- Toyota, Mercedes i BMW. Oto 100 najbardziej wartościowych firm
- Toyota najcenniejszą marką motoryzacyjną Best Global Brands 2024
- Ponad 11,2 mln sprzedanych samochodów. Hybrydy rozbiły bank
- Nowa Toyota Camry z hybrydą 5. generacji już w Polsce
- Nowa Toyota Camry i napęd 5. generacji 2.5 Hybrid. Jaka moc i zużycie paliwa?
Toyota, Mercedes i BMW. Oto 100 najbardziej wartościowych firm
Toyota, Mercedes i BMW to trójca która trzęsie światową motoryzacją. Przynajmniej tak wynika z najnowszego raportu Best Global Brands 2024 opublikowanego przez firmę konsultingową Interbrand. Jak w szczegółach wygląda zestawienie 100 najbardziej wartościowych firm?
Na szczycie ogólnego zestawienia znalazło się Apple – wartość tej marki w 2024 roku wyniosła 488,9 mld dolarów (-3 proc.). Microsoft jest na drugiej lokacie – giganta wyceniono na 352,5 mld dolarów (+11 proc.). Amazon, największy na świecie sklep internetowy, z kwotą 298,1 mld dolarów (+8 proc.) zamyka podium. Goolge jest czwarte w szeregu – wartość oceniono na 291,3 mld dolarów (+12 proc). Samsung z wyceną na poziomie 100,8 mld (+10 proc.) dolarów zasłużył na 5. lokatę. Po koreańskim koncernie technologicznym zaczyna się świat motoryzacji...
Toyota najcenniejszą marką motoryzacyjną Best Global Brands 2024
Toyota jest najwyżej sklasyfikowaną i jednocześnie najmocniejszą marką motoryzacyjną. To już 21. raz, kiedy korona w tej kategorii trafia do japońskiej firmy. Według oceny analityków Interbrand jej wartość wynosi obecnie 72,8 mld dolarów, to aż o 13 proc. więcej niż rok wcześniej. To także najwyższy wzrost w Top10 klasyfikacji generalnej badania. W zestawieniu wszystkich globalnych marek Toyota obecnie zajmuje 6. miejsce, przed Coca-Colą.
Ponad 11,2 mln sprzedanych samochodów. Hybrydy rozbiły bank
W ocenie ekspertów Interbrand siłą Toyoty na globalnym rynku jest szeroka i zróżnicowana gama modelowa, szeroki wybór wersji i rodzajów napędów. W tym oszczędnych i trwałych napędów zelektryfikowanych (hybrydy, hybrydy plug-in, auta wodorowe i elektryczne), które pomagają obniżyć emisje CO2.
– Dzięki szeroko zakrojonym pracom badawczo-rozwojowym Toyota jest w ścisłej czołówce najbardziej innowacyjnych firm motoryzacyjnych. Marka konsekwentnie poszerza gamę zelektryfikowanych samochodów oraz równolegle rozwija wszystkie rodzaje nisko- i bezemisyjnych napędów, a także na szeroką skalę inwestuje w technologie wodorowe. Globalną pozycję marki Toyota budują również sukcesy w motorsporcie, takie jak zwycięstwa w cyklach WRC i WEC, gdzie rywalizują wyczynowe auta hybrydowe. Wszystkie te działania przekładają się na lepszą sprzedaż z roku na rok oraz przyspieszanie tempa dekarbonizacji. Klientom na całym świecie dostarczono już ponad 27 mln zelektryfikowanych aut – podliczają analitycy Interbrand.
