- Skoda Superb nowej generacji i nowy Kodiaq, czyli Czesi kradną show
- Test 7 tys. części. Nowa Skoda Superb i Kodiaq sprawdzą się w holowaniu przyczepy (zobacz WIDEO)
- Tak wygląda nowa Skoda Superb i nowy Kodiaq
- Nowy Superb i nowy Kodiaq to wielkie Skody dla dużej rodziny. Jaka pojemność bagażnika?
- Nowa Skoda Superb vs "stary" Superb, wymiary i różnice
Skoda Superb nowej generacji i nowy Kodiaq, czyli Czesi kradną show
Skoda Superb nowej generacji oraz nowy Kodiaq tak naprawdę narodziły się cztery lata temu. Właśnie wtedy ruszyły pierwsze wirtualne testy obu modeli. Po dwóch latach powstały rzeczywiste samochody i ruszyły próby drogowe. Lekko nie było…
Na kole podbiegunowym w temperaturach sięgających do -30°C Superb nowej generacji i nowy Kodiaq dostały w kość. Nie było też litości w upale Hiszpanii czy Afryki oraz na pustyni w Arizonie, gdzie temperatura dochodzi do 50°C. Inżynierowie sprawdzili auta od podwozia i nadwozia po silniki, układy napędowe i elektryczne.
Test 7 tys. części. Nowa Skoda Superb i Kodiaq sprawdzą się w holowaniu przyczepy (zobacz WIDEO)
Wiele pojedynczych komponentów oraz całych zespołów, takich jak nowy system starowania zawieszeniem DCC Pro czy reflektory TOP LED Matrix, poddano testom na specjalnych stanowiskach i w laboratorium. Z kolei na drodze Grossglockner w Austrii auta siłowały się z holowaniem przyczep.
Próby na drogach górskich o nachyleniu sięgającym 13 proc. dostarczyły informacji o skuteczności hamulców i regulacji termicznej. W ocenie konstruktorów ich kilkumiesięczny program badania wytrzymałości materiałów jest tak intensywny, że oddaje 40 lat rzeczywistego użytkowania pojazdu. W ten sposób Skoda przed rozpoczęciem produkcji seryjnej nowej generacji modeli Superb i Kodiaq skontrolowała wszystkie z około 7 tys. części.
– Żyjemy zgodnie z dewizą naszych założycieli Laurina i Klementa z 1895 roku: tylko to, co najlepsze, jest wystarczająco dobre dla naszych klientów – powiedział Johannes Neft, członek zarządu Skoda Auto ds. rozwoju technicznego. – Z tego powodu testujemy samochody do granic możliwości, symulując i testując wszystko, z czym klienci mogą spotkać się podczas podróży. W ciągu kilku miesięcy pojazdy Skody mogą pokonać ponad milion kilometrów w ruchu miejskim, na wiejskich drogach i autostradach – jest to dystans, na który przeciętny klient potrzebowałby 40 lat – wyjaśnił. I już wiemy, czego mogą spodziewać się kierowcy po zakończonej serii prób…
Tak wygląda nowa Skoda Superb i nowy Kodiaq
Nowy styl obejmuje m.in. przeprojektowany ośmiokątny grill oraz zmodernizowane klamki drzwi. Ostrzej zarysowane reflektory przewidziano w dwóch wersjach. Najbardziej zaawansowana odmiana skrywa sześciokątne moduły matrycowe bi-LED lamp full LED Matrix wzbogacone kolorowym wsadem o nazwie Crystallinium (przypomina barwny kryształ) – ten system ma zapewnić snop o zasięgu 500 m! Tylne trójwymiarowe światła są znacznie smuklejsze niż w poprzednikach. Lusterka boczne z dolnym mocowaniem na poszyciu drzwi – oddalone od słupków – zapewnią lepszą widoczność w przód i mniejsze opory powietrza.
Nowy Superb i nowy Kodiaq to wielkie Skody dla dużej rodziny. Jaka pojemność bagażnika?
