To była wielka przyszłość FSO? Polski fiat 125p coupe i polski fiat 1100 coupe
1 Dziennik.pl w Muzeum Techniki i Przemysłu NOT zdobył zdjęcia dwóch niezwykłych samochodów stworzonych przez inżynierów w czasach PRL. Na fotografii pierwszy z nich - to jedyny powstały prototyp polskiego fiata 125p coupe z 1971 roku. Samochód sfotografowano na koronie Stadion Dziesięciolecia…
Muzeum Techniki i Przemysłu NOT
2 Projektantem efektownego nadwozia był Zdzisław Wattson. Futurystyczna karoseria z tworzyw sztucznych sprawiła, że samochód ważył tylko 990 kg. Pod spodem skrywały się wnętrzności seryjnego 125p - coupe dzielił z nim podwozie. Silnik 1500 ccm zmodyfikowano by podnieść moc do 90 KM. Napęd trafiał na tylne koła. Auto mogło rozpędzić się do 170 km/h.
Muzeum Techniki i Przemysłu NOT
3 Dwudrzwiowa karoseria była ekstremalnie przeszkolona - jak na tamte czasy. Auto zabierało na pokład cztery osoby. Na tylną kapę można było się dostać po odchyleniu foteli kierowcy lub pasażera do przodu. Samochód był gwiazdą ówczesnych wystaw motoryzacyjnych, ale nigdy nie trafił do produkcji. Dziś jedyny zbudowany egzemplarz można zobaczyć w Muzeum Motoryzacji na ul. Filtrowej w Warszawie. Tyle szczęścia z dotrwaniem do naszych czasów nie miał za to kolejny prototyp polskiego fiata 1100 coupe…
Muzeum Techniki i Przemysłu NOT
4 W 1973 roku Biuro Konstrukcji Nadwozi FSO dostało zlecenie stworzenia auta, które miało uświetnić obchody 30-lecia PRL przypadające na 1974 r. Tak narodził się polski fiat 1100 coupe - jego stylistą był Zbigniew Wattson. Nie jest tajemnicą, że inspirowały go ówczesne projekty włoskiego studia Bertone. Znawcy motoryzacji uważają model 1100 za jeden z ładniejszych dzieł polskich inżynierów. Futurystyczna karoseria w kształcie klina skrywała elementy z innych modeli…
Muzeum Techniki i Przemysłu NOT
5 Polski fiat 1100 coupe powstał na bazie seryjnego 125p, z którego pochodziły m.in. akumulator, przednie zawieszenie, hamulce i koła. Do jego konstrukcji wykorzystano także elementy zastawy 1100/fiata 128 (m.in. silnik i tylne zawieszenie) produkowanej w FSO od 1973 roku.
Muzeum Techniki i Przemysłu NOT
6 Wieść niesie, że na pierwszy zamknięty pokaz polskiego fiata 1100 coupe przyjechał do Falenicy premier Piotr Jaroszewicz.Ciekawym i unikatowym wówczas rozwiązaniem były chowane reflektory przednie. Lampy pochodziły z polskiego fiata 125p, a sterowanie samymi reflektorami odbywało się elektrycznie z kabiny. Auto mimo agresywnej stylistyki nie powalało osiągami. Silnik benzynowy 1.1 zamontowany pod tylną klapą produkował 55 KM. W efekcie polski fiat 1100 coupe rozpędzał się do 140 km/h...
Muzeum Techniki i Przemysłu NOT
7 Jedyny zbudowany egzemplarz fiata 1100 coupe na polecenie władz PRL został zniszczony. Po polskim samochodzie sportowym zostały jedynie zdjęcia.
Muzeum Techniki i Przemysłu NOT
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję