Prezentację urządzeń zorganizowali, z udziałem policji, przedstawiciele Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów w Chorzowie. Zainstalowano je na dwóch przejściach dla pieszych w chorzowskiej dzielnicy Batory - uzupełniają standardowe oznakowanie przejść, wynikające z przepisów ruchu drogowego.

Reklama

Urządzenia składają się z detektorów ruchu oraz sygnalizatorów z białymi i niebieskimi diodami. Gdy pieszy zbliża się do przejścia, detektor wykrywa jego obecność i uruchamia diody zainstalowane po obu stronach ulicy, które zaczynają migać w kierunku nadjeżdżających samochodów białym i niebieskim światłem.

Światło to ma być widziane przez kierowców z odległości od 50 m w warunkach ograniczonej widoczności - do ponad 200 m.

Producentem urządzenia o nazwie V"lkky jest wytwórca z Finlandii. Według przytaczanych przez niego badań firmy konsultingowej Destia, instalacja ogranicza prędkość jazdy o średnio 4-5 proc., co skutkuje zmniejszeniem liczby zdarzeń drogowych na przejściach dla pieszych.

Z kolei, według badań firmy Andersson&Nilsson, ograniczenie prędkości rzędu 5 proc. obniża wskaźnik wypadków śmiertelnych o 20 proc., a liczbę wypadków skutkujących obrażeniami u pieszych - o 10 proc.

Reakcje kierowców na działanie zainstalowanych w Chorzowie urządzeń mają być obserwowane przez najbliższe dwa miesiące. Po tym czasie zapadanie decyzja o ich ew. zastosowaniu.

Miejski Zarząd Ulic i Mostów w Chorzowie zainstalował zestawy V"lkky w ramach prowadzonego projektu "Bezpieczne przejście dla pieszych". Projekt opiera się m.in. na nowym oznakowaniu okolic przejść dla pieszych i skrzyżowań, w których obowiązuje zakaz parkowania, oraz na dodatkowym oświetlaniu białym światłem diodowym przejść dla pieszych.