Nawet najsolidniejsze auto w końcu musi się zestarzeć. Jeśli jednak w porę zauważymy pierwsze symptomy zbliżających się awarii, to zwykle da się uniknąć poważniejszych problemów. To ważne, bo wszelkie zaniedbania prędzej czy później mszczą się na użytkowniku.

Przykłady? Jeśli w porę nie wymienimy paska rozrządu za np. 120 zł, grozi nam zniszczenie silnika kosztującego wiele tysięcy. Próba zaoszczędzenia kilkudziesięciu złotych na klockach hamulcowych może skończyć się nawet tragicznie. Nie oznacza to, że eksploatacja starszego pojazdu musi wiązać się z nieustannymi wizytami w serwisie. W takich autach bardzo wiele można sprawdzić, a nawet naprawić samodzielnie, oszczędzając tym samym sporo pieniędzy i unikając stresów związanych z awariami w czasie podróży.

Co należy sprawdzić w aucie o dużym przebiegu?
Pod maską
Olej silnikowy: Sprawdzenie poziomu oleju i daty jego ostatniej wymiany.
Pasek klinowy: Napięcie paska, stan gumy, pasek akcesoriów, stan rolek paska.
Pasek rozrządu: Data ostatniej wymiany, stan gumy paska, zużycie rolek, stan uszczelniaczy.
Układ chłodzenia: Poziom płynu w zbiorniczku wyrównawczym. Kontrola wzrokowa szczelności układu, stanu chłodnicy i przewodów gumowych.
Filtr powietrza: Kontrola wzrokowa/data ost. wymiany.
Układ zapłonowy: Stan przewodów wysokiego napięcia. Data ostatniej wymiany świec zapłonowych.

Hamulce
Płyn hamulcowy: Poziom płynu w zbiorniczku wyrównawczym. Kontrola temperatury wrzenia (warsztat).
Przewody ham.: Wzrokowa kontrola stanu przewodów.
Zaciski hamulcowe: Wycieki płynu w okolicy zacisków.
Okładziny: Sprawdzenie grubości okładzin ciernych.
Tarcze/bębny: Kontrola stopnia zużycia oraz ewentualnych uszkodzeń powierzchni.

Zawieszenie
Amortyzatory: Skuteczność tłumienia (warsztat), wycieki, stan mocowań.
Półosie napędowe: Stan osłon gumowych.
Geometria zaw.: Czy opony zużywają się równomiernie?

Opony
Ciśnienie powietrza: Ciśnienie w oponach.
Wysokość bieżnika: Czy widać wskaźniki zużycia (znaki "TWI")?
Stan gumy: Pęknięcia, przetarcia, zgrubienia.
Wiek opon: Ustalenie (na podstawie kodów na oponie).
Stan koła zap.: Stan opony, ciśnienie powietrza.

Nadwozie
Uszczelki: Stan gumy, pęknięcia, uszkodzenia mech.
Przednia szyba: Rysy, pęknięcia.
Zamki: Kontrola działania. Konserwacja.
Odpływy wody: Sprawdzenie drożności odpływów w drzwiach i na podszybiu.

Instalacja elektryczna
Akumulator: Sprawdzenie wydajności (warsztat).
Przewody masowe: Stan połączeń, korozja.
Bezpieczniki: Czy wszystkie są sprawne i odpowiednie do odbiorników?
Światła: Sprawdzenie działania i ustawienia (warsztat).

Układ wydechowy
Korozja: Stan tłumików, katalizatorów, rur.
Łączniki: Szczelność elem. elastycznych.
Wieszaki: Stan i kompletność.

Wnętrze
Kabina: Wilgoć, zapach stęchlizny.

Pozostałe
Filtr przeciwpyłkowy: Kontrola wzrokowa, data ostatniej wymiany.
Wycieraczki: Stan gumek wycieraczek.
Apteczka: Kompletność i data ważności apteczki.
Podnośnik/narzędzia: Kompletność, stan akcesoriów.
Trójkąt ostrzegawczy: Stan trójkąta.

Klimatyzacja
Działanie: Pomiar temp. schłodzonego powietrza.
Ilość czynnika chł.: Kontrola (warsztat).
Szczelność ukł.: Kontrola (warsztat).
Stan osuszacza: Sprawdzenie/wymiana (warsztat)

Tu znajdziecie pełne archiwum "Auto Świata". Polecamy.