Historyczny rekord polskiej fabryki! NOWE zlecenia od ponad 100 krajów i dla 5 marek
1 Koncern Fiat Chrysler Automobiles (FCA) ogłosił właśnie, że jego polska fabryka silników pobiła rekord. Z linii produkcyjnej FCA Powertrain Poland w Bielsku-Białej zjechał egzemplarz turbodiesla 1.3 MultiJet o numerze 6 000 000. Rekordowa jednostka o mocy 95 KM trafi pod maskę fiata 500 produkowanego w Tychach...
Fiat / Maciej Feodorow Bielsko-Biala
2 Przypominamy, że produkowany na Śląsku fiat 500 od 3 lat jest najpopularniejszym małym samochodem w Europie (15 proc. rynku; druga lokata fiat panda, podium zamyka volkswagen up!). Średnia roczna produkcja w Tychach utrzymuje się na stałym poziomie ok. 180 tys. egzemplarzy. Polska fabryka realizuje zamówienia z ponad 100 krajów całego świata - od Polski przez Włochy, Brazylię, Afrykę Południową, Japonię i USA.
Fiat
3 Przedstawiciele FCA przypominają, że w tej szesnastozaworowej jednostce 1.3 po raz pierwszy na świecie została zastosowana technologia MultiJet, będąca ewolucją systemu bezpośredniego wtrysku paliwa Common Rail, opracowanego przez koncern Fiata w 1997 roku.
Fiat / Maciej Feodorow Bielsko-Biala
4 Silnik aktualnie jest produkowany w najnowszej drugiej generacji tej technologii wtrysku, znanej na świecie pod nazwą Multijet II. Jednostka powstaje w trzech wariantach - EURO-4, EURO-5, EURO-6. Moc? Od 75 KM z turbosprężarką o stałej geometrii po 85 KM i 95 KM z turbosprężarką o zmiennej geometrii.
Fiat
5 Silnik 1.3 Multijet 16V ma cztery cylindry w rzędzie, o łącznej pojemności skokowej 1248 ccm. Zastosowany do napędu rozrządu łańcuch - według producenta - ma gwarantować wydłużenie okresu serwisowego do 250 tys. km, a okresu między wymianami oleju - do 35 tys. km.
Fiat / Maciej Feodorow Bielsko-Biala
6 Silnik 1.3 MultiJet II jest montowany w modelach trzech marek grupy FCA, m.in. Fiatach panda, 500, punto, qubo, doblo, strada, fiorino, 500L, 500X i najnowszym tipo; w lanciach ypsilon a także alfie Romeo MiTo (w tej marce nazwą JTDM).
Daniel Ratowski
7 Koncern Fiat Chrysler Automobiles sprzedaje silnik produkowany w Bielsku-Białej również innym, konkurencyjnym markom - m.in. pod nazwą CDTI trafia pod maskę Opli (corsa, astra), a pod nazwą TDCI pojawia się w fordzie ka. Turbodiesla z polskiej fabryki montuje też Suzuki. Przypominamy, że w tym samym zakładzie powstaje również dwucylindrowy silnik benzynowy 0.9 TwinAir.
Daniel Ratowski
8
Daniel Ratowski
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję