Wcześniej, na godz. 16, zaplanowano prezentację nowej obwodnicy mieszkańcom. W ramach dnia otwartego w rejonie skrzyżowania ul. Miechowickiej i Frenzla ma odbyć się rodzinne grillowanie, planowany jest również rowerowy objazd inwestycji. Z trzydziestometrowego podnośnika będzie można zobaczyć, jak nowa droga wpisuje się w bytomski krajobraz.

Reklama

Nowy odcinek obwodnicy ma niewiele ponad dwa kilometry. W ramach tego samego projektu - dzięki oszczędnościom - rozbudowano też z jednego do dwóch pasów w każdą stronę niespełna dwukilometrowy odcinek drogi nr 88 w stronę Gliwic. Tranzytową trasę bezkolizyjnie połączył z obwodnicą tunel.

Cała bytomska obwodnica stanie się częścią północnej obwodnicy aglomeracji, o kluczowym znaczeniu dla tej części regionu. Ułatwi przede wszystkim jazdę na osi miast: Gliwice, Zabrze, Bytom, Siemianowice Śląskie i Będzin, skracając czas przejazdu szacunkowo o kilkanaście minut.

Głównym wąskim gardłem tego kierunku było dotąd centrum Bytomia, gdzie krzyżują się drogi krajowe nr 11, 79 i 94. Koncepcję obwodnicy - wytyczonej na osi wschód-zachód na północ od centrum miasta - zaczęto realizować w latach 90. ubiegłego wieku. Jako jej część wykorzystano istniejącą już ul. Podmiejską w Piekarach Śląskich od drogi nr 911 do ul. Nałkowskiej w Radzionkowie. W 2000 r. fragment ten połączono z ul. Strzelców Bytomskich w Bytomiu pierwszym 1,5-kilometrowym odcinkiem obwodnicy zbudowanym za 19 mln zł.

Drugi etap budowy trasy zakończył się w 2008 r. Za 96 mln zł z udziałem środków unijnych powstał ponad dwukilometrowy odcinek do ul. Celnej - z wiaduktem nad ul. Strzelców Bytomskich (droga nr 11) i tunelem pod magistralą kolejową Katowice-Gdynia.

Teraz obwodnica została doprowadzona do skrzyżowania ul. Miechowickiej, Frenzla i Al. Jana Nowaka Jeziorańskiego, czyli drogi nr 88. Dotychczasową część obwodnicy połączyła z tym ważnym skrzyżowaniem jednojezdniowa droga po jednym pasie ruchu w każdą stronę - taka, jak na zbudowanych już odcinkach. Bezkolizyjny przejazd z obwodnicy do drogi nr 88 na Gliwice umożliwia zbudowany pod skrzyżowaniem 80-metrowy tunel.

Po otwarciu inwestycji, które - według przedstawicieli Miejskiego Zarządu Dróg i Mostów w Bytomiu - nastąpi w piątek późnym wieczorem, przez skrzyżowanie będzie można przejechać bez zatrzymywania się tunelem. Ruch na powierzchni w innych relacjach będzie - jak wcześniej - regulowany światłami.

Trzeci etap budowy bytomskiej obwodnicy, po oszacowaniu na ponad 118 mln zł, cztery lata temu zgłoszono do unijnego dofinansowania ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego. Samorząd regionu uznał ten projekt za kluczowy, przyznając mu 65,7 mln zł, a gdy okazało się, że ostateczny koszt jego realizacji będzie mniejszy o prawie 20 proc., nie zmniejszył dofinansowania.

Reklama

Ta decyzja umożliwiła rozszerzenie przedsięwzięcia. Jako zadanie uzupełniające bytomski samorząd przygotował remont i rozbudowę istniejącego niespełna dwukilometrowego odcinka drogi nr 88 - od wylotu z planowanego tunelu obwodnicy do granicy z Zabrzem.

Przed kilkoma laty sąsiednie Zabrze wyremontowało swój odcinek tej trasy - na całej długości jednej szerokiej jezdni są tam po dwa pasy ruchu w każdą stronę. Dotąd na granicy Bytomia droga ta zwężała się do jednego pasa w każdą stronę. Po modernizacji ma - dzięki betonowej barierze między kierunkami jazdy - wyższy standard, niż w Zabrzu.

Wykonawcą trzeciego etapu obwodnicy Bytomia i modernizacji drogi nr 88 było konsorcjum, na którego czele stanęła firma Eurovia Polska. Prace prowadzono w systemie "Projektuj i buduj", czyli wykonawca zapewnił również m.in. opracowanie projektu budowlanego i zgodę na budowę. Inwestycję zrealizowano nieznacznie wyprzedzając terminy.