Nowy Superb to auto zbudowane na zmodernizowanej platformie MQB evo. W efekcie nowy liftback i kombi z Czech stały się dłuższe (odpowiednio o 4,3 cm i 4 cm – teraz mierzą 4,91 m i 4,9 m) i wyższe. Na powiększeniu gabarytów zyskali pasażerowie - z przodu przybyło 11 mm luzu, a pasażerowie tylnej części – mają o 6 mm i 8 mm więcej przestrzeni nad głową (odpowiednio liftback i kombi). W drugim rzędzie miejsca na nogi jest tyle, że nawet osoba o wzroście ok. 1,90 m będzie mogła siedzieć swobodnie i nie ma mowy o zawadzaniu o podsufitkę.
Bagażnik nowej Skody Superb? Obszerniejszy niż w schodzącej wersji – pojemność wzrosła aż o 20 litrów do 645 l w liftbacku. Kufer kombi zapewni o 30 litrów więcej, czyli 690 l. I znowu okazuje się, że nikt nie wymyślił nic większego w tej klasie.
Nowa Skoda Superb vs "stary" Superb, wymiary i różnice
Wymiary | Skoda Superb limuzyna | Skoda Superb kombi |
Długość [mm] | 4912 (+43) | 4902 (+40) |
Szerokość [mm] | 1849 (–15) | 1849 (–15) |
Wysokość [mm] | 1481 (+12) | 1482 (+5) |
Rozstaw osi [mm] | 2841 | 2841 |
Przestrzeń nad głową w obszarze przednich foteli [mm] | 1049 (+11) | 1049 (+7) |
Przestrzeń nad głową w obszarze tylnych foteli [mm] | 986 (+6) | 1008 (+8) |
Pojemność bagażnika [litry] | 645 (+20) | 690 (+30) |
Skoda Kodiaq to nowy SUV z ogromnym bagażnikiem. Jaka pojemność?
Nowa Skoda Kodiaq także powstała na architekturze MQB evo. Czeska SUV to nadwozie dłuższe o 6,1 cm od poprzednika – teraz mierzy 4,76 m. Zmiana przełożyła się na lepszą przestronność wnętrza. W wersji 7-miejscowej podróżujący w trzecim rzędzie mają o 15 mm więcej przestrzeni nad głową (920 mm). Bagażnik zwiększono aż o 75 litrów – teraz zapewnia rekordowe 910 l pojemności w wersji 5-osobowej (kufer odmiany 7-osobowej od 340 do 845 litrów). W tej klasie SUV Skody jest bezkonkurencyjny.
Nowa Skoda Kodiaq vs "stary" Kodiaq, wymiary i różnice
Wymiary (w porównaniu do obecnego modelu) | |
Długość [mm] | 4758 (+61) |
Szerokość [mm] | 1864 |
Wysokość [mm] | 1657 |
Rozstaw osi [mm] | 2791 |
Przestrzeń nad głową w trzecim rzędzie siedzeń (7 miejsc) [mm] | 920 (+15) |
Pojemność bagażnika [litry] | 910 (+75) |
Oto nowa Skoda Superb liftback i kombi oraz SUV Kodiaq. Wnętrze zaskoczy
Skoda totalnie przeprojektowała kabiny obu modeli. Nowy Superb od progu wita nowym ładem. Tym samym tropem podąża Kodiaq. Konsola środkowa jest schludna i uporządkowana. Zamiast zegarów mamy wirtualny kokpit 10,25 cala, do tego przewidziano wyświetlacz head-up na szybie – po raz pierwszy w flagowym modelu Skody ze spalinowymi silnikami. Wyświetlacz systemu informacyjno-rozrywkowego o przekątnej 12,9 cala jest największym, jaki kiedykolwiek pojawił się w tych samochodach – pozwala sterować nawigacją, muzyką i klimatyzacją. Przy czym Skoda w erze wszechobecnych ekranów jedzie pod prąd i nie rezygnuje z przycisków. Idzie nawet dalej, bo nadaje im nowe znaczenie. Oto absolutną nowinką jest możliwość ustawienia najczęściej używanych funkcji za pomocą klawisz szybkiego dostępu Skoda Smart Dials. Jak to działa?
