Nowa Skoda Superb w wersji Laurin & Klement debiutuje na rynku
Skoda pojawiła się na świecie 1895 roku, dlatego należy do grona pięciu marek samochodowych z najdłuższą historią. Właśnie 128 lat temu mechanik Vaclav Laurin i księgowy Vaclav Klement doszli do wniosku, że warto wejść w biznes… rowerowy. Po rowerach Slavia i motocyklach Laurin & Klement pierwszym samochodem zbudowanym w miejscowości Mlada Boleslav był Laurin & Klement Voiturette A z jednolitrowym, dwucylindrowym silnikiem V o mocy 7 KM. Pojazd poruszał się z maksymalną prędkością 40 km/h.
Dziś Laurin & Klement to najbardziej luksusowa wersja samochodów produkowanych przez Skodę. A do wyższych sfer właśnie awansował nowicjusz…
Skoda Superb w nowym stylu Modern Solid, Laurin & Klement jako liftback i kombi
Nowa Skoda Superb w wersji Laurin & Klement ustawiona na polerowanych 18-calowych alufelgach Belatrix wjeżdża na szczyt gamy czeskiej marki. Na żywo wygląda dostojnie – to w dużej mierze zasługa nowego języka stylistycznego Modern Solid. Zarówno jako liftback i kombi wyróżnia się detalami w kolorze Unique Dark Chrome na zderzakach, dyfuzorze i osłonie chłodnicy. Relingi dachowe kombi lśnią srebrnym wykończeniem. Szyba w klapie bagażnika plus boczne tylne okna są przyciemniane.
Nowe reflektory LED Matrix świecą o 40 proc. lepiej
Odmiana Laurin & Klement to także matrycowe reflektory LED Matrix drugiej generacji. Nowe lampy świecą o 40 proc. lepiej niż w poprzedniku i zawierają dwa umieszczone obok siebie moduły BiLED, jeden dla świateł mijania i jeden dla świateł drogowych, ze statycznym, przypominającym kryształ światłem doświetlającym zakręty. Dwa moduły BiLED to łącznie 36 indywidualnych segmentów matrycy. Każdy segment może być sterowany oddzielnie, aby nie oślepiać nadjeżdżających pojazdów podczas korzystania ze świateł drogowych lub do oświetlania znaków drogowych. Cienki pasek LED w kształcie litery L służy jako światła do jazdy dziennej, postojowe i kierunkowskaz. Tyle lampy witają animacją świetlną. Do tego są dynamiczne kierunkowskazy z podświetlanymi kryształowymi elementami.
Nowa Skoda Superb zaskoczy wnętrzem Laurin & Klement
Superb od progu wita nowym projektem kabiny. Skoda wykończyła ją materiałami wysokiej jakości. Wersja Laurin & Klement standardowo otula pakietem L&K Suite Design Selection z perforowaną czarną skórą/skórą ekologiczną. Jednak prawdziwe poczucie obcowania z autem z wyższej półki daje koniakowe wnętrze. Zagłówki foteli zdobią wytłoczone napisy Laurin & Klement.
Fotele Ergo są podgrzewane i wentylowane – wyposażone w pamięć ustawień foteli, w tym funkcję Smart Comfort Entry oraz funkcję masażu z dziesięcioma pneumatycznie sterowanymi poduszkami powietrznymi. Deskę rozdzielczą i panele drzwi zdobią przyjemne w dotyku dekoracyjne wykończenia uzupełnione listwami w przyciemnionym chromie i nastrojowym oświetleniem.
Nowa Skoda Superb dostała największy ekran w historii
Wrażenie ekskluzywności potęguje 10-calowy wirtualny kokpit zamiast zegarów, do tego pierwszy raz przewidziano wyświetlacz head-up na szybie. Ekran systemu informacyjno-rozrywkowego o przekątnej 13 cali jest największym w historii modelu – pozwala sterować nawigacją, muzyką i klimatyzacją. W standardzie wersji L&K znajduje się także przesuwany tylny środkowy podłokietnik i system audio Canton Sound z 14 głośnikami (w tym dwa typu surround). Przy czym Skoda nie rezygnuje z przycisków. Idzie nawet dalej, bo nadaje im nowe znaczenie. Absolutną nowinką jest możliwość ustawienia najczęściej używanych funkcji za pomocą klawiszy szybkiego dostępu Skoda Smart Dials. Jak to działa?
