- Zmiany w przepisach dla kierowców. Jakie obowiązki i kary?
- Prawo jazdy od 17 lat i pod nadzorem dorosłego. To dobrze?
- 100 km/h na autostradzie. Obniżone limity dozwolonej prędkości
- Prawo jazdy stracisz na 5 lat. Jakie zasady?
- Nowy obowiązek właściciela samochodu. Mandatu już nie unikniesz
Zmiany w przepisach dla kierowców. Jakie obowiązki i kary?
Zmiany w przepisach dla kierowców są nieuchronne. Ministerstwo Infrastruktury przygotowało szereg rozwiązań, które mają skutecznie odstraszyć od łamania prawa oraz poprawić bezpieczeństwo na polskich drogach. Nowe obowiązki i ostrzejsze kary już niebawem zaczną obowiązywać zmotoryzowanych. Ale po kolei…
Ministerstwo chce obniżenia minimalnej granicy wieku do uzyskania prawa jazdy kategorii B z 18 do 17 lat. Młody kandydat na kierowcę musiałby uzyskać pisemną zgodę rodziców lub opiekunów. Po zdobyciu prawka nieletni kierowca miałby prowadzić auto wyłącznie pod nadzorem dorosłego, doświadczonego kierowcy w wieku minimum 24 l. Taka osoba musi mieć najmniej 5-letni staż posiadania prawa jazdy kat. B. Nie będzie mogła mieć na przestrzeni tych pięciu lat zatrzymanego uprawnienia i za każdym razem musi być w całkowicie trzeźwa. Ministerstwo przyznaje, że przy tym rozwiązaniu wzór stanowiły państwa z wysokim poziomem bezpieczeństwa i kultury jazdy, jak m.in. Niemcy, Dania, Niderlandy, Francja czy Włochy.
Prawo jazdy od 17 lat i pod nadzorem dorosłego. To dobrze?
Ruch resortu można uznać za odważny. Ze statystyk policji wynika bowiem, że kierowcy w wieku 18-24 lata powodują w Polsce najwięcej wypadków drogowych. To grupa o najwyższym wskaźniku liczby zdarzeń na 10 tys. populacji – obecnie wynosi on 11,54. Druga najbardziej zagrożona grupa to kierowcy w wieku 25-39 lat - wskaźnik wynosi 7,14.
– Nie ulega wątpliwości, że pozytywnym aspektem jest zaczynanie nauki jak najwcześniej. W tej chwili mówi się o wieku 17 lat i jeśli w tym właśnie wieku osoba taka będzie mogła rozpocząć naukę, to nie widzimy przeciwskazań – mówi dziennik.pl Maria Dąbrowska-Loranc, kierownik Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ITS. – Mamy świadomość, że zaproponowana zmiana przepisów dotycząca możliwości rozpoczęcia nauki jazdy w wieku 17 lat budzi wiele emocji i dyskusji. Z jednej strony, istnieje argument, że młodzi ludzie są coraz bardziej dojrzali i odpowiedzialni, z drugiej zaś, wcześniejsze rozpoczęcie nauki jazdy może przyczynić się do lepszego przygotowania ich do samodzielnej jazdy – oceniła.
100 km/h na autostradzie. Obniżone limity dozwolonej prędkości
Nowością jest też okres próbny dla kierowców, którzy pierwszy raz uzyskali prawo jazdy kat. B. Nowe przepisy mają wprowadzić limit 0,0 prom. alkoholu w organizmie przez pierwsze 2 lata od zdobycia prawa jazdy. Do tego ministerstwo chce, by w tym czasie kierujący nie mógł przekraczać prędkości 50 km/h w obszarze zabudowanym, 80 km/h poza obszarem zabudowanym i 100 km/h na autostradzie i drodze ekspresowej dwujezdniowej. Nie mógłby także wykonywać przewozu osób taksówką albo w ramach przewozu okazjonalnego.
Prawo jazdy stracisz na 5 lat. Jakie zasady?
