Fiat podczas salonu samochodowego w Genewie odsłonił dwóch nowych członków rodziny tipo - do limuzyny, na którą w ciągu dwóch pierwszych miesięcy sprzedaży zebrano 15 tys. zamówień, dołączyły kolejne nadwozia - 5-drzwiowy hatchback i kombi.

Pod względem wymiarów, hatchback ma długość 4,37 m, szerokość 179 cm i wysokość 150 cm. Nowe tipo kombi jest niego o 20 cm dłuższe i mierzy 4,57 m, a jego wysokość wynosi 151 cm (relingi dachowe seryjne; szerokość auta identyczna jak w przypadku 5d). A centymetry przekładają się na ilość miejsca w kabinie?

Nowy tipo w wersji 5-drzwiowej powinien swobodnie zmieścić 5 pasażerów, w dodatku słusznej postury. Co ciekawe, nawet jeśli na przednich fotelach usiądą wygodnie osoby o wzroście ok. 190 cm, to za nimi bezproblemowo zmieszczą się pasażerowie mierzący 185 cm. Sprawdziliśmy w trakcie premiery i rzeczywiście tak jest. 

Nowy duży fiat także jako kombi

Pod względem ilości miejsca na nogi, tipo staje w czołówce klasy kompakt: odległość pomiędzy krawędzią przodu siedzenia, a piętą pasażera wynosi 1 m i 7 cm z przodu i 93,4 cm z tyłu - w ocenie ludzi z Fiata ta ostatnia wartość jest charakterystyczna dla większych sedanów (wyższego segmentu). 

Jeśli chodzi bagażnik to tipo hatchback dzięki 420 l pojemności nie ma sobie równych wśród rywali na polskim rynku (astra - 370 l; peugeot 308 - 398 l; i30 - 378 l). Odmiana kombi przy piątce pasażerów na pokładzie do kufra zmieści 540 l - to tyle co nowa astra sports tourer i więcej niż i30 - 528 l (peugeot 308 SW - 556 l). Dzieloną tylną kanapę nowego tipo kombi da się złożyć na płasko w efekcie powstaje ładownia o długości 1,80 m.

Benzyna, diesel i silnik zaprojektowany pod LPG 

Fiat tipo hatchback i kombi będą dostępne z trzema systemami zasilania. Najtańszy silnik w obu nadwoziach to czterocylindrowa jednostka benzynowa 1.4/95 KM połączona z sześciobiegową skrzynią manualną (maksymalny moment 127 Nm przy 4500 obrotów/min).

Mocniejszy doładowany silnik 1.4 T-Jet/120 KM (moment maksymalny 215 Nm przy 2500 obr./min) dzięki temu, że został zaprojektowany do pracy na LPG może być ciekawą ofertą z punktu widzenia polskich kierowców. Jednostka skrywa zawory i gniazda zaworowe dostosowane do spalania gazu, jest także wyposażona w specjalny kolektor dolotowy oraz wszelkie dodatkowe wiązki elektryczne. Instalacja LPG trafia do auta w fabryce. 

Trzecią jednostką benzynową jest 1.6/110 KM seryjnie łączone z sześciobiegowym automatem. 

Turbodiesle to produkowany w Bielsku-Białej 1.3/95 KM (200 Nm) oraz 1.6/120 KM (320 Nm). Słabsza jednostka współpracuje z ręczną 5-biegową przekładnią. Mocniejszy silnik jest łączony z sześciobiegową skrzynią manualną, zamiennie można zażyczyć sześciostopniowy automat dwusprzegłowy. Producent obiecuje, że w cyklu mieszanym tipo 1.6 MultiJet II 120 KM powinien spalać 3,7 litra/100 km.

Duży fiat z dużym tabletem

Nowe tipo hatchback i kombi poza seryjnie oferowaną już w podstawowej wersji klimatyzacją zaoferuje także system rozrywki Uconnect z 7-calowym, ekranem dotykowym działającym podobnie do tabletów. Wyposażono go m.in. w złącza AUX i USB, zestaw głośnomówiący z Bluetooth, czytnik wiadomości tekstowych i funkcję rozpoznawania mowy. Na zamówienie wyposażenie wzbogacą o kamerę cofania oraz nawigację TomTom 3D.

Ceny? Najtańszy na rynku?

Tipo hatchback i kombi dołączą do sedana na rynku europejskim już za kilka miesięcy. W Polsce cena obu nowych wersji nadwoziowych pozostaje tajemnicą.

- Nowy fiat tipo 5d będzie nieznacznie droższy od sedana, a kombi od hatchbacka. Podyktowane to będzie szerszą gamą silnikową w tym odmianą LPG oraz bogatszym wyposażeniem obejmującym m.in. światła LED, lepsze materiały wykończeniowe i inaczej zestrojone zawieszenie - zapowiedział nam Rafał Grzanecki, szef marki Fiat i Abarth.

Przypominamy, że tipo limuzyna kosztuje od 42 600 zł - to najtańsze tego rodzaju auto na polskim rynku. Jeśli Fiat chce na poważnie wrócić do gry w klasie kompakt wówczas musi podobnie skalkulować cenę dla dwóch nowych wersji nadwoziowych. Wtedy Włochom może udać się powtórzyć sukces pierwszego tipo produkowanego w latach 1989-95 - tamten model w ciągu sześciu lat sprzedaży podbił serca 6 mln kierowców.