Specjaliści z Euro NCAP ogłosili najnowsze wyniki testów zderzeniowych. Tym razem pod młotek trafiło sześć samochodów w tym jeden elektryczny i jeden hybrydowy.

Zmasakrowana szóstka to citroen DS4, ford focus, hybrydowy lexus CT200h, elektryczni nissan leaf, peugeot 508 i volvo V60. Wszystkie auta wyszły z katastrofy obronną ręką - zdobyły najwyższą możliwą notę, czyli 5 gwiazdek.

Reklama

Jednak specjaliści Euro NCAP postanowili docenić inżynierów forda i przyznać dwie specjalne nagrody Euro NCAP Advanced. Wyróżnienia wpadły na konto nowego focusa.

http://www.youtube.com/watch?v=bLyrRpo7xZQ

Kompaktowa nowość z Kolonii została nagrodzona za system zapobiegania kolizjom przy małych prędkościach, który monitoruje drogę przed pojazdem i automatycznie go wyhamowuje w razie kolizji oraz za system utrzymywania pojazdu na pasie ruchu, który korzysta z kamery umieszczonej z przodu pojazdu, aby wykryć opuszczenie pasa ruchu oraz ostrzec kierowcę poprzez delikatne zawrócenie samochodu na środek pasa.

http://www.youtube.com/watch?v=ZmJWTCwep4k

"Nagrody Euro NCAP Advanced są przyznawane w uznaniu dla innowacji w dziedzinie bezpieczeństwa na najwyższym poziomie i cieszymy się, że Ford pokazał zaangażowanie w bezpieczeństwo swoich pojazdów, takich jak nowy ford focus" - mówi Andre Seeck, dyrektor Euro NCAP.

Reklama

http://www.youtube.com/watch?v=ZLSqYSU9Uqw

Dodatkowo ludzie z Euro NCAP w ocenie 5 gwiazdek za bezpieczeństwo podkreślają najwyższą możliwą notę za ochronę przewożonych dzieci uzyskaną w testach zderzeniowych obejmujących uderzenia z przodu oraz z boków.

Jak poszło innym?



Także Nissan ma powody do świętowania - elektryczny leaf otrzymał aż 5 gwiazdek - to najwięcej w dotychczasowej historii testów samochodów na prąd.

http://www.youtube.com/watch?v=lbwQva75bbQ

"Nissan leaf udowadnia, że pojazdy elektryczne mogą być równie bezpieczne, jak tradycyjne samochody. Wyznaczono standard dla kolejnej generacji takich samochodów na europejskim rynku" - powiedział Sekretarz Generalny Euro NCAP Michiel van Ratingen.

Bezpieczeństwo Nissana LEAF oceniano według standardowej procedury Euro NCAP, obejmującej testy zderzenia czołowego, bocznego, uderzenia bokiem pojazdu w słup i urazów kręgosłupa szyjnego. 48 modułów akumulatora litowo-jonowego umieszczonego w specjalnym przedziale pod podłogą pojazdu bez szwanku zniosło wszystkie uderzenia.

http://www.youtube.com/watch?v=3nsb7SkrpyE

W czasie symulacji zderzeń system akumulatorów pojazdu elektrycznego pozostawał włączony, co pozwoliło przetestować zastosowane zabezpieczenia układów elektrycznych, obejmujące automatyczne odłączenie zasilania w razie wypadku. Także pod tym względem testy zakończyły się pomyślnie.



Euro NCAP w swoim raporcie wyróżnia też lexusa CT200h. Eksperci od bezpieczeństwa przyznali japońskiej hybrydzie najwyższą - pięciogwiazdkową notę, z ogólnym wynikiem punktowym 83/100. Rezultat ten znacznie przekracza minimum wymagane dla pięciu gwiazdek i plasuje nowego Lexusa pośród najbezpieczniejszych modeli w segmencie samochodów kompaktowych klasy premium.

http://www.youtube.com/watch?v=TinmjpskuwU

Lexus CT 200h uzyskał 94 proc. (wymagane min. 80 proc.) za ochronę przewożonych dorosłych, 84 proc. (75 proc.) za ochronę przewożonych dzieci, 55 proc. (40 proc.) za ochronę pieszych oraz 86 proc. (60 proc.) za wspomaganie bezpieczeństwa.

Przypominamy, że od 2009 roku Euro NCAP wprowadziło nowe, bardziej rygorystyczne testy zderzeniowe. Znowelizowany program składa się z czterech pól oceny: ochrona przewożonych dorosłych, ochrona przewożonych dzieci, ochrona pieszych oraz zupełnie nowy element - wspomaganie bezpieczeństwa. Ponadto oceniane są funkcje prewencyjne, takie jak sygnalizacja braku zapięcia pasów bezpieczeństwa, elektroniczna stabilizacja toru jazdy, czy ogranicznik prędkości jazdy, co czyni uzyskanie pięciu gwiazdek z roku na rok zadaniem coraz trudniejszym.