Takie zmiany uchwalili w lutym olsztyńscy radni; uchwała wejdzie w życie w środę.
Jak poinformował pełniący obowiązki dyrektora Miejskiego Zarządu Dróg, Mostów i Zieleni w Olsztynie Karol Więckowski, wyższe i zróżnicowane stawki mają u kierowców wyrobić nawyk szybkiego i efektywnego korzystania z miejsc w płatnej strefie, ale także skłonić do częstszego korzystania ze środków komunikacji publicznej.
W myśl nowych przepisów, w śródmieściu Olsztyna obowiązującą do tej pory jedną strefę zastąpią dwie o zróżnicowanych stawkach za parkowanie. Do tej pory kierowca za pierwsze pół godziny postoju płacił 1 zł, a za pierwszą godzinę 1,40 zł. Teraz za postój w tak zwanej czerwonej strefie, obejmującej ścisłe centrum, pierwsze 30 minut parkowania będzie kosztować 1 zł, pierwsza godzina już 2,50 zł, druga 3 zł, a kolejna 3,60 zł.
W żółtej strefie, obejmującej tereny bardziej oddalone od centrum, za pierwsze 30 minut kierowca zapłaci 70 groszy, za pierwszą godzinę 2 zł, za drugą 2,40 zł, za trzecią 2,80 zł, a za kolejne po 2 zł.
Wzrośnie miesięczny abonament dla kierowców korzystających z miejsc w płatnej strefie parkowania. Do tej pory kierowca płacił 50 zł, teraz zapłaci 100 zł. Kwartalny abonament kosztować będzie 240 zł, a półroczny 400 zł.
Wzrośnie także opłata dla mieszkańców budynków znajdujących się w płatnych strefach - za pozostawienie samochodu na ulicy w konkretnym sektorze płacić będą teraz 50 zł rocznie (do tej pory 20 zł).
W strefie płatnego postoju jest 2,2 tys. miejsc.