Pierwsza Skoda 100/110 wyjechała z fabryki w Mlada Boleslav 40 lat temu. Model 100/110 zastąpił wersję 1000/1100 MB. Na potrzeby jego produkcji firma na początku lat sześćdziesiątych (1960-1964) zbudowała nową wytwórnię - od obiektu produkującego silniki, po zakład produkcji nadwozi.

>>>Nowa, mordercza komora do testów aut

Jak wspominają Czesi 12 sierpnia 1969 roku wybuchł pożar, który dotknął na szczęście jedynie starej część fabryki w Mlada Boleslav. Ogień pochłonął powierzchnię 24 tysięcy metrów kwadratowych - był najbardziej niszczycielską katastrofą na przestrzeni minionych 40 lat. Wartość szkód, jakie wówczas poniesiono, wyniosła 320 milionów koron czeskich.

Nie opóźniło to jednak rozpoczęcia produkcji. Nową Skodę świat poznał pod koniec sierpnia. W przeciwieństwie do "Tysiączki" (skoda 1000) nowe auto wyposażone było w nowoczesną wówczas karoserię i świeżo zaprojektowane wnętrze.

>>>Nowe kombi Skody - zobacz pierwsze zdjęcia

W latach 1969-1977 Skoda wyprodukowała łącznie 1 079 708 sedanów (100, 100L, 110L, 110LS). Model 100 to samochód z pisenki o Józku z bagien ("Jožin z bažin"). W 1970 roku zakłady w Kvasinach zaczęły produkować model skoda 110 R - dwudrzwiowe coupe, które pozostało w ofercie firmy do roku 1980.

Skoda 100/110 stała się modelem bazowym dla kilku prototypów i pojazdów niskoseryjnych, takich jak Skoda Kirby (Włochy), Skoda V.F.Buggy (Belgia), model 1100 GT oraz Skoda 110 Super Sport, znana później jako Wampir z Feratu - to demoniczne auto możecie zobaczyć w scenach z horroru "Wampir z Feratu" (1982 rok). Kierowcą upiora na czterech kołach była Dagmar Veskrnova - obecna i druga żona byłego prezydenta Czech Vaclava Havla.


p