Właśnie dla jednych i drugich motocyklistów mamy dobrą informację - niemiecka firma Bosch uruchamia produkcję seryjną nowego wariantu 9. generacji systemów ABS dla motocykli. Jak zapewniają inżynierowie ABS 9 plus jest obecnie najmniejszym i najlżejszym na świecie systemem wspomagania hamowania dla jednośladów.

Reklama

"Sygnały z dodatkowego czujnika ciśnienia pomagają jeszcze szybciej wykryć unoszenie się tylnego koła. Pozwala to odpowiednio wcześniej dopasować ciśnienie hamowania, co poprawia stabilność motocykla podczas silnego hamowania" - mówi Werner Struth, prezes działu branżowego chassis w firmie Bosch.

Nowy system wchodzi obecnie do produkcji seryjnej w dwóch modelach motocykli. Kawasaki oferuje go pod nazwą "Kawasaki Intelligent Anti-Lock Brake System (KIBS)" jako opcję w modelu Ninja ZX-10R, natomiast Ducati oferuje system jako wyposażenie seryjne swojego modelu Diavel.

Aby podnieść bezpieczeństwo jazdy motocyklami, Komisja Europejska zaproponowała na początku października 2010 roku wprowadzenie obowiązku wyposażania w system ABS motocykli z silnikiem o pojemności przekraczającej 125 cm3.

Inne / Ralf Gršmminger

Jak działa najnowszy wynalazek Boscha?



Ze względu na dynamiczne zmiany obciążenia kół podczas silnego hamowania motocyklom grozi uniesienie tylnego koła, co zwiększa ryzyko przewrotki. Aby zapobiegać temu zjawisku, wszystkie warianty 9. generacji systemów ABS analizują wartości poślizgu obydwu kół. Jeśli pojazdowi grozi przewrotka, ciśnienie hamowania w przednim kole jest obniżane. W nowym wariancie ABS 9 plus Bosch zintegrował dodatkowy czujnik ciśnienia, który rejestruje zadane przez kierowcę ciśnienie hamowania i jest w stanie wcześniej rozpoznać unoszenie się tylnego koła, a dzięki temu także szybciej reagować.

Inne

Oferowane dotychczas systemy ABS dla motocykli były po niewielkich przeróbkach podobne do systemów ABS stosowanych w samochodach osobowych. Przy okazji projektowania nowej generacji systemów ABS dla samochodów konstruktorzy z ośrodka badawczo-rozwojowego firmy Bosch w Japonii opracowali pierwszą serię ABS dedykowaną wyłącznie motocyklom. Seria ta ma konstrukcję modułową, dzięki czemu można realizować warianty o najróżniejszym zakresie funkcji, od wariantu podstawowego ABS 9 base do wersji ABS 9 enhanced z elektronicznym hamulcem zespolonym. Ten ostatni wariant umożliwia wyhamowanie obydwu kół oraz elektronicznie sterowany rozdział siły hamowania nawet w sytuacji, gdy kierowca uruchomi tylko przedni lub tylko tylny hamulec.

Reklama



Ludzie z Boscha zachwalają, że wszystkie ich systemy ABS przeznaczone dla motocykli odznaczają się niezwykle zwartą konstrukcją. Obudowa pompy jest mała, ponieważ system jest wykorzystywany do modulacji siły hamowania w dwóch, a nie w czterech kołach. Płytka drukowana sterownika jest montowana bezpośrednio na zespole hydraulicznym, co zwiększa jej odporność na drgania.

Ze względu na krótsze przewody hamulcowe oraz mniejsze tłoki system może korzystać z nowej pompy odprowadzającej o bardziej zwartej konstrukcji. W rezultacie, w porównaniu do poprzedniej wersji system jest o połowę mniejszy i lżejszy. Dodatkowo, dźwignia hamulca pulsuje słabiej, a system jeszcze szybciej dopasowuje ciśnienie hamowania do współczynnika przyczepności danej nawierzchni.

Inne

Przypominamy, że Bosch produkuje systemy ABS dla motocykli już od 1994 roku. Do chwili obecnej z taśm fabryk Bosch zeszło ponad 350 tys. systemów ABS dla motocykli.