Zgodnie z projektem, który uzyskał akceptację połączonych komisji (budżetu i finansów publicznych, infrastruktury i ustawodawczej) akcyza od samochodów ma zależeć od pojemności silnika oraz normy emisji spalin Euro. Dodatkowo opłata będzie też zależna od wieku pojazdu, co reguluje zaproponowany przez Ministerstwo Finansów współczynnik deprecjacji. I właśnie głównie ten współczynnik będzie decydować o tym, jak wysoką akcyzę zapłacimy za samochód.
Zdecydowano, że dla poszczególnych norm Euro stawka podatku będzie wzrastać. Dlatego im niższą normę emisji spalin będzie spełniać dany samochód, tym wyższa będzie stawka opodatkowania. Dodatkowo stawka ma wzrastać wraz z pojemnością silnika.
Niżej pokazujemy proponowane przez Ministerstwo Finansów stawki podatku akcyzowego wraz z tabelą deprecjacji.
Wartość podatku należy obliczać mnożąc stawkę przez jeden minus wskaźnik deprecjacji.
Akcyza = stawka x (1-D)
Klasy pojemności silnika | EURO 6 | EURO 5 | EURO 4 | EURO 3 i starsze |
od 2016 r. | od 2010 r. do 2015 r. | od 2005 r. do 2009 r. | od 2000 r. do 2004 r. i starsze | |
poniżej 1199 cm3 | 1000 zł | 2000 zł | 2300 zł | 3500 zł |
1200-1499 cm3 | 1500 zł | 2400 zł | 2550 zł | 8000 zł |
1500-1999 cm3 | 1950 zł | 3120 zł | 3320 zł | 10 000 zł |
2000-2499 cm3 | 9000 zł | 18 000 zł | 20 700 zł | 29 000 zł |
2500-2999 cm3 | 14 000 zł | 25 000 zł | 32 000 zł | 40 000 zł |
3000-3499 cm3 | 20 000 zł | 36 000 zł | 46 000 zł | 57 000 zł |
3500-3999 cm3 | 27 000 zł | 42 000 zł | 62 000 zł | 76 000 zł |
4000 cm3 i powyżej | 35 000 zł | 55 000 zł | 80 000 zł | 98 000 zł |
Tabela deprecjacji
Czas liczony od pierwszej rejestracji (miesiące) | deprecjacja (D) |
2 i poniżej | 0,03 |
od 3 do 4 | 0,08 |
od 5 do 6 | 0,12 |
od 7 do 12 | 0,18 |
od 13 do 24 | 0,25 |
od 25 do 36 | 0,35 |
od 37 do 48 | 0,45 |
od 49 do 60 | 0,55 |
od 61 do 72 | 0,60 |
od 73 do 84 | 0,65 |
od 85 do 96 | 0,70 |
od 97 do 108 | 0,75 |
od 109 do 120 | 0,78 |
od 121 do 132 | 0,82 |
od 133 do 144 | 0,84 |
od 145 do 156 | 0,86 |
od 157 do 168 | 0,88 |
169 i powyżej | 0,90 |
Przykładowy podatek akcyzowy obecnie i zgodnie z proponowanymi zmianami
Model/marka samochodu | Rok produkcji | Wartość pojazdu | Akcyzaobecnie | Akcyzaplanowana |
VW golf (1390 cm3) | 2016 | 83 745 | 2596 | 1125 |
Toyota auris III (1600 cm3) | 2013 | 57 500 | 1783 | 1404 |
VW passat B6 (diesel) | 2008 | 27 500 | 853 | 730 |
Opel corsa (1364 cm3) | 2007 | 18 000 | 558 | 459 |
Skoda fabia (1198 cm3) | 2006 | 12 500 | 388 | 368 |
Audi A6 C6 (3000 cm3) | 2006 | 39 000 | 7254 | 5120 |
VW polo (1198 cm3) | 2002 | 11 000 | 341 | 350 |
Toyota yaris (998 cm3) | 1999 | 7100 | 220 | 350 |
.
Ale co ciekawe, to nie koniec obliczeń - przynajmniej dla osób "oszczędnych"...
W projekcie przyjętej nowelizacji jest jeszcze "magiczny" punkt 10, w którym mowa o dodatkowym współczynniku deprecjacji ustalanym w zależności od stopnia ponadnormatywnej utraty wartości samochodu w stosunku do współczynnika deprecjacji.
Można pokusić się o stwierdzenie, że ten zapis pozwali kierowcom na przeciągniecie szali na swoją korzyść. A pole do popisu daje im punkt 12. projektu, który brzmi: "oceny stopnia ponadnormatywnej utraty wartości samochodu w stosunku do współczynnika deprecjacji dokonuje biegły powołany z urzędu, uwzględniając: przebieg danego samochodu, stan techniczny, rok produkcji oraz wyposażenie. Koszty opinii biegłego ponosi podatnik."
Dla kierowcy oznaczać to może tyle, że przy sprowadzeniu auta "zużytego ponad normę" biegły będzie mógł udzielić mu dodatkowej zniżki na akcyzie, biorąc pod uwagę przykładowo duży przebieg czy zniszczone wnętrze samochodu (w projekcie nie doprecyzowano, czy chodzi zniszczenia spowodowane eksploatacją, czy np. kolizją). W tym przypadku dodatkowy współczynnik deprecjacji wynosi od 0 - dla 10 proc. stopnia ponadnormatywnej utraty wartości, aż do 0,13 - gdy stopień ponadnormatywnej utraty wartości samochodu wynosi powyżej 50 proc.
Z tabeli uwzględnionej w projekcie wynika, że za ponadnormatywne zużycie można uzyskać dodatkową obniżkę - odpowiednio:
Stopień ponadnormatywnej utraty wartości w stosunku do współczynnika deprecjacji | Dodatkowy współczynnik deprecjacji (DD) |
do 10 proc. | 0,00 |
11 proc. - 20 proc. | 0,05 |
21 proc. - 30 proc. | 0,07 |
31 proc. - 40 proc. | 0,09 |
41 proc. - 50 proc | 0,11 |
powyżej 50 proc. | 0,13 |
Wtedy akcyzę oblicza się według wzoru: Akcyza = stawka x [1- (D+DD)]
Przy czym jeżeli suma współczynnika deprecjacji D i dodatkowego współczynnika (DD) przekracza 0,90, stosuje się współczynnik deprecjacji w wysokości 0,90.
Obrazowo wygląda to tak: w 2017 roku sprowadzamy audi Q5 z 2008 roku z silnikiem 3.2 l (pierwsza rej. 108 mies. temu). Dla takiego SUV-a akcyza do zapłacenia liczona w myśl nowych stawek wynosi 11 500 zł.
Akcyza = 46 000 zł x (1 - 0,75)
Ale posiłkując się opinią rzeczoznawcy, który uzna ten samochód za ponadnormatywnie zużyty (np. powyżej 50 proc.), wówczas akcyza zmniejszy się do 5520 zł, czyli nawet o połowę.
Akcyza po rzeczoznawcy = 46 000 zł x [1 - (0,75 + 0,13)]