Koncern BYD rusza z biznesem w Polsce. Pierwszy salon już działa

BYD to prywatna chińska firma założona w 1995 r. w Shenzhen, w prowincji Guangdong. Nazwa jest skrótem od hasła "Build Your Dreams" czyli "Zbuduj Swoje Marzenia". Początkowo działała jako producent akumulatorów niklowo-kadmowych. Następnie zajęła się produkcją aut elektrycznych (BEV), elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych, autobusów oraz magazynów energii. W 2008 r. BYD jako pierwsza rozpoczęła sprzedaż hybryd plug-in (PHEV).

Dziś BYD ma na swoim koncie ponad 28 tys. patentów i jest jednym z największych producentów BEV i hybryd typu plug-in. Chiński koncern ostrzy sobie zęby na Teslę i samodzielnie produkuje kluczowe części do samochodów elektrycznych, jak baterie, silniki czy elektronika napędu. W ostatnich latach firma opracowała takie przełomowe rozwiązania, jak Blade Battery, e-Platform 3.0 i technologia Cell to Body. Gigant działa w ponad 70 krajach i przeszło 400 miastach. W Europie prowadzi biznes od 1998 roku.

Reklama
W Warszawie Grupa Cichy-Zasada otworzyła pierwszy salon marki BYD / BYD
Reklama

Teraz oficjalnie wjeżdża do Polski – w dawnym budynku Polskich Zakładów Optycznych w Warszawie Grupa Cichy-Zasada otworzyła pierwszy salon marki BYD. Gwiazdami wydarzenia były trzy modle: hybrydowy SUV BYD Seal U DM-i, elektryczny sedan BYD Seal oraz pięciodrzwiowy hatchback BYD Dolphin. Na co mogą liczyć kierowcy?

Tak wygląda BYD Seal U DM-i, to 4,8-metrowy SUV. Jaka pojemność bagażnika?

BYD Seal U DM-i to duży samochód. Liczby najlepiej oddają rozmach sylwetki. SUV ma 4,78 m długości, niemal 1,9 m szerokości i 1,67 m wysokości. Rozstaw osi 2,8 m zaowocował przestronnym wnętrzem. Miejsca nie brakuje i z przodu, i z tyłu. Bagażnik o pojemności 425 l (1440 l po złożeniu kanapy) bardziej pasuje do aut kompaktowych, przy takim nadwoziu mógłby być większy.

BYD Seal U DM-i / BYD / JEDRZEJ SOLINSKI

BYD Seal U DM-i to hybryda z silnikiem benzynowym 1.5

Pod maską chiński SUV skrywa tajną broń – technologię DM-i. To patent BYD na 325-konną hybrydę plug-in, który obejmuje jeden (197 KM) lub dwa silniki elektryczne (4x4 przednie koła napędza silnik 204 KM, a tylne – 163 KM) i benzynową jednostkę 1.5/130 KM. Spalinowa sekcja ma dwa zadania – zachowuje się jak generator (doładowuje dużą baterię w czasie jazdy), ale jest połączona z kołami i w razie potrzeby wspomaga silniki EV. Stąd jazda bardziej przypomina podróżowanie autem elektrycznym niż spalinowym.

BYD Seal U DM-i / BYD / JEDRZEJ SOLINSKI

Mocny SUV z zasięgiem ponad 1200 km

Kierowcom powinien spodobać się zasięg. 60-litrowy zbiornik paliwa i prąd generowany przez silnik spalinowy mają sprawić, że Seal U DM-i na jednym tankowaniu przejedzie nawet 1200 km. Przyspieszenie od zera do 100 km/h zajmie niecałe 6 sekund.

Ile kosztuje hybrydowy BYD Seal U DM-i? Jaka gwarancja?

Hybrydowy BYD Seal U DM-i ma kosztować od 190 tys. zł - na rynku pojawi się we wrześniu. To bardzo dobra oferta, bo podobnie wycenieni konkurenci mają tylko silnik spalinowy albo klasyczną hybrydę. Kierowców ma też kusić 6-letnia gwarancja do przebiegu 150 tys. km (akumulator jest objęty 8-letnią ochroną do 200 tys. km).

