Zmieniają się preferencje Polaków kupujących używane samochody - tak wynika z raportu półrocznego przygotowanego przez serwis ogłoszeń motoryzacyjnych otoMoto.pl. W ogłoszeniach pojawia się więcej starszych i tańszych pojazdów. Serwis odnotował więcej zapytań o samochody benzynowe, także te z instalacjami LPG.

Reklama

Pierwsze półrocze - starsze pojazdy, niższe ceny

W pierwszym półroczu 2011 roku wystawiane na sprzedaż samochody miały średnio 8,5 roku, w pierwszym półroczu bieżącego roku już ponad 10,5 roku. Coraz starsze pojazdy wystawiane na sprzedaż wpłynęły na niższe średnie ceny aut. Średnie ceny ofertowe aut sprzedawanych w okresie od stycznia do czerwca ubiegłego roku wynosiły ok. 26,2 tys. zł. W analogicznym okresie bieżącego roku średnia cena była o 10 proc. niższa i wynosiła 23,7 tys. zł. Co ciekawe najbardziej na wartości straciły samochody zasilane olejem napędowym (spadek o 16 proc. z 32 tys. zł na 26,8 tys. zł). Pojazdy dostosowane do zasilania gazem płynnym są nieznacznie tańsze (spadek o 2 proc. z 9,6 na 9,4 tys. zł). Na wartości zyskały natomiast samochody benzynowe (wzrost o 13 proc. z 20 na 22,6 tys. zł). Około połowa sprzedawanych samochodów ma silniki Diesla, choć ich udział w tym roku spadł o ok. 3 proc. na rzecz aut benzynowych, także tych z instalacjami gazowymi.

Poszukiwany, czyli niemiecki

W pierwszej dziesiątce najbardziej poszukiwanych modeli znalazły się wyłącznie modele niemieckie. Pierwsze miejsce należy niezmiennie do volkswagena golfa, a drugie do volkswagena passata. Na trzecim miejscu znalazł się opel astra, wyprzedając audi A4. Kolejne miejsca zajęły Audi A6, Mercedes klasy E, Ford Focus i BMW serii 3. W pierwszej dziesiątce znalazły się jeszcze volkswagen polo i mercedes klasy C. Jedenaste miejsce przypadło Toyocie Avensis, która jest najbardziej poszukiwanym autem japońskim. Dalsze lokaty należą do opla zafiry, skody octavii, opla vectry i opla corsy. Niespodzianką jest miejsce szesnaste, na którym uplasowała się toyota land cruiser. Pierwszą dwudziestkę zamykają BMW serii 5, toyota corolla, volkswagen ouran i użytkowy mercedes sprinter.

Kryzys wpływa na preferencje kupujących

Polacy nadal najczęściej poszukują aut z silnikami Diesla, ale udział zapytań o takie pojazdy spadł o ok. 5 proc. i mniej więcej o tyle wzrósł udział zapytań o samochody benzynowe (pierwsze półrocze 2012 vs. pierwsze półrocze 2011). Więcej osób szukało również samochodów zasilanych gazem płynnym. W drugim kwartale 2012 r. wzrosło zainteresowanie pojazdami o pojemności skokowej do 1600 cm3 - w ciągu sześciu miesięcy odnotowano aż 60 proc. wzrost zapytań o takie pojazdy.

Trwa ładowanie wpisu

Reklama

Potencjał wzrostu popularności takich aut jest spory, ponieważ Polacy dotąd wybierali używane samochody z większymi silnikami. Dane z drugiego kwartału 2012 roku pokazują, że aż 71 proc. zapytań dotyczyło pojazdów o pojemności powyżej 1700 cm3, tylko 20 proc. pojemności od 1400 do 1700 cm3, a o modele z jednostkami napędowymi do 1400 cm3 pytało tylko 9 proc. użytkowników. Przewidujemy, że ten trend będzie się utrzymywał. Diesle będą powoli tracić na popularności na rzecz samochodów wyposażonych w niewielkie silniki benzynowe. Główną przyczyną tych zmian są rosnące ceny paliw i coraz wyższe koszty utrzymania samochodu - mówi Marcin Świć, dyrektor serwisów motoryzacyjnych Grupy Allegro.

Rynek powoli reaguje

W pierwszym półroczu br. można było zaobserwować, że rynek samochodów używanych zaczyna się dostosowywać do nowych preferencji potencjalnych klientów. Nadal dominują w ogłoszeniach samochody zasilane olejem napędowym, ale było ich nieco mniej. 51 proc. aut wystawianych na sprzedaż w okresie od stycznia do czerwca 2011 roku miało silnik Diesla, w analogicznym okresie bieżącego roku - 49 proc. Przybyło natomiast ofert samochodów benzynowych, także tych z instalacjami LPG. W ogłoszeniach pojawia się coraz więcej samochodów z mniejszymi silnikami. W ogłoszeniach średnia pojemność skokowa samochodów z silnikami Diesla nie zmieniła się, widać natomiast niewielki spadek średniej pojemności skokowej oferowanych aut benzynowych (z ok. 1660 na 1590 cm3) i samochodów z instalacjami LPG (z 1790 na 1750 cm3).