- W 2016 roku skradziono w Polsce ogółem 15.229 pojazdów - powiedział w rozmowie z dziennik.pl Antoni Rzeczkowski z biura prasowego Komendy Głównej Policji. - I choć ilość aut poruszających się po polskich drogach gwałtownie rośnie, to z roku na rok coraz mniej samochodów jest kradzionych. Dość powiedzieć, że jeszcze w roku 2005 skradziono ponad 50 tys. pojazdów - dodał przedstawiciel KGP.

Policja podkreśla, że metody, jakich chwytają się rabusie, ewoluują wraz z postępem motoryzacji. Złodzieje samochodów zmieniają się w hakerów - a zmuszają ich do tego producenci aut, stosując np. system keyless.

System keyless czy też system bezkluczykowy działa w ten sposób, że komputer pokładowy wykrywa kluczyk samochodu i np. po dotknięciu klamki odblokowuje drzwi oraz immobilizer. Wystarczy wcisnąć guzik i silnik pracuje - bez wyciągania kluczyka z kieszeni czy torebki. W założeniu producentów zasięg komunikacji między kluczykiem a autem jest ograniczony do kilkudziesięciu centymetrów. Złodzieje mają na to jednak sposób…

Nie ma róży bez kolców

Obrazem tego, jak dziurawy może być system keyless mający ułatwić nam życie, są najnowsze wyniki testów zabezpieczeń samochodowych przeprowadzonych przez niemiecki automobilklub ADAC. Jego eksperci za 100 euro (ok. 400 zł) zbudowali urządzenie do "przedłużenia sygnału" z kluczyka i wypróbowali je w praktyce. Niemcy podkreślają, że ze skonstruowaniem takiego "magicznego pudełka" może sobie spokojnie poradzić amator-elektronik w domowym zaciszu - wystarczy, że polutuje na jednej płytce wzmacniacze, oporniki, kondensatory i przyprawi do tego odpowiednie anteny.  

Jak wygląda kradzież auta wyposażonego w keyless?

Para przestępców wyposażonych we "wzmacniacz" upatrzyła ofiarę. Jeden z nich musi znaleźć się blisko kluczyka (np. usiąść w tej samej restauracji dwa stoliki dalej od właściciela auta), a drugi w tym samym czasie pociąga za klamkę samochodu. Auto wysyła żądanie przesłania kodu, sygnał ten jest wzmacniany przez złodziejskie urządzenie i przesyłane do kluczyka. Sygnał przez drugie urządzenie (z restauracji) trafia do kluczyka, a ten odsyła żądany kod, który tą samą drogą trafia do auta, które staje otworem przed przestępcą. Podobna procedura jest powtarzana przy uruchamianiu silnika. Zasięg wzmocnionego sygnału może sięgać nawet 800 metrów.

W trakcie prób na ponad 100 modelach samochodów (także najnowszych jak np. alfa romeo giulia, audi Q2 czy skoda kodiaq) okazało się, że taki moduł "domowej roboty" na tyle skutecznie wzmacnia sygnał, że jego zasięg wynosi nawet kilkaset metrów. Auta testowane przez ADAC można było otworzyć i odpalić silnik, mimo że kluczyki były w kieszeni właściciela siedzącego np. w restauracji czy domu. Dostanie się do upatrzonego samochodu i jego kradzież nie zostawiało żadnych śladów uszkodzeń.

Warto wiedzieć, że uruchomiony w ten sposób samochód z bezkluczykowym systemem może jechać, nawet jeśli właściwy klucz jest poza pojazdem. Komputer będzie jedynie informować o braku/zgubieniu klucza - a to złodziejowi raczej nie przeszkadza, zwłaszcza kiedy już samochód dotrze na miejsce rozbiórki na części. Także nadzieja pokładana w wyłączeniu jednostki napędowej przy tankowaniu nie dawała szans okradzionemu. Okazało się bowiem, że w większości przypadków możliwe było uzupełnienie paliwa z działającym silnikiem i dalsza podróż do złodziejskiej dziupli.

Wystarczy, że jeden z przestępców z "przedłużaczem sygnału" znajdzie się w pobliżu kluczyków, np. podejdzie kolejce w sklepie do właściciela auta, a druga - ze specjalnym transmiterem stanie przy samochodzie zaparkowanym nawet kilka ulic dalej, żeby udało się otworzyć, uruchomić pojazd i nim odjechać. Takie przypadki kradzieży auta "na kolejkę" odnotowało np. Link4.

