Każdy użytkownik samochodu wie o tym, że olej napędowy różni się od benzyny. Jednak nie wszyscy kierowcy wiedzą dlaczego tych paliw nie można stosować zamiennie i dlaczego ON jest tańszy. Mity i fakty o zastosowaniu i właściwościach obu paliw.

Olej napędowy i benzyna to paliwa najczęściej uzyskiwane z ropy naftowej. Są węglowodorami - związkami węgla i wodoru. Możliwe jest również uzyskanie substytutu benzyny i oleju napędowego np. poprzez produkcje z węgla kamiennego i olejów roślinnych. Jednak z punktu widzenia silnika samochodowego mocno się one różnią, szczególnie składem chemicznym i parametrami fizyko-chemicznymi. Jak np. wartość opałowa, temperatura zapłonu, lepkość itp.

Benzyna bez tajemnic...

Benzyna jest paliwem ciekłym, stanowi mieszaninę węglowodorów o temperaturze wrzenia w zakresie 40-200oC i gęstości ~0,7 kg/dm3. Jedną z podstawowych jej cech przy zastosowaniu w silnikach o zapłonie iskrowym (benzynowym) jest odporność na zjawisko spalania stukowego - bardzo niebezpiecznego dla silnika.

>>>Uważaj! Tu wykryto paliwo złej jakości

Benzyna jest określana za pomocą parametru nazwanego liczbą oktanową (LO). Otrzymuje się ją, metodą badawczą, przez porównanie ze wzorcem na specjalnych silnikach wzorcowych. Jako punkt odniesienia stosuje się mieszaninę dwóch węglowodorów: Izooktanu (LO=100) i heptanu (LO=0). Ich stosunek określa liczbę oktanową np. 95 proc. izooktanu i 5 proc. heptanu to liczba oktanowa paliwa o LO=95.

Jednak czysta benzyna nie może osiągnąć liczby oktanowej powyżej 90, aby to uzyskać potrzebne są dodatki. Dawniej był to głównie czteroetylek ołowiu, jednak musiał być wycofany ze względu na stosowanie trójdrożnych katalizatorów i najogólniej mówiąc zagadnień ekologicznych.

Obecnie stosuje się karbonylek żelaza lub metanol. Jednak wbrew obiegowej opinii wyższa liczba oktanowa nie zapewnia lepszych osiągów silnika. Zapewnia natomiast odporność silnika na spalanie stukowe i w niektórych konstrukcjach musi być stosowana. Spalanie paliwa o wyższej liczbie oktanowej w silniku, który tego nie potrzebuje jest zbędne i nie ma wpływu na pracę jednostki.

Zobacz, dlaczego diesel jest tańszy i czym grozi pomyłka - czytaj dalej>>>


Tańszy ON...

Olej napędowy również jest mieszaniną węglowodorów jednak o wyższej temp. wrzenia 150-350 oC i gęstości 84-99 kg/dm3. Jest on jedynym właściwym paliwem ciekłym do silników o zapłonie samoczynnym (Diesel). Również jest określany specjalnym parametrem jednak innym niż paliwa do ZI, tutaj to liczba cetanowa. Jest to skłonność paliwa do samozapłonu, czyli zapłonu od temperatury i ciśnienia, a nie źródła ognia.

(LC określa się tak jak LO, jednak inny jest wzorzec. W tym wypadku jest to mieszanina: cetanu (LC=100) i α-metylonaftalenu (LC=0). Liczbę tą utrzymuje się w zakresie (LC=50-90.)

W zależności od pochodzenia oleje napędowe znacząco różnią się swoimi własnościami. Wartość opałowa jest porównywalna z benzyną. Ceny oleju napędowego utrzymują się na niższym poziome prawdopodobnie dlatego, iż jest on wcześniej uzyskiwany w procesie rafinacji ropy naftowej. Nie bez wpływu na cenę wydaje się także stosowanie go w ciężkiej trakcji drogowej.

Gafa wiele kosztuje...

Niestety użytkownicy samochodów choć wiedzą o zastosowaniach obu paliw zdarza im się popełnić gafy, które w rezultacie kończą się zepsuciem silników Diesela. Oba te paliwa choć wydają się podobnymi nie mogą być stosowane odwrotnie ponieważ cechy pożądane w silnikach ZS, zniszczą silnik ZI poprzez spalanie stukowe. Natomiast wysoka liczba oktanowa benzyny utrudni lub uniemożliwi samozapłon.



Zobacz, dlaczego diesel jest tańszy i czym grozi pomyłka - czytaj dalej>>>


"Najmniejsze konsekwencje finansowe w przypadku pomyłki zalania baku benzyną zamiast olejem napędowym, to spuszczenie zatankowanego paliwa i wymiana filtra paliwa. Jest to koszt ok. 500-700 zł, wliczając utracone paliwo" - mówi dziennikowi.pl Marek Godzieszka, dyrektor techniczny Auto-Boss. "Najczęściej jednak dochodzi do uruchomienia silnika i jego czasowej eksploatacji, co może się skończyć poważną i kosztowną awarią" - dodaje .

Benzyna jest paliwem "suchym" w stosunku do ON i nie posiada własności smarnych , które częściowo wykazuje olej napędowy. Dlatego eksploatacja silnika Diesla na benzynie nawet krótkotrwała może spowodować uszkodzenie pompy wtryskowej, a w dalszej konsekwencji wtryskiwaczy.

Niestety pomyłki wśród kierowców często się zdarzają. Aby uniknąć tego typu gaf marka Ford zastosowała szczególne rozwiązanie wlewu paliwa , które uniemożliwia zatankowanie samochodu Olejem napędowym zamiast benzyną i odwrotnie - komentuje nam Marek Godzieszka, dyrektor techniczny Auto-Boss.



A plotki wciąż krążą... - czytaj dalej>>>


A plotki wciąż krążą...

Niektórzy kierowcy wyznają zasadę, że na zimę warto do oleju napędowego dolać trochę benzyny, aby paliwo było rzadsze i nie "zamarzało". Owszem tak "skonstruowane" paliwo być może nie spowoduje zablokowania filtra paliwa, ale z cała pewnością doprowadzi do uszkodzenia elementów układu wtryskowego.

Dużym problemem dla użytkowników samochodów jest tankowanie tzw. "chrzczonego paliwa". Jak sama nazwa wskazuje, to nic innego jak dolewanie wody. W pewnych granicach woda łączy się z paliwem. Jako że silnik na wodzie nie będzie pracował, to łatwo sobie wyobrazić czym to się może skończyć...

>>>Oto paliwo nowej generacji do twojego auta

Warto również wspomnieć o biopaliwach, które w ostatnim czasie pojawiły się na naszym rynku. Wielu kierowców nie wie, że aby móc zastosować taki rodzaj paliwa, silnik musi być do tego przystosowany. Nowoczesne silniki diesla nie tolerują biopaliw.