Skoda stawia na rewolucję, trzy obrotowe przyciski z wyświetlaczami do obsługi różnych funkcji (zobacz WIDEO)
Poniżej ekranu stacji multimedialnej znajdują się teraz trzy obrotowe przyciski z 32-milimetrowymi cyfrowymi wyświetlaczami. To właśnie one umożliwiają szybki dostęp do wielu funkcji – ich zakres zależy od poziomu wyposażenia auta. Dwa zewnętrzne pokrętła dla kierowcy i pasażera obok sterują temperaturą, ogrzewaniem i wentylacją foteli.
Środkowa gałka obsługuje maksymalnie cztery różne funkcjonalności, w tym: głośność systemu audio, prędkość wentylatora, kierunek nawiewu, klimatyzację, tryby jazdy i wielkość mapy nawigacji. Centralne pokrętło jest konfigurowane z menu systemu infotainment, a funkcje przełącza się poprzez przytrzymanie wciśniętego przycisku.
Nowy Superb i Kodiaq tylko z automatyczną skrzynią biegów DSG
Nowy Superb i nowy Kodiaq będą dostępne wyłącznie z automatyczną przekładnią DSG. Dźwignia zmiany biegów po raz pierwszy w historii Skody jest na kolumnie kierownicy z prawej strony. O trybie jazdy decyduje pokrętło – obrót do przodu (D) samochód rusza przed siebie. Obrót do siebie na R i samochód cofa. Naciśnięcie boku przełącznika zaciągnie hamulec postojowy. Przy kierownicy są też łopatki do redukcji przełożeń.
Skoda postarała się również o dodatki ułatwiające życie codzienne. Stąd na pokładzie chłodzony i 15-watowy Phone Box do szybkiego, indukcyjnego ładowania smarftona – a w przypadku modelu Kodiaq nawet dwóch. Dodatkowo pasażerowie mogą korzystać z czterech portów USB-C o mocy wyjściowej 45 W. Z kolei 15-watowe wejście USB-C w lusterku wstecznym ułatwi zasilanie wideorejestratora samochodowego.
Nowa Skoda Superb i nowa Skoda Kodiaq - fotele z masażem
Kodiaq podczas dłuższych podróży rozpieści fotelami z masażem. Pasażerowie tylnego rzędu docenią również nowy schowek w tunelu środkowym. Skoda Superb to m.in. przeprojektowana dwuramienna kierownica oraz bardziej zaawansowane fotele masujące. Teraz siedzenia skrywają aż 10 pneumatycznie sterowanych poduszek do ugniatania pleców i czterostopniową regulację podparcia odcinka lędźwiowego kręgosłupa. Podobnie jak w modelu Kodiaq, wszystkimi funkcjami ogrzewania foteli, kierownicy, przedniej i tylnej szyby można zarządzać za pomocą konfigurowalnego przycisku Heaters w menu klimatyzacji.
Skoda Superb i nowy Kodiaq nie rezygnują z silników spalinowych. Benzyna czy diesel?
Skąd moc? Skoda jest świadoma realiów rynkowych i w fazie przejścia na 100-proc. elektromobilność (do 2026 roku wprowadzi 6 nowych modeli elektrycznych) nie rezygnuje z jednostek spalinowych. Wręcz przeciwnie - rozwija silniki Diesla i jednostki benzynowe TSI. Jednocześnie inżynierowie zastosowali szereg rozwiązań, które mają zapewnić niższe zużycie paliwa - lista obejmuje m.in. nowy, wydajniejszy układ chłodzenia z dodatkowymi uszczelnieniami, które obniżają opór aerodynamiczny, a także żaluzje sterujące dopływem powietrza do silnika.
