Przed evo były dwa gorące mitsubishi - lancer mark I 1600 GSR (1973 r.) i lancer EX 2000 Turbo (1980 r.). Dopiero po nich, w 1991 roku obok zwykłych rodzinnych lancerów pojawiły się "ostrzejsze" auta - lancer RS i GSR. Oba samochody rozpędzał turbodoładowany 1,8-litrowy silnik, który dawał 195 KM.

Reklama

Nazwa Evolution oficjalnie zaistniała dopiero we wrześniu 1992 roku. Mitsubishi opracowało wyczynowe evo na bazie produkcyjnego lancera sedan i homologowało serię 2500 sztuk dla potrzeb Grupy A, w rajdach WRC.

W styczniu 1994 roku, gdy pojawił się lekko zmodyfikowany model evolution II, Mitsubishi obwieściło światu, że wyprodukuje 5000 sztuk drogowych wersji tych samochodów. Wszystkie auta zostały wyprzedane jeszcze przed kwietniem tego samego roku!

Rajdowy lancer evo to cztery tytuły Mistrza Świata Kierowców (1996, 1997, 1998,1999) i jeden Konstruktorów (1998).

Teraz doczekaliśmy się najnowszej, dziesiątej generacji lancera evolution. Razem z nim rozpoczęła się nowa era sportowych maszyn od Mitsubishi. To samochód zaprojektowany od samego początku. Nie jest ewolucją IX generacji, tak jak IX generacja była ewolucją VIII, a VIII ewolucją VII. Na dowód usunęli nawet rzymską cyfrę z oznaczenia na klapie.