Ministerstwo sięga również po karę, której kierowcy jeszcze nie doświadczyli. Cofnięcie uprawnień na 5 lat ma grozić za prowadzenie auta mimo odebrania prawa jazdy na 3 miesiące. Ostrzejsza kara miałby zastąpić stosowane obecnie przedłużenie zakazu o kolejne 3 miesiące. Resort uważa również, że kierowanie pojazdem pod wpływem alkoholu lub narkotyków, a także kierowanie pojazdem pomimo cofniętego prawa jazdy lub orzeczonego sądownie zakazu kierowania pojazdem powinno być karane bezwzględnym więzieniem. Wśród nowych przesłanek do utraty prawa jazdy znalazło się także przekroczenie liczby 20 punktów karnych za naruszenie przepisów ruchu drogowego, a także stwierdzenie kierowania pojazdem niezgodnie z wymaganiami określonymi dla nieletniego kierowcy.
Nowy obowiązek właściciela samochodu. Mandatu już nie unikniesz
Wśród rozwiązań zaostrzających sankcje jest również ukrócenie procederu uchylania się od mandatów z fotoradarów czy odcinkowego pomiaru prędkości. Dziś piraci drogowi np. nie odbierają listu poleconego z GITD czy podają nazwiska osób z zagranicy. Ministerstwo infrastruktury chce uszczelnić system. W efekcie jeśli właściciel auta uwiecznionego przez fotoradar nie wskazałby np. w ciągu 14 dni osoby kierującej jego autem w czasie wykroczenia lub wskazany kierowca nie przyznałby się do winy, to Inspektorat nakładałby karę administracyjną na właściciela.
Masz punkty karne? Teraz nie będzie tak lekko. Oto nowe zasady
Z kolei MSWiA zakłada likwidację możliwości kasowania punktów karnych za najcięższe wykroczenia. Ministerialna lista obejmuje przynajmniej cztery sytuacje, w których nie będzie można redukować punktów na kursach w WORD:
- Przekroczenie prędkości o ponad 50 km/h – teraz taryfikator za przekroczenie od 51 km/h do ponad 70 km/h przewiduje od 13 do 15 punktów karnych, mandat do 2500 zł; 5 tys. w recydywie;
- Wyprzedzanie na przejściu dla pieszych – dziś 15 punktów karnych i mandat 1500 zł; 3 tys. w recydywie;
- Wyprzedzanie mimo zakazu np. na podwójnej linii ciągłej – aktualnie grozi za to 5 punktów i w zależności od sytuacji mandat 1000 zł; 2 tys. w recydywie;
- Spowodowanie kolizji – 10 punktów karnych i mandat min. 1000 zł.
Ministerstwo chce także przywrócenia 2-letniego okresu ważności punktów karnych na koncie kierowcy – obecnie są obciążeniem przez rok. Do tego z możliwości redukcji 6 punktów karnych (za "lżejsze" wykroczenia) będzie można korzystać tylko raz w roku, a nie co 6 miesięcy.
Prawo jazdy stracisz za 50+ poza miastem
MSWiA chce również utemperować kierowców z ciężką nogą. Przepisy dotyczące utraty prawa jazdy na 3 miesiące za zbyt szybką jazdę zostaną rozszerzone. Resort chce, by z uprawnieniami żegnali się także kierowcy, którzy pojadą o ponad 50 km/h za szybko również poza obszarem zabudowanym na drogach jednojezdniowych, dwukierunkowych.
80 proc. kierowców przekracza prędkość poza obszarem zabudowanym
– Wyniki badań europejskiego projektu Baseline przeprowadzone przez Instytut Transportu Samochodowego pokazują, że aż 79 proc. polskich kierowców przekracza limity dozwolonych prędkości poza obszarem zabudowanym – zauważa Dąbrowska-Loranc. – Instytut wyraża poparcie dla inicjatywy rozszerzenia zatrzymania prawa jazdy za przekroczenie prędkości o więcej niż 50 km/h, również poza obszarem zabudowanym. Prędkość jest niewątpliwie jednym z głównych czynników przyczyniających się do powstawania wypadków oraz zagrożenia życia i zdrowia ich uczestników – kwituje przedstawicielka ITS.