Skoda Smart Dials to obrotowe przyciski z wyświetlaczami 32 mm (WIDEO)
Pod ekranem stacji multimedialnej są teraz trzy pokrętła z 32-milimetrowymi cyfrowymi wyświetlaczami. To właśnie te obrotowe przyciski dają szybki dostęp do wielu funkcji. W odmianie Laurin & Klement dwa zewnętrzne sterują temperaturą, ogrzewaniem i wentylacją foteli. Środkowa gałka obsługuje maksymalnie cztery różne funkcjonalności, w tym: głośność audio, prędkość i kierunek nawiewu, klimatyzację, tryby jazdy oraz wielkość mapy nawigacji. Cztery dodatkowe klawisze między pokrętłami to bezpośredni dostęp do wentylacji przedniej szyby, ogrzewania tylnej szyby, recyrkulacji powietrza i trybu automatycznej klimatyzacji.
Nowa Skoda Superb jest większa, z tyłu rozsiadasz się jak w kinie
Zaletą Superba pozostaje przestronność, którą Czesi wynoszą na wyższy poziom. W efekcie nowy liftback i kombi z Czech stały się dłuższe (odpowiednio o 4,3 cm i 4 cm – teraz mierzą 4,91 m i 4,9 m) i wyższe. Rozstaw osi nie uległ zmianie (2841 mm), ale w obu nadwoziach sprytnie wygospodarowano dodatkowe miejsce. Na powiększeniu gabarytów zyskali pasażerowie – z przodu przybyło 11 mm luzu, a pasażerowie tylnej części – mają o 6 mm i 8 mm więcej przestrzeni nad głową (odpowiednio liftback i kombi).
Kierowca o wzroście ok. 186 cm szybko znajdzie właściwą pozycję do prowadzenia auta. Z tyłu rozsiadasz się niemal jak w kinie – na stopy, nogi i nad głową jest bardzo dużo miejsca – nawet osoba o wzroście ok. 190 cm będzie mogła siedzieć swobodnie i nie ma mowy o zawadzaniu o podsufitkę. Drzwi otwierają się szeroko, niemal pod kątem prostym, co docenią rodzice mocujący się z fotelikami dziecięcymi na tylnej kanapie (uchwyty ISOFIX są zgrabnie zamaskowane).
Nowy Superb i większa pojemność bagażnika. Kombi rekordowe
Bagażnik nowej Skody Superb pomieści znacznie więcej niż w schodzącej wersji. Pojemność wzrosła o 20 litrów do 645 l w liftbacku. Kufer kombi zapewni dodatkowe 30 litrów, czyli 690 l, a po złożeniu tylnych siedzeń rośnie do imponujących 1920 litrów. Pomysłowości Skody dopełniają solidne haki na siatki, cztery zaczepy mocujące oraz elektrycznie sterowana roleta przestrzeni transportowej. Znowu okazuje się, że nikt nie wymyślił nic większego w tej klasie – Superb jest bezkonkurencyjny. W wersji Laurin & Klement elektrycznie sterowana klapa bagażnika to standard.
Nowa Skoda Superb kontra stary Superb - porównanie wymiarów (TABELA)
Wymiary | Skoda Superb liftback/limuzyna | Skoda Superb kombi |
Długość [mm] | 4912 (+43) | 4902 (+40) |
Szerokość [mm] | 1849 (-15) | 1849 (–15) |
Wysokość [mm] | 1481 (+12) | 1482 (+5) |
Rozstaw osi [mm] | 2841 | 2841 |
Przestrzeń nad głową w obszarze przednich foteli [mm] | 1049 (+11) | 1049 (+7) |
Przestrzeń nad głową w obszarze tylnych foteli [mm] | 986 (+6) | 1008 (+8) |
Pojemność bagażnika [litry] | 645 (+20) | 690 (+30)/1920 |
Nowa Skoda Superb z silnikiem benzynowym czy diesel 2.0 TDI?
Skoda w fazie przejścia na 100-proc. elektromobilność (do 2026 roku wprowadzi 6 nowych modeli elektrycznych) nie rezygnuje z konstrukcji spalinowych. Wręcz przeciwnie – rozwija silniki Diesla i jednostki benzynowe TSI. Jednocześnie inżynierowie zastosowali szereg rozwiązań, które mają zapewnić niższe zużycie paliwa – lista obejmuje m.in. nowy, wydajniejszy układ chłodzenia z dodatkowymi uszczelnieniami, które obniżają opór aerodynamiczny, a także żaluzje sterujące dopływem powietrza do silnika.
Skoda Superb 2.0 TSI 4x4 jest najmocniejsza, silnik 1.5 TSI jako miękka hybryda
Nowa Skoda Superb L&K będzie dostępna ze wszystkimi układami napędowymi. Podstawowy silnik 1.5 TSI o mocy 150 KM pierwszy raz dostał technologię miękkiej hybrydy, w której wykorzystano 48-woltowy rozrusznik z napędem pasowym i 48-woltowy akumulator litowo-jonowy. Konstrukcja należy do najnowszej generacji jednostek EA 211 evo2. Pracuje w oszczędnym cyklu Millera (opóźnione zamknięcie zaworów ssących) i jest wyposażona w turbosprężarkę o zmiennej geometrii turbiny. Dodatkowo przy niskim obciążeniu układ aktywnego zarządzania pracą cylindrów (ACT+) odłącza dwa z nich redukując zapotrzebowanie na benzynę. Dzieje się to praktycznie niezauważalnie – o tym, że silnik pracuje w trybie 2-cylindrowym można się zorientować po komunikacie wyświetlanym na wirtualnym kokpicie. Żadnych szarpnięć, wibracji, a w razie potrzeby momentalne przejście na tryb 4-cylindrowy.