Oto lista aut, które specjaliści ADAC otworzyli w kilka sekund - "X" oznacza, że obie próby wypały "pozytywnie". Złodzieje także to potrafią:

Marka

Model

Rocznik

Złodziej otworzy drzwi bez "twojego" kluczyka

Złodziej uruchomi silnik bez "twojego" kluczyka
i odjedzie autem

Alfa Romeo

Giulia

4/2016

X

X

Audi

Q2

5/2016

X

X

 

A3

10/2015

X

X

 

A4

9/2015

X

X

 

A4 Avant

9/2015

X

X

 

A5

5/2016

X

X

 

A6

9/2014

X

X

 

A6 allroad

1/2012

X

X

 

R8

12/2015

X

X

 

SQ7

3/2016

X

X

 

TTS

12/2014

X

X

BMW

225xe

7/2016

X

X

 

318i

10/2015

X

X

 

318d

8/2016

X

X

 

520d

11/2016

X

X

 

640d

1/2016

X

X

 

730d

8/2015

X

X

 

740

5/2015

X

X

 

740d

3/2016

X

X

 

i3*

9/2014

Auto nie ma w wyposażeniu Keyless Open

X

 

i3 94 Ah

7/2016

X

X

 

I3 94 Ah

5/2016

X

X

 

X1

11/2015

X

X

 

X1 SDrive 18d

6/2016

X

X

Citroen

DS4 CrossBack

11/2015

X

X

 

C3 Pure Tech

11/2016

X

X

 

C4 Picasso

7/2014

X

X

 

C4 Picasso HDI

5/2014

X

X

 

Spacetourer

8/2016

X

X

Fiat

124 Spider

5/2016

X

X

Ford

Eco-Sport

10/2015

X

X

 

Edge

5/2016

X

X

 

Focus RS

4/2016

X

X

 

Galaxy

5/2014

X

X

 

Mustang

9/2015

X

X

 

S-Max

11/2015

X

X

Honda

HR-V

6/2015

X

X

Hyundai

i10

11/2016

X

X

 

i30

4/2015

X

X

 

i30 1.4 T-GDI

1/2017

X

X

 

iX35 Fuel Cell

6/2015

X

X

 

i40

4/2016

X

X

 

Santa Fé

8/2015

X

X

Infiniti

Q30

4/2016

X

Auto nie ma w wyposażeniu Keyless Start

Jaguar

F-Pace

6/2016

X

X

KIA

Niro Hybrid

7/2016

X

X

 

Optima

11/2015

X

X

 

Optima

8/2016

X

X

 

Optima Plugin-Hybrid

10/2016

X

X

LandRover

Discovery

6/2016

X

X

 

RangeRover Evoque

9/2015

X

X

Lexus

RX 450h

12/2015

X

X

Mazda

3 Skyactive

4/2016

X

X

 

CX-5

3/2015

X

X

Mercedes

E 220d

12/2015

X

X

 

E 220d T-Modell

8/2016

X

X

MINI

Clubman

8/2015

X

X

 

Cooper S Cabrio

4/2016

X

X

Mitsubishi

Outlander

5/2016

X

X

 

Outlander

12/2013

X

X

 

Space Star

3/2016

X

X

Nissan

Leaf

5/2012

X

X

 

Leaf

5/2016

X

X

 

Navara

11/2016

X

X

 

Qashqai

02/2016

X

X

 

Qashqai+2

11/2013

X

X

Opel

Ampera

3/2012

X

X

 

Astra

4/2016

X

X

Peugeot

508 SW

5/2012

X

X

 

3008

10/2016

X

X

Renault

Captur

3/2016

X

X

 

Clio

10/2016

X

X

 

Kadjar

5/2015

X

X

 

Megane

1/2016

X

X

 

Megane Grandtour

8/2016

X

X

 

Scenic

10/2016

X

X

 

Talisman

12/2015

X

X

 

Talisman Grandtour

5/2016

X

X

 

Traffic

11/2015

X

X

Seat

Ateca

5/2016

X

X

Skoda

Kodiaq

11/2016

X

X

 

Octavia

12/2015

X

X

 

Octavia

2/2016

X

X

 

Superb 1.6 TDi

12/2015

X

X

SsangYong

Tivoli XDi

9/2015

X

X

Suzuki

SX4 S-Cross

7/2016

X

X

 

Baleno

4/2016

X

X

 

Vitara

9/2015

X

X

Subaru

Levorg

8/2015

X

X

Tesla

Model S P85

11/2014

X

X

Toyota

C-HR 1.8 Hybrid

11/2016

X

X

 

Mirai

2/2016

X

X

 

Prius

10/2007

X

X

 

Prius 1.8 Hybrid

1/2016

X

X

 

RAV4

12/2015

X

X

 

Verso

7/2015

X

X

Volvo

V40

5/2016

X

X

 

S90

6/2016

X

X

 

S90 D5

9/2016

X

X

 

V90 D5

9/2016

X

X

 

XC90 T8

12/2016

X

X

Volkswagen

Golf 7 TSI

08/2015

X

X

 

Golf 7 GTD

10/2013

X

X

 

Golf 7 GTD

12/2016

X

X

Passat GTE

11/2016

X

X

 

Tiguan

3/2016

X

X

 

Tiguan

7/2016

X

X

 

Touran 5T

12/2015

X

X