Nowa Skoda Octavia jako elegancki liftback i rodzinne kombi

Nowa Skoda Octavia wyskoczyła z pudełka podczas specjalnego pokazu w Pradze. Czesi za jednym zamachem ujawnili ognisto czerwone kombi RS ustawione na 19-calowych obręczach Elias oraz wersję liftback, czyli elegancką limuzynę ze ściętym tyłem i koniakowym wnętrzem Selection Suite Cognac.

Lista zmian obejmuje nie tylko stylistykę. Skoda postarała się o bogatsze wyposażenie seryjne i nowe materiały we wnętrzu. Zrobiła też porządne przemeblowanie w tabeli silników oraz gamie dostępnych wersji. Ale po kolei…

Reklama

Skoda Octavia 2024 w nowym stylu plus reflektory LED Matrix

Octavia w 2024 rok wjeżdża z pakietem innowacji technicznych i odświeżonym designem. Na świat patrzy przez ostro zarysowane matrycowe reflektory LED Matrix drugiej generacji. Nowe lampy obejmują zewnętrzny moduł bi-LED, który obsługuje światła mijania i drogowe, z kolei na sekcję wewnętrzną składają się dwa rzędy 36 pojedynczych segmentów matrycowych (o 12 więcej niż w poprzedniej generacji). Każdy segment może być sterowany oddzielnie, by nie oślepiać nadjeżdżających pojazdów podczas korzystania ze świateł drogowych lub do oświetlania znaków drogowych.

Nowa Skoda Octavia 2024 / dziennik.pl / Maciej Lubczyński
Reklama

Tyle lampy wyróżniają animowane kierunkowskazy sięgające aż do pokrywy bagażnika. Nazwa SKODA na klapie jest już wypisana czcionką zgodną z najnowszą wizualizacją marki. Poprzecinane wlotami przeprojektowane zderzaki wydłużyły nadwozia o centymetr do 4,7 m. Najmodniejsze kolory w tym sezonie to odcień Mamba Green dostępny wyłącznie w wersjach Sportline i RS oraz pomarańczowy Phoenix zastrzeżony dla kombi.

Nowa Skoda Octavia RS 2024 / dziennik.pl / Maciej Lubczyński

Nowa Octavia z 13-calowym wyświetlaczem. Skoda nie skąpi na nowinkach (WIDEO)

Zmiany wlały się także do wnętrza. Bogatsze wyposażenie seryjne obejmuje 10-calowy wirtualny kokpit i 10-calowy ekran stacji multimedialnej, który na życzenie można zastąpić 13-calowym wyświetlaczem (jak w modelu Superb czy Enyaq).

Trwa ładowanie wpisu

Dwustrefowa klimatyzacja Climatronic jest teraz standardem. Skoda postarała się również o nowinki ułatwiające życie codzienne. Stąd na pokładzie chłodzony 15-watowy Phone Box do szybkiego, indukcyjnego ładowania smarftona. Dodatkowo pasażerowie mogą korzystać z portów USB-C o mocy wyjściowej 45 W (trzykrotnie większa moc ładowania niż wcześniej). Ulepszony system bezkluczykowego dostępu Kessy automatycznie odblokowuje lub blokuje drzwi, gdy tylko kierowca znajdzie się w odległości mniejszej niż 1,5 metra od auta. Sztuczna inteligencja w drugiej połowie 2024 roku zostanie zintegrowana z asystentem głosowym Laura i będzie dostępna jako standard.

Nowa Skoda Octavia 2024 / dziennik.pl / Maciej Lubczyński
Nowa Skoda Octavia 2024 / dziennik.pl / Maciej Lubczyński

Nowa Skoda Octavia to dziewięć wersji wnętrza, fotele z atestem lekarskim

Octavia zyskała na jakości materiałów. Listę zmian otwiera nowa tapicerka oraz wykładzina boczków drzwiowych. W niektórych z dziewięciu wariantów wykończenia wykorzystano tworzywa z recyklingu. Przykładowo wnętrze Lodge i Sportline to połącznie tkaniny z odzysku i sztucznej skóry. Opcja Suite obejmuje wszechstronnie ustawiane fotele AGR (atest przyznawany przez lekarzy ortopedów) obszyte czarną lub koniakową skórą garbowaną łuskami kawy. Siedzenia masują, chłodzą lub grzeją, świetnie wyglądają, są wygodne i skutecznie podtrzymują ciało.

