"Chcemy zainwestować we wspólne przedsięwzięcie przemysłowe, które ma na celu uruchomienie w Szwecji w 2012 roku seryjnej produkcji samochodów z napędem hybrydowym - czyli napędzanych silnikiem elektrycznym i wysokoprężnym - z możliwością ładowania z gniazdka elektrycznego. Jest to dla nas istotny kierunek rozwoju, zaś nasza partnerska współpraca z Vattenfall pozwala nam uczynić ogromny krok naprzód i zaoferować odbiorcom pojazd, który w jeszcze mniejszym stopniu oddziałuje na naturalne środowisko" - mówi Stephen Odell, prezes i dyrektor generalny Volvo Car Corporation.
>>>Groźne Volvo...
Prace nad nowymi samochodami są prowadzone i finansowane wspólnie przez obydwa przedsiębiorstwa. Plan przewiduje, że Volvo Car Corporation będzie produkować pojazdy, zaś Vattenfall opracuje układy ładowania i będzie dostarczać pojazdom energię elektryczną.
Silnik elektryczny charakteryzuje się wysoką sprawnością, a jego zapotrzebowanie na energię stanowi jedną piątą zapotrzebowania silnika napędzanego paliwem pochodzenia kopalnego.
Cena pojazdu hybrydowego typu plug-in będzie wyższa niż pojazdu z napędem konwencjonalnym. Akumulatory są nadal drogie, należy jednak pamiętać, że w przypadku pojazdu wykorzystującego energię elektryczną koszty paliwa spadną do jednej trzeciej w porównaniu z pojazdem napędzanym silnikiem wysokoprężnym.
Vattenfall zaoferuje kierowcom możliwość podpisania umowy na dostawę energii elektrycznej pochodzącej ze źródeł odnawialnych - głównie z elektrowni wiatrowych i wodnych - jako alternatywnej do energii wytwarzanej przy wykorzystaniu tradycyjnych surowców. Lars G Josefsson dostrzega szereg zalet pojazdów z napędem hybrydowym typu plug-in, nawet jeśli energia elektryczna nie pochodzi z odnawialnych źródeł.
>>>Zobacz, w którym aucie złamiesz kark
"Dzięki napędowi elektrycznemu unikamy emisji spalin przez poszczególne samochody. Energia - w odróżnieniu od czerpanej z benzyny, czy oleju napędowego - dostarczana jest z niewielkiej liczby dużych źródeł, zaś Vattenfall prowadzi intensywne prace zmierzające do wyeliminowania emisji dwutlenku węgla w procesie wytwarzania energii. W Szwecji praktycznie cała produkowana przez Vattenfall energia elektryczna wytwarzana jest w sposób bezemisyjny" - wyjaśnia Lars G Josefsson.
Pojazdy hybrydowe typu plug-in napędzane są przez silnik elektryczny dużej mocy zasilany z akumulatora litowo-jonowego. Ładowanie akumulatora ze zwykłego gniazdka domowego zajmuje około pięciu godzin. Akumulator jest ponadto doładowywany przy każdorazowym użyciu hamulców.
>>>Oto auto, któremu prądu nie zabraknie
"W większości wypadków samochody służą do przemieszczania się na krótkich odcinkach - na przykład do pracy i z pracy. Będziemy w stanie dostarczyć produkt, który spełnia te potrzeby w zakresie przejazdów. Z myślą o pokonywaniu dalszych odległości samochód będzie wyposażony także w jeden z oszczędnych silników wysokoprężnych produkcji Volvo" - mówi Stephen Odell.
Prototypowe rozwiązanie szwedzka marka przedstawi jeszcze tego lata, będą to trzy volvo V70. Samochody demonstracyjne służyć mają zebraniu informacji dotyczących oczekiwań kierowców w stosunku do nowej technologii.
>>>Samochód, który cię nie zabije
Vattenfall chce też przeprowadzić testy różnych rozwiązań w zakresie szybkiego ładowania akumulatorów w warunkach domowych, a także dotyczących stanowisk ładowania w miejscach publicznych, gdzie właściciele będą uiszczać opłaty za naładowanie akumulatora na podobnych zasadach, jak płaci się za zatankowanie benzyny, czy oleju napędowego.