To druga w tym roku, po trzydrzwiowej usportowionej astrze OPC, nowa wersja modelu astra w gliwickiej fabryce. Gliwice pozostaną jedynym producentem wersji trzydrzwiowej i czterodrzwiowej w całym koncernie. Wersja pięciodrzwiowa, prócz Gliwic, powstaje jeszcze w dwóch innych fabrykach GM.
Opel astra sedan ma długość 4658 mm, szerokość 1814 mm i wysokość 1476 mm. Rozstaw osi 2685 mm jest identyczny jak w wersji hatchback, bagażnik sedana jest jednak o 90 litrów pojemniejszy - mieści 460 litrów.
W sedanach będą na razie montowane cztery silniki benzynowe (100-180 KM) i trzy wysokoprężne (95-130 KM). Na początku 2013 r. zaczną być także montowane nowe silniki o pojemności 1,6 litra - z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa.
Według wcześniejszych zapowiedzi przedstawicieli GM, astra sedan ma trafiać przede wszystkim na rynki Europy środkowej i wschodniej, Turcji oraz Hiszpanii. Pierwszy wyprodukowany egzemplarz z silnikiem 1,4 140 KM trafi jednak na rynek niemiecki.
"Nowy sedan jest częścią ofensywy produktowej Opla. Jestem przekonany, że nie zawiedziemy zaufania klientów zarówno w Europie Środkowowschodniej, jak i Zachodniej" - powiedział w poniedziałek szef gliwickiego zakładu Andrzej Korpak.
Według informacji zakładu powstaje tam obecnie pięć odmian kompaktowej astry. Cztery z nich oparte są na czwartej generacji modelu (5-drzwiowy hatchback, 4-drzwiowy sedan, 3-drzwiowy GTC, 3-drzwiowy sportowy OPC), ostatnia to oparta na trzeciej generacji astra classic sedan.
Część wersji astry IV bardzo się różni, np. spośród elementów zewnętrznych modeli 3-drzwiowego i 5-drzwiowego takie same są tylko lusterka i antena. Mimo to wszystkie powstają na jednej linii produkcyjnej. Umożliwia to wspólna dla różnych modeli astry tzw. platforma delta.
Fabryka nie podaje prognoz dotyczących wielkości tegorocznej produkcji astry sedan. Łączne wcześniejsze prognozy na ten rok zbliżały się do 160 tys. samochodów (w tym ok. 60 tys. astry trzydrzwiowej).
Od momentu powstania fabryki i rozpoczęcia produkcji w 1998 r. w rozwój i przygotowywanie nowych wersji i modeli zainwestowano w Gliwicach ok. 920 mln euro.
Na przyszły rok planowana jest produkcja astry IV w wersji cabrio. Na 2015 r. przygotowywany ma być początek produkcji kolejnej generacji astry - prócz Gliwic astra V powstawać jeszcze tylko w brytyjskim Ellesmere Port.