi.pl (PRZECZYTAJ CAŁY WYWIAD Kliknij tutaj) dr Tarczyński powiedział, że "ośrodek prezydencki ma fantastyczny pomysł na przybliżenie społeczeństwu samochodu Józefa Piłsudskiego. Oczywiście w miejscu bliskim sercu Marszałka - w okolicy Pałacu Belwederskiego." Co miał na myśli? O plany związane z cadillakiem dziennik.pl zapytał prezydenckiego ministra Macieja Klimczaka.
Maksymilian Sokół-Potocki/Centralna Biblioteka Wojskowa
3 O plany związane z cadillakiem dziennik.pl zapytał prezydenckiego ministra Macieja Klimczaka. Dziennik.pl: Cadillac Marszałka Józefa Piłsudskiego stanie przed Belwederem. Może zdradzi pan szczegóły tego projektu? Maciej Klimczak: Przede wszystkim ważny jest sposób wyeksponowania odrestaurowanego cadillaca Marszałka Piłsudskiego. Auto musi być dobrze zabezpieczone przed wpływem warunków atmosferycznych, a jednocześnie stanowić obiekt, który publiczność mogłaby oglądać bez zbędnych przeszkód. Dlatego myślimy o czymś w rodzaju przeszklonego garażu ulokowanego przy Belwederze, przy bramie wiodącej do Łazienek Królewskich. (PRZECZYTAJ CAŁY WYWIAD z ministrem Maciejem Klimczakiem Kliknij tutaj)
Maksymilian Sokół-Potocki/Centralna Biblioteka Wojskowa
4 Dziennik.pl: Prezydent Komorowski jadący w cadillacu Marszałka Józefa Piłsudskiego podczas świąt narodowych? Maciej Klimczak: Nie wykluczam takiej sytuacji. Jednak decyzję podejmie pan prezydent, biorąc zapewne pod uwagę wskazówki i uwagi służb chroniących głowę państwa. Znając jednak spontaniczność pana prezydenta, jego wiedzę historyczną, przywiązanie do pamiątek z naszej historii, można przypuszczać, że będzie on miał dużą chęć na taką przejażdżkę. (PRZECZYTAJ CAŁY WYWIAD z ministrem Maciejem Klimczakiem Kliknij tutaj)
Maksymilian Sokół-Potocki/Centralna Biblioteka Wojskowa
5 Dziennik.pl: Kiedy możemy spodziewać się cadillaca Marszałka Piłsudskiego przed Pałacem Prezydenckim? Maciej Klimczak: Będzie to zależało od zakończenia prac, od uzgodnień prowadzonych przez Naczelną Organizację Techniczną z potencjalnymi sponsorami. Warto, by termin był jak najkrótszy, tak abyśmy wiosną 2014 roku mogli zaprezentować polskiej publiczności wspaniale odrestaurowany samochód. Pokazać nie tylko talent, pasję i zdolności ludzi stojących za tym dziełem, ale także udowodnić, że można przywrócić świetność bardzo wielu zabytkom kultury technicznej - i tym związanym z polityką, i tym prezentowanym przez Naczelną Organizację Techniczną w muzeum i w jego filiach w całej Polsce. (PRZECZYTAJ CAŁY WYWIAD z ministrem Maciejem Klimczakiem Kliknij tutaj). Jednak to nie wszytko, co wydarzy się w 2014 roku, a co związane jest z historią polskiej motoryzacji. Po latach niebytu na drogi ma szansę wrócić syrena - dziennik.pl zna cenę najtańszego modelu w nowym wcieleniu…
dr Jan Tarczyński, prywatne zbiory
6 "Syrena meluzyna L ma być eleganckim i jednocześnie najbardziej ekonomicznym w zakupie modelem naszego nowego auta. Zależy mi, aby była przystępna cenowo. Najtańszy model będzie kosztować około 35 tysięcy złotych" - ujawnia w rozmowie z dziennik.pl Arkadiusz Kaminski, polsko-kanadyjski projektant przemysłowy, założyciel i dyrektor generalny AK Motor International Corporation. (Przeczytaj więcej o NOWEJ SYRENIE Kliknij tutaj).
AK Motor International Corporation
7 Pod maską podstawowej wersji będzie pracować silnik benzynowy o pojemności 1,5 l lub mniejszy. Kaminski chce, aby jego syrena odwoływała się do tradycji swojej poprzedniczki. Dlatego jedna z wersji koloru nadwozia ma przypominać kość słoniową, czyli tradycyjne lakierowanie legendy polskich szos sprzed trzech dekad. Jako rynkowych rywali dla nowej syreny meluzyny w wersjach bogatszych biznesmen widzi fiata 500 (cena od 44 250 zł), mini (od 71 400 zł) i volkswagena beetle (od 72 990 zł). Tańsze odmiany tego auta mają rywalizować z innymi modelami segmentu B, czyli np. skodą fabią czy volkswagenem polo. (Przeczytaj więcej o NOWEJ SYRENIE Kliknij tutaj).
AK Motor International Corporation
8 Dyrektor generalny AK Motor International Corporation dodaje, że produkcję nowej syreny chce ulokować w Polsce. "Jesteśmy na to zdecydowani w 100 proc. Niezależnie od tego zastanawiamy się nad montowaniem syreny także w innych krajach" - podkreśla biznesem. "To dziś powszechna praktyka. Na przykład volkswageny są produkowane w Niemczech, ale jednocześnie składane są w wielu częściach świata. AK Syrena musi stać się taką globalną marką o polskich korzeniach" - mówi biznesmen. Kaminski przyznaje, że był już w polskim konsulacie w Kanadzie i rozmawiał m.in. na temat możliwej lokalizacji siedziby firmy w Polsce. (Przeczytaj więcej o NOWEJ SYRENIE Kliknij tutaj). W 2014 roku na polskie drogi ma wyjechać NOWA WARSZAWA…
Kasia Czajczynska
9 Nowe wcielenie słynnej warszawy nabiera realnych kształtów - z fazy projektu i wizualizacji samochód stał się polakierowanym modelem w skali 1:1. Michał Koziołek w rozmowie z portalem dziennik.pl przyznaje, że nie obyło się bez komplikacji, bo model był budowany całkowicie ręcznie. (Przeczytaj więcej o nowej WARSZAWIE Kliknij tutaj).
newwarsaw.com / Picasa
10 Projektanci podkreślają, że prace są na bardzo zaawansowanym etapie. Po roku od rozpoczęcia prac nad projektem, aktualnie jest skończony model w skali 1:1, który został stworzony tylko w celach projektowych i pokazowych. Równocześnie jednak powstaje też gotowy pojazd - jeśli wszystko dobrze się ułoży w lutym 2014 wykonamy pierwszą jazdę nową warszawą - zdradza nam szef projektu, przyznaje, że auto nie będzie miało jeszcze zrobionego wnętrza i niektórych detali zewnętrznych. (Przeczytaj więcej o nowej WARSZAWIE Kliknij tutaj).
newwarsaw.com / Picasa
11 Wiadomo, że dzisiaj konstruktorzy mają przygotowane prawie całkowicie nadwozie do ściągnięcia pierwszych form zewnętrznych, wstawiony silnik 5.0 V10 (moc 544 KM), zawieszenie, układ hamulcowy i napędowy, koła - 22 cale Lexani Johnson II. Koziołek uściśla, że podzespoły przekazane przez firmę About-S pochodzą z BMW M5. (Przeczytaj więcej o nowej WARSZAWIE Kliknij tutaj).
newwarsaw.com / Picasa
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję