Mandat 3 tys. zł za światła? Od dziś policyjne kontrole

Światła to pięta achillesowa samochodów na polskich drogach – alarmuje Instytut Transportu Samochodowego. Oślepiania przez reflektory innych aut doświadcza aż 98 proc. kierowców, a jako najpoważniejsze źródło tych problemów eksperci ITS wskazują nielegalne zamienniki żarówek zakładane do reflektorów (70 proc. badanych).

Jednocześnie nawet 80 proc. pojazdów może mieć źle ustawione światła. Jeśli są za wysoko – oślepiają innych, jeśli zbyt nisko – niedostatecznie oświetlają jezdnię. Dodatkowo przeszło 40 proc. badanych uznaje oświetlenie swoich aut za zbyt słabe. Kierowcy oślepiają nie tylko siebie nawzajem, ale też pieszych i rowerzystów. ITS wylicza również, że ok. 20 proc. reflektorów/żarówek jest wadliwych i powinno być niezwłocznie wymienionych. A ledwo 30 proc. pojazdów ma dobrze lub akceptowalnie ustawione światła.

Reklama

98 proc. kierowców doświadcza oślepiania przez światła innych samochodów

Reklama

– Problem nabiera szczególnego znaczenia właśnie teraz, w porze jesienno-zimowej, gdy zmrok zapada wcześniej a widoczność jest utrudniona również w ciągu dnia m.in. za sprawą niesprzyjających warunków atmosferycznych – powiedział dziennik.pl Mikołaj Krupiński z ITS. – Sprawne światła są gwarantem bezpieczeństwa na drodze. Minimalizują ryzyko wypadku drogowego, gdyż te najtragiczniejsze w skutkach mają miejsce najczęściej na drogach nieoświetlonych w porze nocnej – to właśnie tam ryzyko wypadku śmiertelnego z pieszym jest 12-krotnie większe niż za dnia. Stąd na jakość oświetlenia pojazdów od lat zwracają uwagę także policjanci ruchu drogowego– zauważył.

Szczególnie, że policja tylko w 2022 roku w trakcie oględzin wypadków drogowych stwierdziła 408 usterek. Najwięcej dotyczyło stanu oświetlenia (62 proc. ogółu) i ogumienia (ponad 16 proc.).

Ekspert ITS wskazał też, że prawidłowe działanie świateł - poza ich ogólnym stanem technicznym - jest uwarunkowane m.in. właściwym ustawieniem ich wysokości, poprawnym rozkładem granicy światła i cienia oraz natężeniem emitowanego światła.

Wielu kierowców decyduje się na "ulepszenie" oświetlenia i instaluje zamienniki żarówek halogenowych wykonanych w technologii LED - tzw. retrofity. To nielegalne / Policja / KWP GORZOW

Nie tylko stare oświetlenie. Nowe samochody także mają wady i 20 m zasięgu

Co istotne, problem kiepskiego oświetlenia dotyczy nie tylko starszych aut. Także w nowych samochodach może okazać się, że światła zapewniają oświetlenie na minimalnym poziomie określonym przepisami. Przy mało precyzyjnym układzie poziomowania i nisko zamocowanych reflektorach może to być zaledwie 20 m. To częsta przypadłość w wielu pojazdach ciężarowych i autobusach, nieobca także autom osobowym. Stąd wielu kierowców, w tym zawodowych, decyduje się na "ulepszenie" oświetlenia i instaluje zamienniki żarówek halogenowych wykonanych w technologii LED - tzw. retrofity.

Policjant kontroluje stan oświetlenia w samochodzie / Policja

Zamienniki ksenonowe są nielegalne. Światła mijania zdradzają problem

Stąd eksperci ITS przestrzegają przed wymianą żarówek samochodowych na produkty, które nie spełniają wymagań odpowiednich norm. Przykładem takich części są tzw. zamienniki ksenonowe.

– Posiadają one jażnik lampy wyładowczej (ksenonowej) zamontowany na trzonku, który jest kompatybilny z popularnymi żarówkami halogenowymi H7, H4, lub innymi – powiedział dziennik.pl dr inż. Piotr Kaźmierczak, z Zakładu Homologacji i Badań Pojazdów Instytutu Transportu Samochodowego.

– Jażnik lampy wyładowczej ma zupełnie inną konstrukcję niż żarnik żarówki, zarówno pod względem geometrii jak i parametrów fotometrycznych i dlatego nie powinien być stosowany w reflektorach zaprojektowanych do użytku z żarówkami halogenowymi. Taka zamiana najczęściej skutkuje niewłaściwym rozkładem światła na drodze oraz oślepianiem innych kierowców. Jest to szczególnie istotny problem w przypadku najczęściej używanych świateł mijania, które charakteryzują się tzw. "granicą światła i cienia". Taki rozkład światła umożliwia skuteczne oświetlenie drogi, jednocześnie minimalizując oślepianie innych uczestników ruchu drogowego – wyjaśnił ekspert.

Masz takie światła w samochodzie? Retrofity, czyli nielegalne LED-y zamiast żarówek

Kaźmierczak zwrócił też uwagę na zjawisko coraz bardziej powszechnego używania w pojazdach źródeł LED. – W homologowanym reflektorze można instalować tylko takie źródło światła z jakimi uzyskał homologację. Podobnie jak w przypadku zamienników ksenonowych, montaż LED-ów jako zamienników tradycyjnych żarówek do reflektorów jest w Polsce nielegalny podkreślił przedstawiciel ITS.

