Według przejętego przez rząd projektu ustawy do 2033 r. krajowe prawa jazdy będą wymienione na dokumenty zgodne ze wzorem unijnym. Prawka kategorii: A1 i A (motocykle), B1 i B (auta osobowe i inne o masie całkowitej do 3,5 tony), B+E (auta osobowe i inne o masie całkowitej do 3,5 tony z przyczepą) mają obowiązywać maksymalnie 15 lat. Natomiast pozostałe prawa jazdy (np. na prowadzenie autokarów) będą ważne 5 lat albo do upływu terminu wskazanego w badaniach lekarskich czy psychologicznych.

>>>Nie płać mandatów! Nie daj się policji!

Nowością będzie prawo jazdy kategorii AM na motorowery i lekkie pojazdy czterokołowe, m.in. quady. Będą musiały je uzyskiwać osoby od 14. roku życia. Inna nowość to prawo jazdy typu A2 dla prowadzących motocykle o mocy nie przekraczającej 35 kW. Oba te dokumenty będą ważne maksymalnie 15 lat.

Osoby, które otrzymały po raz pierwszy prawo jazdy kategorii B, przez dwa lata będą poddane szczególnemu nadzorowi. Jeśli popełnią dwa wykroczenia przeciwko bezpieczeństwu w ruchu drogowym, zostaną skierowane na kurs reedukacyjny, a w wyjątkowych wypadkach mogą nawet stracić prawo jazdy.

>>>Nie blokuj drogi, baranie! Co na to policja?

Po uzyskaniu 24 punktów karnych na kurs reedukacyjny trafi każdy kierowca. Jeśli w ciągu najbliższych 5 lat od skierowania na taki kurs ponownie przekroczy maksymalną liczbę punktów karnych, straci prawo jazdy. Kierujący pojazdami pod wpływem alkoholu będą dodatkowo kierowani na kursy profilaktyki przeciwalkoholowej.

Czytaj dalej o rewolucji w przepisach dla kierowców>>>


Zmienią się zasady szkolenia instruktorów. Instruktorzy będą musieli corocznie brać udział w warsztatach doskonalenia zawodowego. Na badaniach lekarskich i psychologicznych będą sprawdzane przeciwwskazania do wykonywania przez nich pracy instruktora.

Analogicznym badaniom będą poddawani egzaminatorzy. Ponadto kandydat na egzaminatora będzie musiał uczestniczyć w 20 egzaminach jako obserwator i przeprowadzić 10 egzaminów pod nadzorem. Egzaminatorzy nie będą mogli podejmować dodatkowych zajęć zarobkowych bez zgody dyrektora wojewódzkiego ośrodka ruchu drogowego. Prowadzona przez egzaminatorów działalność gospodarcza będzie ograniczona tak, jak w wypadku osób pełniących funkcje publiczne. Będą też oni składali oświadczenia majątkowe.

Projekt przewiduje zmiany dotyczące wymagań wobec ośrodków szkolenia kierowców. Ich infrastruktura techniczna, niezbędna do szkolenia kierowców kategorii A i B, będzie musiała znajdować się na terenie jednego powiatu. Przy innych kategoriach plac manewrowy będzie mógł znajdować się w powiecie sąsiednim.