Nowa Skoda Octavia 2024 / dziennik.pl / Maciej Lubczyński
Pakiet wyposażenia Wariant wykończenia Siedzenia
Essence Studio Tkanina czarna
Selection Loft Tkanina czarna
Lodge Tkanina z recyklingu/sztuczna skóra
Lounge Suedia czarna/sztuczna skóra
Suite Black Fotele ergonomiczne z certyfikatem AGR. Perforowana skóra ekologiczna czarna/sztuczna skóra
Suite Cognac Fotele ergonomiczne z certyfikatem AGR. Perforowana skóra ekologiczna w kolorze koniaku/sztuczna skóra
Sportline Sportline Sportowe siedzenia, tkanina z recyklingu szara/sztuczna skóra
RS RS Fabric Tkanina czarna
RS Suedia Sztuczna skóra/Suedia czarna
Nowa Skoda Octavia 2024 / dziennik.pl / Maciej Lubczyński

Nowa Skoda Octavia - jaka pojemność bagażnika i dodatki Simply Clever?

Kluczową zaletą pozostaje przestronność i praktyczność wnętrza. Skoda Octavia kombi zapewnia bagażnik o pojemności 640 l, Octavia liftback od 600 l. Nikt nie wymyślił nic większego w tej klasie.

Nowa Skoda Octavia 2024 / dziennik.pl / Maciej Lubczyński
Nowa Skoda Octavia 2024 / dziennik.pl / Maciej Lubczyński

Drobne rozwiązania, które polepszają użyteczność to popisowa dyscyplina Skody – z każdym modelem wchodzą nowe gadżety i zawsze dają frajdę z odkrywania ich oraz testowania. Kiedy wydawało się, że Czesi wymyślili już wszystko, co może pomóc na co dzień, to Octavia ponownie zaskakuje funkcjami spod hasła "Simply Clever". Do kombi można zamontować automatycznie chowaną osłonę bagażnika. Z tyłu debiutuje schowek do przechowywania toreb, kubków i butelek. Wielofunkcyjna kieszeń w bagażniku ma teraz dwa regulowane haczyki. Uchwyt na tablet można także założyć z tyłu sportowych foteli. Skrobaczka do szyb we wlewie paliwa i parasol w przednich drzwiach są z ekomateriałów. Szczotka w schowku przednich drzwi to standard.

Nowa Skoda Octavia 2024 / dziennik.pl / Maciej Lubczyński
Nowa Skoda Octavia 2024 / dziennik.pl / Maciej Lubczyński

Skoda Octavia 2024 to sześć silników do wyboru. Znika 1.0 TSI, 2.0 TDI/200 KM i hybryda plug-in 1.4 TSI

Nowa Skoda Octavia daje wybór z sześciu silników, przy czym w tabeli znika trzycylindrowy 1.0 TSI i 200-konny 2.0 TDI. Nie będzie też hybrydy plug-in z 1.4 TSI. Po przemeblowaniu na miejsce litrowej jednostki wskakuje podstawowy silnik benzynowy 1.5 TSI o mocy 115 KM połączony z 6-biegową skrzynią manualną. Mocniejszy wariant to 1.5 TSI/150 KM.

Nowa Skoda Octavia 2024 / dziennik.pl / Maciej Lubczyński

Obie jednostki 1.5 TSI są dostępne z technologią miękkiej hybrydy i przekładnią DSG. Dzięki dodatkowej instalacji energia odzyskana podczas hamowania jest magazynowana w 48-woltowym akumulatorze litowo-jonowym i w razie potrzeby elektryczny zastrzyk zapewnia wsparcie dla silnika spalinowego lub umożliwia jazdę w trybie EV. Z kolei przy niskim obciążeniu układ aktywnego zarządzania pracą cylindrów (ACT+) odłącza dwa z nich redukując zapotrzebowanie na benzynę. Dzieje się to praktycznie niezauważalnie – o tym, że silnik pracuje w trybie 2-cylindrowym można się zorientować po komunikacie wyświetlanym na wirtualnym kokpicie. Żadnych szarpnięć, wibracji, a w razie potrzeby momentalne przejście na tryb 4-cylindrowy.

