Po awariach, do jakich doszło podczas prac, w kwietniu wstrzymano budowę mostu MA 532 na ostatnim nieoddanym jeszcze do ruchu odcinku autostrady A1 w południowej części woj. śląskiego. Na początku czerwca Śląski Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego w Katowicach zdecydował, że konstrukcja mostu musi być wzmocniona, a to wymaga korekt w projektach i dodatkowych robót.
Po decyzji inspektora, inwestor - Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) - oraz wykonawca - firma Alpine Bau - jeszcze przez ponad miesiąc spierały się o to, z czyjej winy powstały wady i kto poniesie koszt naprawy.
W drugiej połowie lipca GDDKiA podała, że wykonawca zadeklarował budowę mostu zgodnie z projektem i uwagami nadzoru. W połowie sierpnia Dyrekcja informowała, że opracowywana dokumentacja projektowa niektórych elementów obiektu zostanie przekazana wykonawcy, który potem niezwłocznie przystąpi do wykonania robót.
Most MA 532 to ostatni budowany obiekt na odcinku A1 między Świerklanami pod Wodzisławiem Śląskim a granicą państwa w Gorzyczkach. Praktycznie wszystkie pozostałe obiekty oraz sama konstrukcja autostrady na tym odcinku są gotowe bądź na ukończeniu.
Pierwotnie cały odcinek A1 Świerklany-Gorzyczki miał być gotowy w sierpniu 2010 r. W grudniu 2009 r. GDDKiA wypowiedziała kontrakt firmie Alpine Bau, podając jako powód niewielkie zaawansowanie robót. W przetargu na dokończenie inwestycji wybrano ponownie Alpine Bau (wartość kontraktu 555 mln zł). Po wstrzymaniu w kwietniu prac i czerwcowej decyzji nadzoru budowlanego nowy termin zakończenia robót, to sierpień 2013 r. Cały ten odcinek zostanie oddany po zakończeniu budowy mostu MA 532.
Autostradą A1 w woj. śląskim można przejechać od węzła Świerklany do międzynarodowego lotniska Katowice Airport w Pyrzowicach i dalej, jednopasmowym odcinkiem drogi S1 - Pyrzowice-Podwarpie - do drogi krajowej nr 1 w kierunku Łodzi. Na razie nie jest znany termin budowy ponad 180-km odcinka A1 z Pyrzowic do podłódzkiego Tuszyna.
Wśród tras o parametrach drogi ekspresowej jedyną realizowaną inwestycją jest 15,5-km dwupasmowy odcinek S69 od zakończenia wschodniej obwodnicy Bielska-Białej do Żywca. Połączenie to - za 788 mln zł - miało być gotowe do listopada br. W lipcu lider budującego odcinek konsorcjum - Polimex-Mostostal - przedstawił jednak wniosek o wydłużenie terminu łącznie o 340 dni.
Kluczową arterią w aglomeracji katowickiej jest trzypasmowa Drogowa Trasa Średnicowa. Nosi oznaczenie drogi wojewódzkiej nr 902. Istnieje ok. 20-km odcinek trasy - od węzła z drogą S86 w Katowicach do centrum Zabrza. Z końcem czerwca rozpoczęto budowę drogi z centrum Zabrza do granicy z Gliwicami (ok. 3 km do końca kwietnia 2014 r. - kontrakt z firmami Eurovia Polska i PRUiM Gliwice wart 184,1 mln zł).
W połowie lipca podpisano umowę na budowę pierwszego z dwóch odcinków gliwickich (2,8-km m.in. z węzłem z autostradą A1 - do końca trzeciego kwartału 2014 r.; kontrakt z firmą Skanska na 244,6 mln zł). Przetarg na wykonawcę ostatniego fragmentu Trasy (ok. 5,4 km przez centrum Gliwic) ogłoszono na początku sierpnia. Termin jego realizacji określono na 15 grudnia 2014 r.
Dużą inwestycję na drodze krajowej nr 1 prowadzi samorząd Tychów (kontrakt z firmą Polimex-Mostostal za 149,8 mln zł - cały projekt 180-190 mln zł). Do końca 2013 r. przebudowane mają zostać przebiegające przez to miasto fragmenty dróg nr 1 i 86. Po początkowych opóźnieniach związanych m.in. z procedurami i dostosowywaniem dokumentacji do zastanych warunków, w lipcu i sierpniu wykonawca zwiększył tempo prac. Zdaniem władz miasta końcowy termin nie powinien być zagrożony.
Ważna dla ruchu w północnej części aglomeracji katowickiej jest budowana etapami od 10 lat obwodnica Bytomia w ciągu drogi nr 88. W ostatnich tygodniach zakończyła się warta ok. 120 mln zł (kontrakt z Eurovia Polska) budowa ostatniego 2-km fragmentu obwodnicy. Łączy on istniejące już odcinki z poszerzaną w ramach tej samej inwestycji główną wylotową trasy na Gliwice i Wrocław. Według ostatnich informacji magistratu otwarcie obwodnicy zaplanowano przed końcem wakacji.
Największą w ostatnich latach w regionie inwestycją na drogach wojewódzkich jest budowa północnej obwodnicy Pszczyny i jej połączenia z drogą krajową nr 1. Samą obwodnicę (ok. 4,2 km od DK-1 drogi nr 935 na granicy Pszczyny i Suszca) buduje za 53,9 mln zł Strabag. Wykonawcą węzła obwodnicy z DK-1 jest Mota-Engil Central Europe (52 mln zł). Termin obu kontraktów to jesień 2013 r.