Fiat Chrysler Automobiles, siódmy na świecie pod względem wielkości producent samochodów, wdraża w życie plan dyrektora generalnego Sergio Marchionne, który zapowiedział, że do 2016 roku koncern wypuści 17 nowych modeli, a 7 podda gruntownej modernizacji. Proces zdobywania kieszeni kierowców mają wspomagać nowe modele Alfy Romeo i Fiata. Jeep już walczy modelami renagate i cherokee.

Jeśli wierzyć medialnym doniesieniom zrewidowane plany FCA przewidują, że w fabryce w Pomigliano d’Arco pod Neapolem, produkowana obecnie panda będzie musiała ustąpić miejsca dla nowego modelu samochodu. W związku z tym obecna generacja słynnego malucha zostanie przeniesiona z Włoch do Polski - w ten sposób panda po latach powróciłaby do tyskiego zakładu Fiata (ostatnia panda classic została na Śląsku wyprodukowana pod koniec 2012 roku).

Czy do po tych rewelacji odniesie się szef koncernu FCA Sergio Marchionie już w połowie września podczas salonu samochodowego we Frankfurcie? Świat motoryzacyjny spodziewa się, że przy okazji informacji o zupełnie nowym modelu auta przewidzianym na 2016 rok padnie również potwierdzenie powrotu produkcji pandy do Polski. Na 100 proc. pewne jest to, że podczas niemieckiej wystawy zadebiutuje nowa alfa romeo giulia (auto jest testowane również na polskich drogach).

Warto przypomnieć, że fiat panda na liście najczęściej sprzedawanych w Europie samochodów segmentu A jest na drugim miejscu tuż za… fiatem 500. Do lipca 2015 r. sprzedano przeszło 100 tys. sztuk pandy a zamówienia wciąż spływają. 

Pięćsetka zaś nieprzerwanie od 3 lat jest liderem w tej klasie na rynku europejskim - wcześniej palmę pierwszeństwa dzierżył model panda również produkowany w Tychach (pięciodrzwiowe auto było niedrogie w zakupie i eksploatacji). 

W efekcie obecnie łączny udział FCA w segmencie małych aut na naszym kontynencie, z królem rynku - fiatem 500 oraz pandą, to prawie 30 proc.

Analitycy przewidują, że sprzedaż samochodów tej wielkości na Starym Kontynencie będzie rosła i jeszcze w 2015 roku powinna przekroczyć 1,2 mln egzemplarzy. Wygląda na to, że Marchionie miał rację, gdy zdecydował postawić "wszystkie pieniądze" na wieloletnią specjalność Fiata, czyli małe samochody. 

Najnowsze dane mówią, że od początku stycznia do końca lipca 2015 z fabryki FCA Poland w Tychach wyjechało dokładnie 199 770 aut (fiat 500 - 121 279 sztuk, abarth 500 - 8705 sztuk, lancia ypsilon - 37 690 sztuk, ford ka - 32 096 sztuk; dla porównania w 2014 w ciągu 7 miesięcy wyprodukowano 203 869 aut).

Z niemal 200 tys. aut wyprodukowanych w 2015 lwia część, bo 166 523 samochody marki Fiat, Abarth i Lancia trafiły na rynki zagraniczne. W analogicznym okresie ubiegłego roku eksport był odrobinę mniejszy - 165 781 szt.

W czerwcu 2015 roku w Tychach ruszyła produkcja nowego fiata 500. Do końca 2015 roku FCA Poland planuje wyprodukować ok. 300 tys. samochodów z czego zdecydowanie ponad połowa będą to właśnie modele 500 - około 185-190 tys. egzemplarzy.