Design nadwozia jest bez wątpienia nowoczesny, choć na pewno nie tak oryginalny, jak poprzedniczki, której "owadzie" kształty okazały się zbyt kontrowersyjne. Linie karoserii corolli IX generacji nawiązują dość wyraźnie do małych vanów. Na krok ten zdecydowało się wielu producentów kompaktów i nietrudno to wytłumaczyć - takie właśnie nadwozie zapewnia sporą przestronność wnętrza przy niewielkich rozmiarach zewnętrznych.

Corollą wygodnie podróżuje się i z przodu, i z tyłu. Na pochwałę zasługują obszerne fotele i dobra jakość wykończenia wnętrza. W aucie znajdziemy też wiele praktycznych schowków. Największą wadą samochodu jest natomiast mały bagażnik najpopularniejszej wersji hatchback. Jego pojemność to jedynie 289 l, tak że tylko po złożeniu kanapy można przewieźć coś większego. Kto zaś chce mieć przyzwoity kufer na co dzień, musi poszukać droższych wersji sedan lub kombi.

Silnik 1.6 to dobry wybór. W porównaniu z podstawowym 1.4 spala niewiele więcej (średnio 9,3 l/100 km w redakcyjnym teście), ale dostarcza sporo przyjemności z jazdy. Na wykorzystanie jego możliwości pozwalają dość sztywno zestrojone zawieszenie i skuteczny układ hamulcowy.

Warsztaty odwiedza na rutynowe przeglądy

Drobne niedostatki tym łatwiej corolli wybaczyć, że pod względem trwałości i niezawodności auto nawiązuje do najlepszych tradycji marki. Choć ma dość skomplikowaną budowę, to usterkowość jest porównywalna z corollą VII (1992-97), czyli bardzo mała.

Pierwsze egzemplarze miały wprawdzie kilka niedociągnięć (m.in. brzęczące kolektory ssące silników 1.4 i 1.6, wypalał się tzw. pierścień wydechu między kolektorem a pierwszym tłumikiem, w modelu kombi zdarzały się pęknięcia szyby czołowej), ale szybko zostały one usunięte przez producenta. Równie szybko skończyły się narzekania na trzeszczące elementy wykończenia kokpitu.

Dziś mechanikom trudno jest właściwie wskazać powtarzalne usterki tego samochodu. Uwagę zwraca jedynie dość szybkie zużycie klocków i tarcz hamulcowych (bywa, że te drugie wymienia się już po przejechaniu 40 tys. km). Sporadycznie zdarza się, że geometrię (być może na skutek stanu polskich dróg) traci tylne zawieszenie, co jest o tyle kłopotliwe, że zastosowana tam belka skrętna nie przewiduje regulacji zbieżności i w skrajnych wypadkach trzeba ją wymienić.

Poza tym jednak corolla ma trwały silnik (w stosunku do corolli poprzedniej, VIII generacji zmodernizowane jednostki napędowe sprawiają wyraźnie mniej problemów pomimo swej wyrafinowanej konstrukcji) i układ przeniesienia napędu, także zawieszenie na ogół dobrze znosi trudy jazdy po naszych drogach. Nie ma też problemów z elektroniką, tak typowych dla wielu współczesnych aut. Ceny usług serwisowych nie należą wprawdzie do najtańszych, ale ponieważ wizyty w warsztacie ograniczają się na ogół do rutynowych przeglądów, koszty trzymania auta kształtują się na rozsądnym poziomie. I chyba właśnie dlatego dość trudno znaleźć 3-, 4-letnie auto, którego właściciel chciałby się pozbyć.


Corolla IX generacji jest znacznie ładniejsza od poprzedniczki

Historia modelu
1966 debiut pierwszej generacji modelu corolla.
2001 grudzień: prezentacja corolli IX generacji (fabryczne oznaczenie modelu: E12).
2002 styczeń: rozpoczęcie sprzedaży auta w czterech wersjach nadwoziowych (3- i 5-drzwiowy hatchback, sedan, kombi) i pięciu odmianach silnikowych: 1.4/97, 1.6/110, 1.8/192 (T-Sport), 2.0 D-4D/90 oraz 2.0 D-4D/110 KM.
2004 modernizacja samochodu.

To się psuje
Nadwozie/wnętrze – zdarza się (szczególnie w starszych egzemplarzach) trzeszczenie plastikowych elementów wykończenia kokpitu.
Silnik/skrzynia biegów/napęd – w autach z początku produkcji występuje usterka kolektora ssącego, objawiająca się dość głośnym brzęczeniem.
Zawieszenie/układ kierowniczy – generalnie dobrze wytrzymują stan polskich dróg, wymiany elementów są bardzo rzadkie.
Układ hamulcowy – dość szybko zużywają się tarcze i klocki.
Układ elektryczny – przepalają się żarówki refl ektorów głównych.

Ceny części zamiennych w zł ASO Zamienniki
klocki/tarcze ham. (przód, kpl.) 308/340 od 190/od 69
filtry: powietrza/oleju 74/33 od 42/od 11
sprzęgło kpl. 1102 od 360
tłumik końcowy 907 niedost.
zderzak przedni 760 niedost.
reflektor/błotnik (przód) 916/799 niedost.

Dane techniczne
Silnik: benz., R4/16V, OHC, poj. sko ko wa 1598 cm3, wtrysk wielopunkt.
Średnica cylindra x skok tło ka 79,0 x 81,5 mm, stopień sprężania 10,5.
Moc mak sy mal na 81 kW (110 KM) przy 6000 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 150 Nm przy 4800 obr./min.
Prędkość maksymalna: 190 km/h.
Przyspieszenie 0-100 km/h: 10,2 s.
Spa lanie wg EU: (miasto/poza miastem/średnie): 9,0/5,9/7,0 l/100 km.
Podwozie: napęd na przednią oś, skrzynia 5-bieg. man. Zawieszenie z przodu niezależne, kolumny resorujące, z tyłu półzależne, belka skrętna. Hamulce tarczowe, z przodu wentylowane. Opony 195/60 R 15.
Nadwozie: dług./szer./wys. 4180/1710/1475 mm. Rozstaw osi 2600 mm.
Masa własna od 1130 kg, do puszczalna masa całkowita 1670 kg. Dopuszczalna masa przyczepy hamowanej 1000 kg. Średnica zawracania 10,3 m.
Pojemność zbiornika paliwa 55 l. Pojemność bagażnika 289/1190 l.

Ceny używanych (wg Eurotaksu,w tys. zł)
2004 2003 2002
1.6 Terra 3d 37,8 33,8 29,6
1.6 Terra 5d 39,4 35,2 30,8
1.6 Terra sd 40,4 36,2 31,2
1.6 Terra kb 41,7 37,3 32,3
1.6 Sol 3d 43,7 39,8 -
1.6 Sol 5d 45,2 41,2 36,9
1.6 Sol sd 48,5 43,5 -
1.6 Sol kb 49,4 44,2 -
Toyota corolla
Lata: 2001-04
Silnik: 1.6
Moc: 110 KM
Cena: od 29 tys. zł


W uboższych wersjach (tu Sol) deska nie ma srebrzystych wstawek


Problemy z ABS-em i innymi układami elektronicznymi występują sporadycznie


Brak regulacji zbieżności zmusza niekiedy do wymiany belki za ponad 4 tyś. zł


Układ przeniesienia napędu oraz przednie zawieszenie nie przysparzają kłopotów


Autom eksploatowanym głównie w mieście potrafi niekiedy dokuczać korozja układu wydechowego


Charakterystyczną cechą tego modelu jest dość szybkie zużycie klocków i tarcz hamulcowych