Do ekskluzywnego charakteru wersji L&K bardziej jednak pasuje silnik benzynowy 2.0 TSI. Skoda przewidziała dwa warianty – pierwszy zapewni optymalne 204 KM, najmocniejszy to już 265 KM.
Nowa Skoda Superb, czyli silnik Diesla 2.0 TDI uratowany
Superb jak przystało na auto do dalekich służbowych i rodzinnych podróży będzie też dostępna z silnikami wysokoprężnymi. Dwie jednostki 2.0 TDI generują odpowiednio 150 KM i 193 KM. Wyposażono je w podwójny wtrysk AdBlue. Topowy silnik Diesla i 265-konny benzynowy są standardowo łączone z napędem 4x4.
Nowa Skoda Superb kombi jako hybryda plug-in z dużym zasięgiem
Hybryda plug-in jest przewidziana wyłącznie dla odmiany kombi. Możliwości? Silnik benzynowy 1.5 TSI/150 KM i jednostka elektryczna tworzą system o mocy 204 KM. Napęd na przód przenosi 6-biegowa skrzynia DSG. W trybie EV pojemny akumulator 25,7 kWh zapewnia ponad 100 km zasięgu (w poprzedniku montowano baterię o połowę mniejszą 12,7 kWh, stąd zasięg był odpowiednio mniejszy). Dodatkowo instalacja pokładowa obsługuje ładowanie prądem przemiennym o mocy 11 kW (wcześniej 3,6 kWh). Akumulator można uzupełnić jeszcze szybciej na stacjach szybkiego ładowania prądem stałym o mocy do 50 kW - naładowanie akumulatora od 10 proc. do 80 proc. zajmuje wówczas 25 minut. Energia jest odzyskiwana również podczas hamowania. System multimedialny ułatwi wyszukiwanie stacji ładowania, a w przyszłości będzie również obsługiwał funkcję Plug & Charge.
Nowa Skoda Superb tylko ze skrzynią automatyczną DSG, oto gama silników
Silnik | Skrzynia biegów | Maks. moc wyjściowa | |
kW | KM | ||
Benzyna | |||
1.5 TSI (mHEV) | 7-biegowa DSG | 110 | 150 |
2.0 TSI | 7-biegowa DSG | 150 | 204 |
2.0 TSI | 7-biegowa DSG 4×4 | 195 | 265 |
Diesel | |||
2.0 TDI | 7-biegowa DSG | 110 | 150 |
2.0 TDI | 7-biegowa DSG 4×4 | 142 | 193 |
Hybryda typu plug-in | Wyłącznie jako kombi | ||
1.5 TSI iV | 6-biegowa DSG | 150 | 204 |
Skoda Superb i nowe zawieszenie DCC Plus to standard w Laurin & Klement
Nowy Superb w wersji L&K jest seryjnie wyposażony w nowy systemem DCC Plus. Wykorzystuje on dwa niezależnie sterowane zawory do oddzielenia etapów odbicia i kompresji zawieszenia, umożliwiając tym samym szybsze i skuteczniejsze tłumienie (wcześniej obie funkcje były kontrolowane przez jeden zawór). Zdaniem inżynierów przy odpowiednim ustawieniu DCC Plus nadwozie największej Skody pozostaje bardziej stabilne oraz mniej podatne na wibracje i ruchy pionowe, zwłaszcza podczas jazdy po złej nawierzchni, kostce brukowej czy pokrywach studzienek.
Ile kosztuje nowa Skoda Superb - jaka cena w Polsce? Opinia
W Polsce nowa Skoda Superb kombi zadebiutuje na początku 2024 roku wraz z całą gamą jednostek napędowych, w tym jako hybryda plug-in. To celowy zabieg, ponieważ nadwozie z większym bagażnikiem jest najpopularniejsze nad Wisłą. Cena? Nieoficjalnie udało się nam ustalić, że będzie na poziomie schodzącego modelu.
Obecnie Superb kombi kosztuje od 146 100 zł za model z silnikiem 1.5 TSI/150 KM. Z kolei wersja Laurin & Klement wymaga 180 750 zł. Biorąc pod uwagę bardziej zaawansowaną technikę i lepsze wyposażanie to miła niespodzianka ze strony Skody. Nowy Superb liftback dołączy wiosną 2024 roku.