2009 rok to przeszłość… Przeważały sukcesy czy porażki?

Rok 2009 okazał się dobry dla polskiej motoryzacji pomimo tak złych prognoz i niekorzystnych zapowiedzi. Statystyki pokazują, że większość marek odnotowała wzrost sprzedaży w tym czasie. Na ten wynik z pewnością miał wpływ tak zwany re-eksport, czyli sprzedaż nowych samochodów poza granicę Polski. Jego udział szacuje się aż na 20-25 proc. ogólnej sprzedaży aut w 2009 roku. W AutoGT sprzedaliśmy w 2009 roku ponad pół tysiąca samochodów marki Mitsubishi, czyli o 30 proc. więcej niż w roku ubiegłym. Stanowi to potwierdzenie słuszności przyjętej przez nas strategii.

Wyraźną tendencją, którą można zaobserwować w wynikach sprzedaży samochodów osobowych za 2009 rok, jest znaczny wzrost udziału aut wyposażonych w silniki wysokoprężne. Powodów jest kilka. Przede wszystkim technologia diesli rozwinęła się bardzo. Silniki te charakteryzują się zdecydowanie mniejszym zużyciem oleju napędowego a jednocześnie są ciche i bezawaryjne. W przypadku samochodów SUV stanowią niemal całość sprzedaży. To, co mnie osobiście bardzo cieszy to systematyczny wzrost znaczenia napędów hybrydowych i elektrycznych. Choć w chwili obecnej jest to jedynie niewielki odsetek rynku to z pewnością do nich należy przyszłość.

Zakładane osłabienie w światowej branży motoryzacyjnej było motywacją do podjęcia zwiększonych starań przez koncerny działające na tym rynku. Największą pracę wykonały, bez wątpienia, firmy koreańskie. Dzięki temu istotnie poprawiły pozycję rynkową a Kia i Hyundai to obecnie jedne z najdynamiczniej rozwijających się marek na świecie. Ewidentnie odżyli Włosi i Francuzi. Wrócili do swojego desingu i zaczęli dążyć do podniesienia bezawaryjności aut. Niemcy konsekwentnie rozwijają technologię oraz rozszerzają gamę modeli. Nie do pobicia, jeśli chodzi o bezawaryjność, pozostają samochody japońskie, w których można także wreszcie zauważyć działania stylistów.

Jaki będzie 2010 rok? Lepszy czy gorszy? Plany na najbliższe dni, tygodnie i miesiące…

Sądzę, że rok 2010 będzie trudny dla naszej branży. Cały rynek odczuje spadek spowodowany wzmocnieniem złotówki, a co za tym idzie zmniejszeniem re-eksportu. W obecnych czasach na poziom sprzedaży aut ma wpływ bardzo wiele czynników. Oprócz oferty cenowej i umiejscowienia samego salonu coraz większe znaczenie mają prowadzone działania marketingowe. Warto w nich postawić na Internet i wykorzystywać inne niekonwencjonalne metody promocji czy komunikacji z klientami.

Mam nadzieję, że będziemy mogli też obserwować dalszy rozwój niekonwencjonalnych jednostek napędowych takich jak: hybrydowe, elektryczne i silniki zasilane wodorem. W AutoGT spodziewamy się wzrostu sprzedaży. Poszerzyliśmy swoją ofertę o nowego Outlandera. Jest on jeszcze lepiej wyposażony. Wreszcie do sprzedaży trafił Outlander diesel z rewelacyjną dwusprzęgłową skrzynią TC-SST. A pod koniec wiosny chcemy wprowadzić do oferty mały miejski crossover, czyli model ASX, który zostanie zaprezentowany szerokiej publiczności na targach motoryzacyjnych w Genewie. W samochodzie zadebiutuje wysokoprężny silnik 1.8 produkcji Mitsubishi, z którym wiążemy duże nadzieje.

Dziękujemy za rozmowę.