Wszystko zaczęło się w 1957 roku, kiedy Toyota na prośbę konsulatu japońskiego w Australii postanowiła wziąć udział w pierwszej imprezie sportowej. Na trasę liczącego 17 tysięcy kilometrów Rajdu Australii wyruszył Toyopet Crown. Po 19 dniach jazdy zameldował się na mecie. Była to pierwsza Toyota, która pojawiła się na tamtym kontynencie. Pierwszy krok został zrobiony.

Japońska firma zaczęła brać udział w zawodach sportowych. Rok po swym australijskim debiucie model Crown wygrał rajd wokół Japonii. W 1963 r. na nowootwartym torze Suzuka rozegrano pierwsze Grand Prix Japonii, jeszcze nie dla pojazdów Formuły 1, ale dla samochodów sportowych. Toyota odniosła tam trzy zwycięstwa w swoich klasach. Uzyskały je modele Crown, Corona oraz Publica. Salon samochodowy w Tokio w 1965 roku był miejscem prezentacji dwóch nowych Toyot: Sports 800 - wywodzącej się z sedana Publica - i coupé 2000GT. Pierwszy model startował głównie w Japonii, drugi zrobił już sporą karierę międzynarodową. Przygotowany przez Carrolla Shelby'ego odnosił pewne sukcesy w amerykańskiej serii wyścigowej SCCA.

Niedługo potem pojawiła się legendarna Toyota 7, która zdominowała japońską serię zawodów prototypów. Na swym koncie zapisała zwycięstwa w wyścigach: 1000 kilometrów Fuji, 12 godzin Suzuki i 1000 kilometrów Suzuki. Planowano starty w amerykańskich mistrzostwach Can-Am, jednak wkrótce Toyota znacznie ograniczyła sportową aktywność, szczególnie w Japonii.

Odrodzenie działalności przyszło z Europy. Szwedzki kierowca Ove Anderson, biorący udział w rajdach na samochodach japońskiej firmy, w 1975 roku założył zespół Toyota Team Europe. Wkrótce stał się on jednym z najlepszych na świecie. Na początku lat dziewięćdziesiątych Celica w różnych wersjach nie miała sobie równych na rajdowych trasach. Tytuły mistrzowskie w konkurencji kierowców wywalczyli Carlos Sainz (1990 i 1992 r.), Juha Kankkunen (1993 r.) i Didier Auriol (1994 r.). Toyota zaś triumfowała trzykrotnie w klasyfikacji producentów w latach 1993, 1994 oraz 1999. To ostatnie zwycięstwo zostało odniesione modelem Corolla WRC.

Obok rajdów Toyota udzielała się także w innych dyscyplinach sportu samochodowego. W Formule 3 pojazdy wyposażone w jej jednostki napędowe wygrały szereg mistrzostw i najważniejszych w tej kategorii wyścigów. Także amerykański prototyp Eagle z japońskim silnikiem okazał się bezkonkurencyjny w serii IMSA. W USA Toyota odniosła szereg liczących się sukcesów w zawodach serii CART oraz IndyCar, łącznie z tytułami mistrzowskimi. Ostatnio firma bierze także udział w najbardziej amerykańskich wyścigach NASCAR.

Kolejnym krokiem były starty w słynnym 24-godzinnym maratonie w Le Mans. Zwycięstwo w tym klasyku było już bardzo blisko. W 1999 roku Toyoty GT One po kwalifikacjach zajęły trzy pierwsze miejsca. Niestety, w wyścigu była już tylko druga pozycja. W tym samym roku ogłoszono nowy plan sportowy dla Toyoty - Formuła 1. Zawieszono przynoszący ogromne sukcesy program rajdowy i wszystkie środki poświęcono na starty w Grand Prix. Niestety, mimo wyłożonych milionów dolarów Toyota wciąż czeka na swą pierwszą wygraną w F1

Tu znajdziecie pełne archiwum "Auto Świata". Polecamy.