Nowa Toyota Camry z hybrydą 5. generacji już w Polsce
W 2023 roku japoński koncern, do którego należy Toyota i Lexus, sprzedał ponad 11,2 mln samochodów, to ponad 7 proc. więcej niż rok wcześniej. Teraz w Polsce debiutuje nowa Toyota Camry z najnowszą hybrydą 5. generacji. Po modyfikacjach silnik benzynowy 2.5 pracujący w ekonomicznym cyklu Atkinsona i dwa silniki elektryczne charakteryzują się większą efektywnością. Układ korzysta z nowej bipolarnej baterii litowo-jonowej, która ma większą moc i jest bardziej responsywna. Najważniejsze elementy napędu jak przekładnia, silniki elektryczne oraz inwerter zostały przeprojektowane, by ograniczyć wewnętrzne straty. Całość jest bardziej kompaktowa i lżejsza o 7,7 kg. Nowa hybryda generuje 230 KM mocy, to o 12 KM więcej niż w poprzedniku (218 KM).
Nowa Toyota Camry i napęd 5. generacji 2.5 Hybrid. Jaka moc i zużycie paliwa?
Podczas przyspieszania częściej do głosu dochodzi jednostka elektryczna – silnik benzynowy wkracza do akcji nieco później i rzadziej niż w poprzedniej generacji. Ruszaniu spod świateł czy manewrowaniu na parkingu dłużej towarzyszy cisza. Wyraźnie zyskała też zrywność i elastyczność. Nowa hybryda jest też bardzo ekonomiczna – wynik 4,8 l/100 km nie wymaga specjalnych wysiłków. Napęd doszlifowano również pod względem akustycznym – silnik podczas jazdy autostradą pracował cicho, ton podnosił jedynie przy zdecydowanym wdepnięciu gazu. Bezstopniowa przekładnia ogłady nabrała już wcześniej, stąd nie ma mowy o przeciągłym wyciu przy przyspieszaniu. Nowa Toyota Camry na rozpędzenie się od zera do 100 km/h potrzebuje 7,9 s (poprzednia wersja 8,3 s).
Toyota warta więcej od Mercedesa i BMW
Toyota jako najbardziej wartościowa marka w branży motoryzacyjnej wyprzedziła Mercedesa. Niemieckiego producent samochodów premium wyceniono na 58,9 mld dolarów (-4 proc.). W chwili debiutu w rankingu Interbrand w 2000 roku japońska firma była wyceniona na 18,823 mld dolarów, a Mercedes na 21,104 mld. Z kolei BMW zamyka podium wśród najcenniejszych firm automotive z wynikiem 52 mld zielonych (+2 proc.).
Oto najbardziej wartościowe marki motoryzacyjne według Best Global Brands 2024 firmy Interbrand
Firma konsultingowa Interbrand od 25 lat co roku przeprowadza ocenę, a następnie publikuje ranking największych światowych marek. Wartość marki na potrzeby rankingu obliczana jest na podstawie kompleksowej oceny zeznań podatkowych oraz działań marketingowych, które wykorzystywane są do oszacowania jej przyszłych przychodów.
| Miejsce w branży/lokata w Top 100 | Marka | Wartość marki |
| 1/6 | Toyota | 72,8 mld dolarów |
| 2/8 | Mercedes | 58,9 |
| 3/10 | BMW | 52 |
| 4/12 | Tesla | 45,5 |
| 5/26 | Honda | 26,7 |
| 6/30 | Hyundai | 23 |
| 7/43 | Porsche | 17,4 |
| 8/45 | Audi | 17,3 |
| 9/49 | Volkswagen | 16,5 |
| 10/56 | Ford | 14,4 |
Najbardziej wartościowe marki na świecie według raportu Best Global Brands 2024
| Miejsce | Marka | Sektor | Wartość marki |
| 1 | Apple | Technologie | 488,9 mld dolarów |
| 2 | Microsoft | Technologie | 352,5 |
| 3 | Amazon | Sprzedaż | 298,1 |
| 4 | Technologie | 291,3 | |
| 5 | Samsung | Technologie | 100,8 |
| 6 | Toyota | Motoryzacja | 72,8 |
| 7 | Coca-Cola | Napoje | 61,2 |
| 8 | Mercedes | Motoryzacja | 58,9 |
| 9 | McDonald’s | Spożywczy | 53 |
| 10 | BMW | Motoryzacja | 52 |