Przednia poduszka powietrza umieszczona centralnie znajdzie się w wyposażeniu modeli buick enclave, GMC acadia i chevrolet traverse, czyli crossoverów średniej wielkości w wersjach z roku modelowego 2013. Nowy element bezpieczeństwa będzie oferowany w standardzie w modelach acadia i traverse z elektrycznie regulowanymi fotelami oraz we wszystkich wersjach modelu tnclave.

Reklama

Jak to działa? W wyniku uderzenia przednia poduszka powietrza umieszczona centralnie napełnia się gazem po prawej stronie fotela kierowcy i przyjmuje położenie pomiędzy przednim rzędem siedzeń w pobliżu centralnej części pojazdu.

Nowa poduszka powietrzna o zamkniętej konstrukcji cylindrycznej została zaprojektowana w celu zapewnienia ochrony kierowcy podczas uderzenia przez inny pojazd w boczną część nadwozia od strony pasażera w przypadku, gdy w kabinie pasażerskiej znajduje się wyłącznie kierowca. Jak zapewniają inżynierowie system sprawdza się również w roli poduszki absorbującej energię pomiędzy kierowcą a pasażerem siedzącym z przodu w przypadku uderzenia w bok pojazdu zarówno od strony kierowcy, jak i pasażera. Twórcy oczekują, że poduszka powietrzna zapewni odpowiednią ochronę również podczas dachowania pojazdu.

http://www.youtube.com/watch?v=zVy0oolcMmE

Analiza bazy danych systemu gromadzenia informacji o wypadkach drogowych (FARS) opracowanego przez amerykańską Krajową Agencję Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (NHTSA) wykazała, że uderzenia w boczną część nadwozia po stronie przeciwnej do tej, po której siedzi kierowca lub pasażer - przed skutkami których chroni przednia poduszka powietrza umieszczona centralnie - stanowiły 11 procent wszystkich śmiertelnych wypadków z udziałem osób zapiętych w pasy bezpieczeństwa w kolizjach (bez dachowania) samochodów z rocznika modelowego 1999 lub nowszych w latach 2004-2009.



Przypadki śmiertelne, w których podróżujący znajdowali się po przeciwległej stronie pojazdu w odniesieniu do miejsca uderzenia, stanowią również 29 procent wszystkich śmiertelnych zderzeń bocznych z udziałem pasażerów zapiętych w pasy bezpieczeństwa.

Reklama

"Federalne przepisy nie wymuszają stosowania czołowej poduszki powietrznej umieszczonej centralnie, jednak żaden inny system poduszek powietrznych stosowany obecnie w samochodach nie oferuje osobom siedzącym na przednich fotelach ochrony tego typu" - powiedział Scott Thomas, główny inżynier GM ds. zaawansowanych systemów bezpieczeństwa.

Szacuje się, że przednia poduszka powietrza umieszczona centralnie przyczyni się do uzyskania lepszych wyników w testach zderzeniowych. Wspomniane crossovery średniej wielkości w wersjach z rocznika modelowego 2012 uzyskały ogólny wynik pięciu gwiazdek oraz pięć gwiazdek za zderzenie boczne w ramach Programu Oceny Nowych Samochodów realizowanego przez amerykańską Krajową Agencję Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (NHTSA), a także tytuł 2011 Top Safety Pick od amerykańskiego Instytutu Ubezpieczeniowego Bezpieczeństwa Drogowego (IIHS).

"Przednia poduszka powietrzna umieszczona centralnie ma ogromny potencjał pod względem ochrony życia pasażerów w przypadku uderzeń w boczną część nadwozia" - powiedział Adrian Lund, prezes amerykańskiego Instytutu Ubezpieczeniowego Bezpieczeństwa Drogowego (IIHS). "Należy zatem pochwalić firmy GM i Takata za przejęcie inicjatywy w tym istotnym obszarze."

Opracowanie tego wynalazku trwało trzy lata, w tym czasie testowano wiele konfiguracji, aby w rezultacie opracować najlepszą konstrukcję i uzyskać odpowiedni stopień amortyzacji i ochrony, zdający egzamin w przypadku różnych typów zderzeń i przy różnych pozycjach siedzących pasażerów. Wiele elementów wspólnie opatentowanej konstrukcji poduszki powietrznej odznacza się wyjątkowymi właściwościami ochronnymi, uwzględniającymi osoby o różnej budowie ciała.

"Żaden system ochrony nie uwzględnia wszystkich części ludzkiego ciała i nie jest w stanie zapobiec wszystkim obrażeniom, jednak przednia poduszka powietrza umieszczona centralnie została skonstruowana tak, aby współpracować z pozostałymi poduszkami powietrznymi i pasami bezpieczeństwa w samochodzie, zapewniając wyższy stopień ochrony pasażerów." - powiedział Gay Kent, dyrektor zarządzający GM ds. bezpieczeństwa pojazdów i ochrony pasażerów podczas zderzenia. "Najnowsza technologia demonstruje szczególne zaangażowanie firmy w zwiększanie poziomu bezpieczeństwa podróżujących przed, podczas i po wypadku."