Nowy Superb i nowy Kodiaq to czeskie rakieta dla rodziny
Podstawowy silnik 1.5 TSI o mocy 150 KM pierwszy raz wykorzystuje technologię miękkiej hybrydy. Wyżej stoi 2.0 TSI w dwóch wariantach – pierwszy zapewni optymalne 204 KM, najmocniejszy to już 265 KM, które zmieni nowego Superba w czeską rakietę. Topowy silnik w przypadku Kodiaqa najpewniej wskoczy pod maskę wersji RS.
Konstrukcja 1.5 TSI należy do najnowszej generacji jednostek EA 211 evo2. Pracuje w oszczędnym cyklu Millera (opóźnione zamknięcie zaworów ssących) i jest wyposażona w turbosprężarkę o zmiennej geometrii turbiny. Dodatkowo przy niskim obciążeniu układ aktywnego zarządzania pracą cylindrów (ACT+) odłącza dwa z nich redukując zapotrzebowanie na benzynę. Dzieje się to praktycznie niezauważalnie – o tym, że silnik pracuje w trybie 2-cylindrowym można się zorientować po komunikacie wyświetlanym na wirtualnym kokpicie. Żadnych szarpnięć, wibracji, a w razie potrzeby momentalne przejście na tryb 4-cylindrowy. Ten sam motor pracuje w hybrydzie plug-in (o tym niżej).
Nowy Superb i Kodiaq, czyli Skoda ratuje silnik Diesla
Superb i Kodiaq jak przystało na auta do dalekich służbowych i rodzinnych podróży będą też dostępna z silnikami wysokoprężnymi. Dwie jednostki 2.0 TDI generują odpowiednio 150 KM i 193 KM. Wyposażono je w podwójny wtrysk AdBlue. Topowy silnik Diesla i 265-konny benzynowy są standardowo łączone z napędem 4x4 - w aktualnej generacji wybierało go ponad 20 proc. kierowców.
Nowa Skoda Superb i nowy Kodiaq jako hybrydy z dużym zasięgiem
Skoda Superb 4. generacji i nowy Kodiaq to także debiut wersji hybrydowej typu plug-in. To nowa odsłona układu PHEV - tu silnik benzynowy 1.5 TSI/150 KM i silnik elektryczny łączą siły, tworząc system o mocy 204 KM. Napęd na przód przenosi 6-biegowa skrzynia DSG. W trybie EV akumulator 25,7 kWh zapewni ponad 100 km zasięgu (w poprzedniku montowano baterię o połowę mniejszą 12,7 kWh). Dodatkowo instalacja pokładowa obsługuje ładowanie prądem przemiennym o mocy 11 kW (wcześniej 3,6 kWh). Akumulator można uzupełnić jeszcze szybciej na stacjach szybkiego ładowania prądem stałym o mocy do 50 kW.
Silnik | Skrzynia biegów | Maks. moc wyjściowa | |
kW | KM | ||
Benzyna | |||
1.5 TSI (mHEV) | 7-biegowa DSG | 110 | 150 |
2.0 TSI | 7-biegowa DSG | 150 | 204 |
2.0 TSI | 7-biegowa DSG 4×4 | 195 | 265 (Superb) |
Diesel | |||
2.0 TDI | 7-biegowa DSG | 110 | 150 |
2.0 TDI | 7-biegowa DSG 4×4 | 142 | 193 |
Hybryda typu plug-in | Wyłącznie jako kombi | ||
1.5 TSI iV | 6-biegowa DSG | 150 | 204 |
Skoda Superb i Kodiaq nowej generacji i bogate wyposażenie
Wyposażenie? Skoda w obu modelach oferuje łącznie nawet dziesięć poduszek powietrznych: poduszki z przodu dla kierowcy i pasażera, przednie boczne i czołowe, kolanową poduszkę powietrzną kierowcy, a także standardową centralną poduszkę powietrzną między przednimi siedzeniami. Opcjonalnie dostępne są dwie boczne poduszki powietrzne dla zewnętrznych tylnych siedzeń.
