- Suzuki Vitara to najpopularniejszy model japońskiej marki w Polsce
- Suzuki Vitara 35th Anniversary Special Edition to nowe wcielenie japońskiego hitu
- Suzuki Vitara w nowej odsłonie to dwa napędy wyboru
- Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet mild Hybrid, czyli jakie spalanie i osiągi?
- Klasyczna hybryda to Suzuki Vitara 1,5 DualJet Hybrid
Suzuki Vitara to najpopularniejszy model japońskiej marki w Polsce
Suzuki Vitara to koń pociągowy biznesu Japońskiej marki. Od 1988 roku na rynek wyjechało już cztery pokolenia tego modelu. Obecna generacja trafiła nad Wisłę w 2015 roku jako modny SUV i z miejsca została hitem się wśród indywidualnych kierowców. Tylko od stycznia do końca sierpnia 2023 roku zarejestrowano w Polsce 5,3 tys. samochodów japońskiej marki (wzrost o 62 proc. r/r). Do rekordowego wzrostu w znacznym stopniu przyczyniła się Vitara, która stanowi 50-proc. sprzedaży!
Teraz firma z Hamamatsu postanowiła podbić stawkę. Na polski rynek wjeżdża Suzuki Vitara 35th Anniversary Special Edition. Właśnie tak Japończycy świętują 35 lat istnienia tego modelu. Czego mogą spodziewać się kierowcy?
Suzuki Vitara 35th Anniversary Special Edition to nowe wcielenie japońskiego hitu
Nowa Vitara 35th Anniversary Special Edition z nadwoziem w grantowym kolorze Sphere Blue Pearl i grafitowym dachem wygląda dostojnie, jak przystało na urodziny. Do tego zamiast chromowanych ozdobników są czarne dodatki, lista obejmuje np. matową kratę wlotu powietrza czy obramowanie świateł do jazdy dziennej.
Kabina wita tradycyjnym wystrojem. Numerem popisowym jest zegar z tarczą KANJI podkreślający japońską duszę auta. Jednym ze smaczków podkreślających wyjątkowość jubileuszowej Vitary jest grawerowana tabliczka "35th Anniversary Special Edition" między stacją multimedialną a panelem do obsługi klimatyzacji.
Suzuki Vitara w nowej odsłonie to dwa napędy wyboru
Suzuki Vitara w nowej odsłonie jest dostępna w dwóch autorskich wersjach napędowych: z turbodoładowanym silnikiem 1.4 BoosterJet mild Hybrid i 1.5 DualJet Hybrid.
W pierwszym przypadku zelektryfikowany napęd ma godzić dynamiczne osiągi z umiarkowanym spalaniem. Pierwsze skrzypce w takim zespole gra silnik spalinowy 1.4 BoosterJet/129 KM. A głównym elementem 48-woltowego systemu jest napędzane paskiem urządzenie ISG o mocy 10 kW łączące w sobie funkcję rozrusznika i generatora. Dzięki niemu podczas wytracania prędkości silnik nie zużywa paliwa, a odzyskana energia ładuje chłodzony powietrzem akumulator litowo-jonowy (8 Ah). ISG pełni też funkcję silnika elektrycznego – wtedy wykorzystuje zebrany prąd i wspomaga jednostkę benzynową zatykając turbodziurę dodatkowym zastrzykiem 50 Nm momentu obrotowego. Co więcej, po wciśnięciu sprzęgła ISG utrzymuje obroty silnika powyżej prędkości obrotowej biegu jałowego – bez konieczności spalania benzyny.
Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet mild Hybrid, czyli jakie spalanie i osiągi?
Tyle teoria. W praktyce zelektryfikowana Vitara przede wszystkim sprawia wrażenie lekkiej w prowadzeniu. I nie jest zawalidrogą. Dzięki dodatkowemu momentowi obrotowemu udało się ograniczyć skutki wolniejszej reakcji na wciśnięcie pedału przyspieszenia. Z nowym sercem, ręczną skrzynią biegów i napędem na przednie koła SUV Suzuki ma przyspieszać do "setki" w 9,5 s i maksymalnie pędzić 190 km/h. Trzeba przyznać, że prawie 130-konna jednostka już od niskich obrotów z ikrą reaguje na gaz, a na autostradzie ani przez chwilę nie brakło jej tchu i sprawnie napędzała ważącą zaledwie 1,1 tony Vitarę. Przy tym czterocylindrowe źródło mocy pracuje kulturalnie, cicho i bez wibracji. W mieście operując między dwójką a trójką sześciobiegowej przekładni silnik już przy 1900 obr./min generuje solidny ciąg i nie słabnie aż do okolic 5500 obr./min. Okazuje się też niespecjalnie paliwożerny. Podczas spokojnej pozamiejskiej jazdy osiągnięcie ok. 5,7 l/100 km wcale nie stanowiło trudności. W cyklu mieszanym komputer wyświetlał ok. 6,2 l/100 km.
Klasyczna hybryda to Suzuki Vitara 1,5 DualJet Hybrid
Klasycznie hybrydowa Vitara 1.5 DualJet Hybrid to także własna konstrukcja Suzuki. Do napędu tego samochodu służy wolnossący silnik benzynowy 1.5/102 KM, który współdziała z silnikiem elektrycznym generującym dodatkowe 33 KM. Łącznie kierowca dostaje pod nogę 116 KM. Układ magazynuje energię w litowo-jonowym akumulatorze o napięciu 140V i pojemności 840 Wh, pozwalając na jazdę tylko z napędem elektrycznym. Samochód jest seryjnie wyposażony a zautomatyzowaną przekładnię 6AGS. Suzuki obiecuje zużycie paliwa na poziomie 4,7 l na 100 km.
Suzuki Vitara 35th Anniversary Special Edition i kusząca cena
Cena? Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet mild Hybrid z napędem na przednią oś i 6-biegową skrzynią manualną w wersji bazowej Comfort Plus dzięki promocji to wydatek od 89 900 zł. Najtańsza pełna hybryda 1.5 DualJet Hybrid z napędem na przód występuje od wersji Premium – tu cena startuje od 110 400 zł.
Suzuki Vitara 35th Anniversary Special Edition kosztuje tyle samo co zwykła Vitara z lakierowaniem dwukolorowym. Dwubarwne malowanie wymaga dopłaty 3690 zł.
Warto? Suzuki twierdzi, że z Vitarą można spędzić całe życie. Tak samo pasuje dla pary, jak i rodziny 2+2. Z pewnością nie ogranicza w zwiedzaniu świata. Ma dynamiczny napęd, prześwit o wysokości 18,5 cm i można ją kupić z porządnym napędem 4x4 AllGrip. Poza tym – jak na SUV-a klasy B – oferuje bagażnik o przyzwoitej pojemności 375 l, który można powiększyć przez złożenie foteli. Cena także jest atutem japońskiej konstrukcji. Konkurencja potrafi brać więcej i dawać mniej.