BYD Seal U DM-i / BYD / Mariusz Kolaj
BYD Seal U DM-i i BYD Dolphin / BYD / JEDRZEJ SOLINSKI

BYD Seal czyli limuzyna w stylu coupe. Obrotowy ekran na środku kokpitu

BYD Seal to z kolei 4,8-metrowa elektryczna limuzyna w stylu coupe. Od progu wita jasne wnętrze z pikowanymi fotelami. W obu rzędach jest wyjątkowo przestronne (rozstaw osi niemal 3 m). Kierowca ma do dyspozycji dwa ekrany – wyświetlacz wskaźników przed sobą i obrotowy 15,6-calowy "tablet" na środku kokpitu.

BYD Seal błyszczy napędem, zasięgiem i przyspieszeniem

Moc? BYD Seal w bazowej wersji to auto tylnonapędowe, tu silnik elektryczny daje kierowcy 313 KM i 360 Nm. Muśnięcie pedału przyspieszenia i ponad 2-tonowe auto uzyskuje "setkę" po 5,9 s. Prędkości maksymalną ograniczono do 180 km/h. Po naładowaniu na 100 proc. baterii o pojemności 82,5 kWh w mieszanym cyklu można pokonać do 570 km, a w mieście do 700 km.

BYD Seal / BYD

BYD Seal z elektrycznym napędem 4x4 to już 530 KM oraz 670 Nm. Takie auto od 0 do 100 km/h przyspiesza w 3,8 s. Czyli osiągi iście motocyklowe. W tym modelu pełna bateria o pojemności 82,5 kWh zapewnia zasięg 520 km (600 km w mieście).

Sedan BYD Seal kosztuje od 207 000 zł

Elektryczna limuzyna BYD Seal w wersji bazowej otwiera cennik kwotą 207 000 zł. Wersja dwusilnikowa, czyli z napędem 4x4 kosztuje od 234 000 zł.

BYD Seal / dziennik.pl / Maciej Lubczyński
BYD Seal / dziennik.pl / Maciej Lubczyński
BYD Seal / dziennik.pl / Maciej Lubczyński

BYD Dolphin już w Polsce. Co to za samochód?

Hitem na polskim rynku może okazać się BYD Dolphin, czyli najtańszy elektryczny samochód chińskiego producenta w Polsce. To atrakcyjnie wystylizowany 4,3-metrowy hatchback. Na świat patrzy przez reflektory LED, których układ ma przypominać ruch delfinów wynurzających się z oceanu.

W kabinie mistrzem pierwszego wrażenia jest 12,8-calowy obracany ekran. Za obsługę najważniejszych funkcji odpowiadają fizyczne przyciski. Tryby jazdy obsługuje się pokrętłem na tunelu środkowym. Bagażnik zapewnia od 345 l do 1310 l pojemności. Tylną kanapę można złożyć w proporcji 60:40.

BYD Dolphin / BYD

BYD Dolphin - jaki napęd i osiągi?

BYD Dolphin to samochód przednionapędowy. Pod karoserią skrywa silnik o mocy 204 KM (310 Nm) i akumulator 60,4 kWh. Taki zespół gwarantuje zasięg na poziomie 430 km i ponadprzeciętne osiągi – od 0 do 100 km/h auto przyspieszy w 7 sekund. Uzupełnienie energii od 10 do 80 proc. zajmuje niecałe 40 minut.

BYD Dolphin / BYD
BYD Dolphin / BYD

Ile kosztuje BYD Dolphin? To najtańszy model chińskiej marki w Polsce

Na początek do wyboru są dwie wersje Comfort oraz Design. Auto w pierwszej wersji kosztuje od 141 tys. zł, bogatsza z dwubarwnym nadwoziem to wydatek od 150 tys. zł. Seryjne wyposażenie obejmuje m.in.: pompę ciepła, dach panoramiczny, elektrycznie regulowany fotel kierowcy i pasażera, tempomat czy kamerę z widokiem 360 stopni.

BYD Dolphin / BYD
BYD Dolphin / BYD
BYD Dolphin / BYD
BYD Dolphin / BYD