Śliczna Alfa Romeo TZ3 rozpala do czerwoności miłośników ekstremalnych samochodów sportowych. To przepiękne, wyczynowe coupe zbudowane przez Zagato na bazie Alfy 8C Competizione swoją stylistyką nawiązuje do legendarnych modeli TZ1 i TZ2. Tym, co najbardziej przemawia do wyobraźni, jest unikatowość TZ3. Samochód powstał tylko w jednym egzemplarzu na zamówienie pewnego zamożnego kolekcjonera.

Podobne korzenie miał model (na zdjęciach) zbudowany w 1972 roku przez konstruktora Vincenzo Marciano, ucznia słynnego Giotto Bizzarriniego (ATS, Bizzarrini). Smukłe, dwumiejscowe coupe swoim wyglądem nawiązywało do Alfa Romeo 33 Stradale. Konstrukcyjnie był to jednak zupełnie inny samochód.

Nadwozie oparto na szkielecie rurowym pokrytym aluminiowymi panelami. Przednia szyba, oraz przednie reflektory zapożyczono z Ferrari. Za źródło napędu posłużył 2,5 litrowy silnik V-8 z Alfa Romeo Montreal, w którym zasilanie gaźnikowe zastąpiono wtryskiem paliwa. Umieszczono go wzdłużnie w przedniej części nadwozia. Skrzynia biegów, oraz zawieszenie pochodziły z Jaguara. Całość nazywana Marciano 268A, znana jest również jako Alfa Romeo Marciano 268A i powstała w jednym egzemplarzu.

Samochód ten jako pełnokrwista wyścigówka wykorzystywany był zgodnie z przeznaczeniem - w latach 70. widywano ją podczas różnych zawodów na torach wyścigowych. Obecnie auto również nie pokrywa się kurzem w klimatyzowanym garażu.

Regularnie bierze udział w wyścigach samochodów historycznych reprezentując barwy Scuderia Biondetti. Ostatni raz na żywo można było je podziwiać w czasie track-day’u na torze Monza zorganizowanego przez R.I.A.R w ramach obchodów stulecia Alfa Romeo. Ech co to był za widok…

Wszystko o włoskiej motoryzacj na ForzaItalia.pl

Dla dziennika.pl - tekst: Krzysztof Kubas; zdjęcia: Jakub Strzemżalski i Tomek Zduńczyk