Samochody elektryczne kontra mróz

Zima to dla właścicieli samochodów elektrycznych okres, w którym muszą dużo uważniej zarządzać energią. Mróz ma bardzo zły wpływ na zasięg: akumulator jest wówczas mniej wydajny, co oznacza, że zmniejsza się jego pojemność elektryczna i samochód przejedzie krótszy dystans. To nie wszystko: właśnie zimą jest największa szansa na uszkodzenie akumulatora i właśnie zimą akumulator naładuje wam się najdłużej.

Duży wpływ na taką sytuację ma również energochłonne ogrzewanie, konieczne zimą. Wiele samochodów wyposażonych jest teraz w pompę ciepła, która odzyskuje nadmiar ciepła wytworzonego przez akumulator, czy silniki, by zmniejszyć utratę wydajności związaną z ogrzewaniem wnętrza.

Reklama

Producenci walczą z problemem na różny sposób. Najczęściej stosowanym rozwiązaniem jest stosowanie mechanizmów zarządzających temperaturą baterii. Jak się okazuje, jednym firmom wychodzi to lepiej, innym nieco gorzej.

Samochody elektryczne zimą. Jak mróz wpływa na wydajność? / Sebastian Kościółek / fot. Sebastian Kościółek
Reklama

Które samochody elektryczne tracą najmniej wydajności akumulatora?

Dokładne dane podaje amerykański startup Recurrent. Firma donosi, że sprawdzono aż 10 000 pojazdów spośród 18 wybranych modeli, a na ostateczny wynik wpłynęło tysiące różnych czynników. Badania przeprowadzono w sezonie zimowym 2022-2023 w całych Stanach Zjednoczonych. Uwzględniano różne zmienne, takie jak klimat, ukształtowanie terenu, czy styl jazdy. Średni wynik z wszystkich testowanych samochodów wskazuje na spadek wydajności akumulatora do 70,3%.

Które samochody elektryczne tracą najmniej wydajności akumulatora? / AUDI AG / fot. Audi

Przejdźmy więc do konkretnych modeli przedstawionych na poniższych wykresach. Okazuje się, że największy wpływ na utratę wydajności ma zasięg w "idealnych warunkach", chociaż nie jest to jedyny czynnik.

Wyniki badania Recurrent / Recurrent

Okazało się, że najniższy spadek miało Audi E-Tron (od 2023 przemianowane na Q8 E-Tron). Jego "zimowy" zasięg był tylko o 16 proc. mniejszy, niż w warunkach idealnych. To doskonały przykład skuteczności pompy ciepła.

Stosunkowo niski spadek przedstawia także obecna generacja Nissana Leafa (23 proc. mniej, niż latem). Recurrent potwierdza ten wynik i dodaje, że wielu kierowców z Alaski bardzo sobie chwali ten model. Na trzecim miejscu remis trzech modeli Tesli: Model X, Y i 3 (24 proc. mniejszy zasięg).

Największy spadek wydajności. Order trafia do…

Volkswagen ID.4 1ST Pro Performance / Tomasz Sewastianowicz

Co ciekawe, najgorszy wynik osiągnął VW ID.4. W tym wypadku "elektryk" traci aż 46 proc. swojej początkowej wydajności na mroźnych temperaturach. To niemal klamra kompozycyjna względem najlepszego wyniku osiągniętego przez Audi, będącego elementem tego samego koncernu i stojącego na tej samej platformie.