Światła do kontroli, rusza akcja na polskich drogach

Dlatego policja od 19 października rusza z wielką akcją pod kryptonimem "Twoje światła – Nasze bezpieczeństwo", która ma na celu zwrócenie uwagi kierujących na zagrożenia związane z kiepskim oświetleniem pojazdów.

– Nieprawidłowe oświetlenie pojazdu ma nie tylko negatywny wpływ na komfort jazdy, ale może prowadzić do tragicznych w skutkach sytuacji na drogach – powiedział dziennik.pl nadkomisarz Robert Opas z Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji. – W okresie jesiennym, kiedy wcześnie zapada zmrok i pogarszają się warunki atmosferyczne, sprawne, prawidłowo wyregulowane światła nabierają szczególnego znaczenia. Między innymi pozwalają kierowcy wcześniej dostrzec przeszkodę znajdującą się na drodze czy też pieszego poruszającego się jezdnią lub poboczem. Z uwagi na to, iż prawidłowe działanie świateł wymaga profesjonalnej oceny, w ramach kampanii odbędą się ogólnopolskie "dni otwarte" na stacjach kontroli pojazdów, na których kierowcy będą mieli możliwość bezpłatnego sprawdzenia świateł w swoich pojazdach – dodał i przypomniał, że w Polsce obowiązuje jazda na światłach mijania przez całą dobę.

Policja sprawdza stan techniczny samochodu / Policja / KWP GORZOW

Jazda na światłach od zmierzchu do świtu - jaki mandat w 2023 roku?

– Za niedopełnienie tego obowiązku w ciągu dnia grozi mandat w wysokości 100 zł i 2 punkty karne. Niewłączenie właściwych świateł po zmroku (od zmierzchu do świtu), to już 6 punktów i 300 zł mandatu – przestrzegł policjant. Na tym jednak nie koniec, ponieważ – jak zaznaczył – wszystko zależy od konkretnych okoliczności.

Mandat 3 tys. zł i zatrzymany dowód rejestracyjny. Policjant tylko spojrzy na światła

– Zgodnie z prawem o ruchu drogowym, (art. 66 ust.1 pkt 1 i 5) każdy pojazd uczestniczący w ruchu drogowym ma być tak wyposażony i utrzymany, aby korzystanie z niego nie zagrażało bezpieczeństwu osób nim jadących lub innych uczestników ruchu, nie naruszało porządku ruchu na drodze i nie narażało kogokolwiek na szkodę. Stąd jeśli światła posiadają poważne uszkodzenia, bądź usterki niemożliwe do usunięcia na miejscu kontroli policjant zatrzyma dowód rejestracyjny pojazdu i może nałożyć mandat karny w wysokości do 3 tys. zł wyliczył policjant z Biura Ruchu Drogowego KGP.

Odzyskanie dowodu rejestracyjnego i powrót auta na drogi nastąpi po usunięciu usterki i uzyskaniu pozytywnego wyniku badania technicznego.

Policja sprawdzi światła samochodowe, diagności zweryfikują na SKP. Akcja od 19 października 2023 roku

I właśnie 19, 21 i 28 października, 18 listopada oraz 9 grudnia 2023 r. kierowcy mogą bezpłatnie sprawdzić oświetlenie w swoich pojazdach. Do akcji przyłączyło się blisko 1400 stacji kontroli pojazdów w całej Polsce. Diagności SKP zweryfikują m.in. stan lamp czy poprawne działanie żarówek.

Jaki mandat za niewłaściwe oświetlenie w 2023 roku? Oto stawki i punkty karne

Poniżej zestawienie ważniejszych mandatów, jakie w 2023 r. obowiązują w przypadku wykroczeń związanych z oświetleniem.

  • Jazda bez wymaganych świateł od zmierzchu do świtu - mandat 300 zł i 6 punktów karnych;
  • Jazda bez wymaganych świateł od świtu do zmierzchu - mandat 100 zł i 2 punkty karne;
  • Niewłączenie przez kierującego pojazdem wymaganych świateł w czasie jazdy w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza: 200 zł i 2 pkt;
  • Umieszczenie na pojeździe ładunku w sposób zasłaniający światła lub urządzenia sygnalizacyjne: 200 zł;
  • Korzystanie ze świateł drogowych w sposób niezgodny z przepisami: 200 zł i 4 pkt;
  • Jazda bez wymaganych świateł w tunelu, niezależnie od pory doby: 200 zł i 6 pkt;
  • Nieużywanie wymaganego oświetlenia podczas zatrzymania lub postoju w warunkach niedostatecznej widoczności: 150-300 zł i 3 pkt;
  • Naruszenie przez kierującego warunków holowania poprzez niewłączenie w pojeździe holującym świateł mijania: 100 zł;
  • Używanie tylnych świateł przeciwmgłowych przy normalnej przejrzystości powietrza: 100 zł i 2 pkt;
  • Naruszenie warunków dopuszczalności używania przednich świateł przeciwmgłowych: 100 zł i 2 pkt;
  • Kierowanie pojazdem niesprawnym technicznie - mandat do 3000 zł.
W Polsce obowiązuje jazda na światłach mijania przez całą dobę / Policja / KWP GORZOW