Nowy Superb i nowy Kodiaq to także ulepszone systemy. Gdy tylko czujniki wykryją awaryjne hamowanie czy nieuchronną kolizję (włącznie ze zderzeniem tylnej części auta) - Crew Protect Assist automatycznie zamyka okna oraz, panoramiczny dach, aktywuje światła awaryjne i napina przednie pasy bezpieczeństwa. Emergency Assist zmniejsza ryzyko wypadku w sytuacji, gdy kierowca nie jest już w stanie kontrolować pojazdu. W takim przypadku system przejmuje władzę nad autem, włącza światła awaryjne i uruchamia hamulce, aby zatrzymać samochód. Nowy model Skody jest też zdolny automatyczne ruszać, podjeżdżać i hamować w zatłoczonym ruchu do prędkości 60 km/h.
Z kolei Turn Assist ostrzega on przed potencjalną kolizją z nadjeżdżającymi pojazdami podczas skręcania w boczne uliczki i automatycznie uruchamia hamulce. Kolejną nową funkcją jest Crossroad Assist – wykorzystuje on czujniki radarowe, znajdujące się w przednim zderzaku, do wykrywania ruchu poprzecznego na skrzyżowaniach, gdzie widoczność może być ograniczona. Wówczas emituje ostrzeżenie dźwiękowe wraz z ostrzeżeniem na centralnym wyświetlaczu. Poprawiony system Front Assist oprócz ochrony pieszych dba również o rowerzystów dzięki funkcji Predictive Cyclist Protection. Nowy system Top View wykorzystuje cztery kamery i dzięki ulepszonej rozdzielczości obrazu umożliwia monitorowanie otoczenia pojazdu.
Parasol i skrobaczka to jeszcze nic! Nowy Superb i nowy Kodiaq wywracają stolik
Drobne rozwiązania, które polepszają funkcjonalność to popisowa dyscyplina Skody– z każdym modelem debiutują nowe gadżety i zawsze dają użytkownikowi frajdę z odkrywania ich oraz testowania przydatności. Kiedy wydawało się, że Czesi wymyślili już wszystko, co może pomóc w życiu codziennym, to nowy Superb i Kodiaq wywracają stolik. Obok znanej z poprzednika ochrony krawędzi drzwi i elektrycznej blokady tylnych drzwi przed dziećmi teraz oba modele zaskakują pakietem 28 patentów spod hasła "Simply Clever".
Pierwszą z brzegu nowinką na pokładzie Superba jest elektrycznie sterowana roleta pełniąca funkcję pokrywy bagażnika w kombi - po otwarciu klapy chroni wnętrze przed przeciągami. Dalej w obu autach mamy środkowy podłokietnik tylnych siedzeń ze zintegrowanym uchwytem na tablet. Z tyłu każdego przedniego siedzenia pojawiła się podwójna kieszeń na dokumenty, czasopisma czy smartfon. Nowością jest zintegrowany lejek w pokrywie zbiornika spryskiwacza przedniej szyby. I pomyśleć, że wszystko zaczęło się od zwykłego parasola w pierwszym Superbie z 2001 roku…
Nowa Skoda Superb i nowy Kodiaq już w 2023 roku, kiedy ceny w Polsce?
Skoda Kodiaq zadebiutuje w październiku 2023 roku. Superb nowej generacji pojawi się w listopadzie 2023 roku. Bliżej premiery rynkowej obu modeli poznamy też cenniki w Polsce.
Nowy Superb i nowy Kodiaq wjedzie na szczyt? Opinia
Szanse? Nowy Superb i nowy Kodiaq ponownie zaskoczą przestronnością i praktycznością wnętrza. Czesi dodając do tego szlachetny styl oraz tradycyjne silniki benzynowe i diesle stworzyli auta, które powinien przynajmniej powtórzyć sukces obecnych generacji.