Mitsubishi i-MIEV to pierwszy na świecie seryjnie produkowany samochód elektryczny, który niedawno został wprowadzony do oferty polskiego oddziału Mitsubishi Motors. Auto kosztuje nad Wisłą od 160 800 zł.

Reklama

Do tej pory w Polsce kierowcy złożyli zamówienia na 28 sztuk. Co zrobić by tego rodzaju samochody miały sens? Podpowiedzią dla polskich władz mogą być wyniki badań w Wielkiej Brytanii...

http://www.youtube.com/watch?v=qsuF2jKzMd4

Otóż zakończył się tam właśnie pierwszy etap wspieranego przez brytyjski rząd projektu testowego pojazdów elektrycznych, który objął całe terytorium Wysp i obejmował testy 25 egzemplarzy Mitsubishi i-MiEV w Birmingham.



Konsorcjum CABLED (ang. Coventry And Birmingham Low Emission vehicle Demonstrators) to jedna z ośmiu największych, publicznych inicjatyw testowych w Wielkiej Brytanii. Stanowi ona część wartego 25 milionów funtów programu demonstracyjnego Ultra Low Carbon, który nadzoruje kierownictwo Technology Strategy Board. Konsorcjum z West Midlands zaopatruje projekt w 110 ze wszystkich 350 pojazdów biorących udział w testach drogowych na terenie Wielkiej Brytanii.

Konsorcjum CABLED zrzesza 13 organizacji z obszaru West Midlands. Są to instytucje operujące w sektorze projektowym, produkcji samochodów, akademickim, publicznym i ds. infrastruktury. Konsorcjum przewodzi międzynarodowa, inżynieryjna firma konsultingowa Arup.
CABLED jest nie tylko największym, ale również pierwszym konsorcjum, które rozpoczęło testy pojazdów elektrycznych i zapewniło sobie spore wsparcie ze strony państwa, a to za sprawą 2,5 miliona funtów przyznanych przez agencję rozwoju regionalnego Advantage West Midlands.

Inne



12 grudnia 2009 roku na Centenary Square grupie kierowców przekazano bezemisyjne pojazdy elektryczne. W ciągu kolejnych 12 miesięcy konsorcjum CABLED testowało auta w normalnych warunkach drogowych i choć najbardziej aktualne wyniki opublikowane zostaną pod koniec tego miesiąca, najnowsze badania pokazują wzrost zaufania kierowców do nowej technologii napędowej, pierwszą na świecie analizę kosztów "tankowania" przeprowadzoną w warunkach rzeczywistych i odkrywają nowe informacje o trendach w zakresie technologii ładowania pojazdów elektrycznych.

Zestawienie danych na temat rzeczywistego użytkowania pojazdu uzyskanych przy pomocy urządzenia zainstalowanego w każdym egzemplarzu testowym modelu i-MiEV umożliwiło wykonanie istotnych analiz i porównań. Ich wyniki pomogą lepiej zrozumieć oczekiwania i wymagania stawiane przez klientów samochodom elektrycznym.

Inne



Podczas oficjalnych testów potwierdzono na przykład, iż średni dystans pokonywany każdego dnia wynosi 37 kilometrów. Zatem zasięg 150 kilometrów, jaki oferuje model i-MiEV jest w codziennej eksploatacji więcej niż wystarczający. Kierowcy wykorzystywali również pełny zakres prędkości do 130 km/h.

W testach udział wziął również ekspert motoryzacyjny, Quentin Willson i jego zdaniem: "Mitsubishi i-MiEV to prekursor transportowej rewolucji, która odmieni świat. W końcu mamy bowiem samochód elektryczny, który nie wygląda jak ława kościelna, oferuje miejsce dla czterech osób, może się rozpędzić do 130 km/h, a za jego „tankowanie do pełna” nie zapłacimy nawet jednego funta. Naprawdę trudno chcieć więcej."

Nowe Mitsubishi i-MiEV to pierwszy seryjny pojazd z napędem elektrycznym na świecie, uwzględniając Nissana LEAF. i-MiEV otrzymał europejską homologację (dyrektywa ECWVTA) i jest pierwszym modelem elektrycznym na rynku brytyjskim i w wielu innych krajach, w tym w Polsce. W Wielkiej Brytanii samochód dostępny będzie na zamówienie od stycznia 2011 roku, co zbiega się z programem dopłat rządowych PICG (ang. Plugged In Car Grant) o wartości 5000 funtów.

Inne



Brytyjski oddział Mitsubishi przedstawił cennik najmu oraz plany spłaty dla klientów indywidualnych - zobowiązania zaczynają się już od 399 funtów miesięcznie...

Dodatkową zachętą do zakupu w Wielkiej Brytanii mogą stanowić następujące fakty:

- Koszt ładowania, potrzebnego do przejechania ponad 19 tys. kilometrów to zaledwie 270 funtów (ok. 1300 zł) - (2,09 funtów (ok. 10 zł) do zapłaty za ładowanie do pełna przy średniej cenie 10 pensów za kWh)

- Przy wykorzystaniu taryfy zmiennej koszty te można ograniczyć do zaledwie 135 funtów (640 zł) za ponad 19 tys. przejechanych kilometrów (1,05 funtów (ok. 5 zł) do zapłaty za ładowanie do pełna przy średniej cenie 0,05 za kWh)

- Niższe koszty serwisowania i krótszy czas przestoju – zaledwie 4 elementy pracujące przy ponad 300 podzespołach w typowym silniku spalinowym

- Zwolnienie z podatku drogowego

- Odpisy amortyzacyjne dla pojazdów flotowych w pierwszym roku

- Zerowe oprocentowanie samochodów służbowych

- Zwolnienie z opłaty za wjazd do centrum Londynu

- Darmowe parkowanie w niektórych dzielnicach Londynu oraz w niektórych miastach, np. Milton Keynes

- Wysoka wartość rezydualna na poziomie 38 proc. po 3 latach i przy przebiegu 48 tys. kilometrów.