Niemal wszyscy producenci sprzętu GPS chwalą się, iż nowa nawigacja jest gotowa do pracy od razu po wyjęciu z pudełka. Wystarczy sprzęt wyjąć z opakowania i podłączyć w samochodzie, by rozpocząć korzystanie z nawigacji. To takie proste? Niekoniecznie. Nowe urządzenia, jak i sprzęt, którego nie używaliśmy przez kilka dni, wymaga zazwyczaj od jednej do trzech minut, by prawidłowo określić swoją pozycję.

W samochodach z atermiczną lub ogrzewaną szybą przednią czas lokalizacji sygnału z satelitów może trwać nawet dłużej. Lepiej zatem na początku zapewnić swobodny dostęp anteny do otwartego nieba, by system mógł szybciej określić swoją pierwszą pozycję.

Warto nawet wyjąć urządzenie z samochodu, co może skrócić czas oczekiwania na przygotowanie nawigacji do pracy. Potem pozostaje już tylko określić cel podróży i można swobodnie ruszać w drogę. Podczas przejazdu przez pierwsze kilkaset metrów system dodatkowo się skalibruje (m.in. ustali prędkość auta na podstawie odczytu sygnału GPS). To powinno wystarczyć, by nawigacja działała prawidłowo w każdym aucie.

System GPS na co dzień

Pierwsze uruchomienie oznacza, iż sprzęt sprawdza pozycję i poszukuje sygnału z satelitów. Sprawdzenie pozycji może trwać nawet kilka minut.

Prędkość z GPS! Większość urządzeń podaje dość dokładne dane o prędkości auta. Warto je porównać ze wskazaniami prędkościomierza.

Wtyczka zasilania do gniazda zapalniczki może być wyposażona w bezpiecznik. W przypadku problemów z zasilaniem warto sprawdzić stan bezpiecznika.

Ekran dotykowy dość szybko brudzi się. Polecamy miękką ściereczkę do ekranów LCD, by regularnie czyścić powierzchnię ekranu dotykowego.

Drobne naprawy lepiej wykonać samemu. Nikt nie uwierzy, że naprawa ma kosztować 20 zł - czemu nie zrobiliśmy tego sami?

Antena GPS

Niektóre odbiorniki GPS wyposażono w praktyczną, składaną, płaską antenę. Część z nich zaprojektowano tak, by po złożeniu anteny GPS system oszczędzał energię. By wygodnie korzystać z nawigacji na co dzień, najlepiej rozłożyć antenę i ustawić płasko względem nieba.

Tuż przy antenie lub w samej konstrukcji anteny instalowane jest dodatkowe, niewielkie złącze. Służy ono do podłączenia zewnętrznego odbiornika GPS mocowanego np. na dachu samochodu (najczęściej poprzez magnes).

Gdzie ustawić
Kierowcy najczęściej mocują nawigację do szyby w centralnym miejscu deski rozdzielczej. W przypadku aut z ogrzewaną przednią szybą nawigacja może mieć problem z odbiorem sygnału.

Jeśli urządzenie ma kłopoty ze znalezieniem odpowiedniej liczby satelitów, warto spróbować umieścić je w rogu, w miejscu, gdzie w szybie nie zatopiono instalacji grzewczej. Jeśli i to nie pomoże, pozostaje zainstalować dodatkową antenę na dachu auta.

Satelity
Do prawidłowego działania systemu nawigacyjnego potrzebny jest sygnał z co najmniej 3 satelitów GPS. Naturalnie - im więcej, tym lepiej, jakkolwiek 3 to absolutne minimum. Większość urządzeń pokazuje na wyświetlaczu ilość satelitów znajdujących się w zasięgu anteny.

W gęstej zabudowie miejskiej, w lesie jak i przy innych wysokich obiektach odbiór sygnału GPS może być utrudniony. Kiedy zatem nawigacja sprawia problemy, warto sprawdzić jakość odbioru sygnału z satelitów.

Tu znajdziecie pełne archiwum "Auto Świata". Polecamy.