Samochody elektryczne kontra mróz

Zima to dla właścicieli samochodów elektrycznych okres, w którym muszą dużo uważniej zarządzać energią. Mróz ma bardzo zły wpływ na zasięg: akumulator jest wówczas mniej wydajny, co oznacza, że zmniejsza się jego pojemność elektryczna i samochód przejedzie krótszy dystans. To nie wszystko: właśnie zimą jest największa szansa na uszkodzenie akumulatora i właśnie zimą akumulator naładuje wam się najdłużej.

Reklama

Duży wpływ na taką sytuację ma również energochłonne ogrzewanie, konieczne zimą. Wiele samochodów wyposażonych jest teraz w pompę ciepła, która odzyskuje nadmiar ciepła wytworzonego przez akumulator, czy silniki, by zmniejszyć utratę wydajności związaną z ogrzewaniem wnętrza.

Producenci walczą z problemem na różny sposób. Najczęściej stosowanym rozwiązaniem jest stosowanie mechanizmów zarządzających temperaturą baterii. Jak się okazuje, jednym firmom wychodzi to lepiej, innym nieco gorzej.

Samochód elektryczny - ładowanie zimą Samochody elektryczne zimą. Jak mróz wpływa na wydajność? / Sebastian Kościółek / fot. Sebastian Kościółek
Reklama

Które samochody elektryczne tracą najmniej wydajności akumulatora?

Dokładne dane podaje amerykański startup Recurrent. Firma donosi, że sprawdzono aż 10 000 pojazdów spośród 18 wybranych modeli, a na ostateczny wynik wpłynęło tysiące różnych czynników. Badania przeprowadzono w sezonie zimowym 2022-2023 w całych Stanach Zjednoczonych. Uwzględniano różne zmienne, takie jak klimat, ukształtowanie terenu, czy styl jazdy. Średni wynik z wszystkich testowanych samochodów wskazuje na spadek wydajności akumulatora do 70,3%.

Audi Urban Purifier - filtr cząstek stałych Które samochody elektryczne tracą najmniej wydajności akumulatora? / AUDI AG / fot. Audi

Przejdźmy więc do konkretnych modeli przedstawionych na poniższych wykresach. Okazuje się, że największy wpływ na utratę wydajności ma zasięg w "idealnych warunkach", chociaż nie jest to jedyny czynnik.

samochody elektryczne zimą spadek zasięgu recurrent Wyniki badania Recurrent / Recurrent

Okazało się, że najniższy spadek miało Audi E-Tron (od 2023 przemianowane na Q8 E-Tron). Jego "zimowy" zasięg był tylko o 16 proc. mniejszy, niż w warunkach idealnych. To doskonały przykład skuteczności pompy ciepła.

Stosunkowo niski spadek przedstawia także obecna generacja Nissana Leafa (23 proc. mniej, niż latem). Recurrent potwierdza ten wynik i dodaje, że wielu kierowców z Alaski bardzo sobie chwali ten model. Na trzecim miejscu remis trzech modeli Tesli: Model X, Y i 3 (24 proc. mniejszy zasięg).

Największy spadek wydajności. Order trafia do…

Volkswagen ID.4 1ST Pro Performance Volkswagen ID.4 1ST Pro Performance / Tomasz Sewastianowicz

Co ciekawe, najgorszy wynik osiągnął VW ID.4. W tym wypadku "elektryk" traci aż 46 proc. swojej początkowej wydajności na mroźnych temperaturach. To niemal klamra kompozycyjna względem najlepszego wyniku osiągniętego przez Audi, będącego elementem tego samego koncernu i stojącego na tej samej platformie.