Nowa Skoda Octavia 2024 / dziennik.pl / Maciej Lubczyński

Silnik 2.0 TSI teraz o 20 KM mocniejszy, znika diesel 2.0 TDI/200 KM

Silnik 2.0 TSI przeszedł kurację wzmacniającą. Wariant o mocy 204 KM jest o 14 KM mocniejszy od poprzenika i seryjnie współpracuje z napędem 4x4. Skoda Octavia RS będzie dostępna wyłącznie z jednostką 2.0 TSI/265 KM (o 20 KM więcej; 370 Nm). Nowe oprogramowanie silnika generuje basowy dźwięk, zwiększa obroty przy rozruchu, a w trybie Sport wyostrza reakcję na gaz.

Nowa Skoda Octavia RS 2024 / dziennik.pl / Maciej Lubczyński

Skoda Octavia 2024 - silnik Diesla 2.0 TDI w dwóch wersjach

Silnik Diesla 2.0 TDI to dwie wersje mocy do wyboru - 115 KM lub 150 KM. Szczególnie mocniejszy wariant seryjnie łączony z 7-biegowycm automatem DSG sprawi, że Octavia sprawdzi się jako rodzinny samochód do dalekich podróży.

Nowa Skoda Octavia 2024 / dziennik.pl / Maciej Lubczyński

Nowa Skoda Octavia - gama silników (TABELA)

Silnik Moment obrotowy Napęd Skrzynia biegów
1.5 TSI/85 kW (115 KM) 220 Nm na koła przednie 6-biegowa manualna
1.5 TSI/85 kW (115 KM) mHEV 220 Nm na koła przednie 7-biegowa automatyczna DSG
1.5 TSI/110 kW (150 KM) 250 Nm na koła przednie 6-biegowa manualna
1.5 TSI/110 kW (150 KM) mHEV 250 Nm na koła przednie 7-biegowa automatyczna DSG
2.0 TSI/150 kW (204 KM) (w 2025 r.) 320 Nm 4x4 7-biegowa automatyczna DSG
2.0 TSI/195 kW (265 KM) (Octavia RS) 350 Nm na koła przednie 7-biegowa automatyczna DSG
2.0 TDI/85 kW (115 KM) 300 Nm na koła przednie 6-biegowa manualna
2.0 TDI/110 kW (150 KM) 360 Nm na koła przednie 7-biegowa automatyczna DSG
Nowa Skoda Octavia 2024 / dziennik.pl / Maciej Lubczyński

Nowa Skoda Octavia zaparkuje automatycznie i bez kierowcy w środku

Nowy asystent parkowania (tylko z automatyczną skrzynią biegów) automatyczne wjedzie i wyjedzie z równoległych i prostopadłych miejsc parkingowych. Oprócz sterowania układem kierowniczym, system może przejąć teraz także kontrolę nad hamulcami, prędkością i kierunkiem jazdy (do przodu i do tyłu). Ponadto Octavia zatrzyma się automatycznie przed przeszkodą. System Remote Park Assist (również tylko z DSG) pozwoli na zdalne sterowanie manewrami z zewnątrz pojazdu za pośrednictwem aplikacji MySkoda. Komunikacja między samochodem i smartfonem będzie możliwa poprzez Bluetooth, gdy użytkownik znajdzie się w odległości do 4 m od auta. Wystarczy, że w aplikacji wybierze rodzaj manewru i kierunek, w którym chce wyjechać z miejsca parkingowego. Maksymalna prędkość podczas manewru 9,5 km/h.

Nowa Skoda Octavia 2024 / dziennik.pl / Maciej Lubczyński

Nowa Skoda Octavia 2024 – ile kosztuje i kiedy ceny?

Nowa Skoda Octavia zadebiutuje w Polsce na początku drugiego kwartału 2024 roku. Obecnie najtańsza Skoda Octavia kosztuje od 103 400 zł (z silnikiem 1.0 TSI/110 KM), kombi jest droższe o 2 tys. zł. Bliżej premiery rynkowej poznamy ceny nowego wcielenia, ale podwyżka nie powinna dziś nikogo dziwić.

Nowa Skoda Octavia 2024 / dziennik.pl / Maciej Lubczyński
Nowa Skoda Octavia 2024 / dziennik.pl / Maciej Lubczyński
Nowa Skoda Octavia 2024 / dziennik.pl / Maciej Lubczyński
Nowa Skoda Octavia 2024 / dziennik.pl / Maciej Lubczyński
Nowa Skoda Octavia 2024 / dziennik.pl / Maciej Lubczyński