- Nowa Skoda Kodiaq zaskoczy nie tylko stylem. Tak wygląda duży SUV czeskiej marki
- Nowy Kodiaq jest większy - jaka pojemność bagażnika?
- Nowa Skoda Kodiaq vs "stary" Kodiaq, wymiary i różnice
- Skoda Kodiaq zaskakuje nowym wnętrzem
- Skoda stawia na rewolucję, trzy obrotowe przyciski z wyświetlaczami do obsługi różnych funkcji
Nowa Skoda Kodiaq zaskoczy nie tylko stylem. Tak wygląda duży SUV czeskiej marki
Skoda Kodiaq nowej generacji wygląda okazale! Czesi właśnie ujawnili pierwsze fotosy sylwetki swojego dzieła. Majestatyczne proporcje i drapieżny design to mocne strony tego SUV-a. Co czeka kierowców w Polsce?
Nowy Kodiaq na świat patrzy przez ostrzej zarysowane reflektory, które przewidziano w dwóch wersjach. Najbardziej zaawansowana odmiana skrywa sześciokątne moduły matrycowe lamp TOP LED Matrix wzbogacone kolorowym wsadem o nazwie Crystallinium (przypomina barwny kryształ) – ten system ma zapewnić snop o zasięgu 500 m!
Tylne trójwymiarowe światła są znacznie smuklejsze niż w poprzednikach. Lusterka boczne z dolnym mocowaniem na poszyciu drzwi – oddalone od słupków – zapewniają lepszą widoczność w przód i mniejsze opory powietrza.
Nowy Kodiaq jest większy - jaka pojemność bagażnika?
Nowy Kodiaq zyskał na gabarytach. Nadwozie ustawione nawet na 20-calowych alufelgach jest dłuższe o 6,1 cm od poprzednika – teraz mierzy 4,76 m. Zmiana przełożyła się na lepszą przestronność wnętrza. W wersji 7-miejscowej podróżujący w trzecim rzędzie mają o 15 mm więcej przestrzeni nad głową (920 mm).
Bagażnik zwiększono aż o 75 litrów – teraz zapewnia rekordowe 910 l pojemności w wersji 5-osobowej (kufer odmiany 7-osobowej od 340 do 845 litrów). W tej klasie SUV Skody jest bezkonkurencyjny.
Nowa Skoda Kodiaq vs "stary" Kodiaq, wymiary i różnice
Wymiary (w porównaniu do obecnego modelu) | |
Długość [mm] | 4758 (+61) |
Szerokość [mm] | 1864 |
Wysokość [mm] | 1657 |
Rozstaw osi [mm] | 2791 |
Przestrzeń nad głową w trzecim rzędzie siedzeń (7 miejsc) [mm] | 920 (+15) |
Pojemność bagażnika [litry] | 910 (+75) |
Skoda Kodiaq zaskakuje nowym wnętrzem
Skoda totalnie przeprojektowała kabinę. Kodiaq od progu wita nowym ładem. Konsola środkowa jest schludna i uporządkowana. Zamiast zegarów mamy wirtualny kokpit 10,25 cala, do tego przewidziano wyświetlacz head-up na szybie – po raz pierwszy w flagowym modelu Skody ze spalinowymi silnikami. Wyświetlacz systemu informacyjno-rozrywkowego o przekątnej 12,9 cala jest największym, jaki kiedykolwiek pojawił się w tych samochodach – pozwala sterować nawigacją, muzyką i klimatyzacją. Przy czym Skoda w erze wszechobecnych ekranów jedzie pod prąd i nie rezygnuje z przycisków. Idzie nawet dalej, bo nadaje im nowe znaczenie. Oto absolutną nowinką jest możliwość ustawienia najczęściej używanych funkcji za pomocą klawisz szybkiego dostępu Skoda Smart Dials. Jak to działa?
Skoda stawia na rewolucję, trzy obrotowe przyciski z wyświetlaczami do obsługi różnych funkcji
Poniżej ekranu stacji multimedialnej znajdują się teraz trzy obrotowe przyciski z 32-milimetrowymi cyfrowymi wyświetlaczami. To właśnie one umożliwiają szybki dostęp do wielu funkcji – ich zakres zależy od poziomu wyposażenia auta. Dwa zewnętrzne pokrętła dla kierowcy i pasażera obok sterują temperaturą, ogrzewaniem i wentylacją foteli. Środkowa gałka obsługuje maksymalnie cztery różne funkcjonalności, w tym: głośność systemu audio, prędkość wentylatora, kierunek nawiewu, klimatyzację, tryby jazdy i wielkość mapy nawigacji. Centralne pokrętło jest konfigurowane z menu systemu infotainment, a funkcje przełącza się poprzez przytrzymanie wciśniętego przycisku.
Nowy Kodiaq tylko z automatyczną skrzynią biegów DSG
Nowy Kodiaq będzie dostępny wyłącznie z automatyczną przekładnią DSG. Dźwignia zmiany biegów po raz pierwszy w historii Skody jest na kolumnie kierownicy z prawej strony. O trybie jazdy decyduje pokrętło – obrót do przodu (D) samochód rusza przed siebie. Obrót do siebie na R i samochód cofa. Naciśnięcie boku przełącznika zaciągnie hamulec postojowy. Przy kierownicy są też łopatki do redukcji przełożeń. Skoda postarała się również o dodatki ułatwiające życie codzienne. Stąd na pokładzie chłodzony i 15-watowy Phone Box do szybkiego, indukcyjnego ładowania smarftona – a w przypadku modelu Kodiaq nawet dwóch. Dodatkowo pasażerowie mogą korzystać z czterech portów USB-C o mocy wyjściowej 45 W. Z kolei 15-watowe wejście USB-C w lusterku wstecznym ułatwi zasilanie wideorejestratora samochodowego.
Nowa Skoda Kodiaq - fotele z masażem
Kodiaq podczas dłuższych podróży rozpieści fotelami z masażem. Pasażerowie tylnego rzędu docenią również nowy schowek w tunelu środkowym. Wszystkimi funkcjami ogrzewania siedzeń, kierownicy, przedniej i tylnej szyby można zarządzać za pomocą konfigurowalnego przycisku Heaters w menu klimatyzacji.
Nowa Skoda Kodiaq nie rezygnują z silników spalinowych. Benzyna czy diesel?
Skąd moc? Skoda jest świadoma realiów rynkowych i w fazie przejścia na 100-proc. elektromobilność (do 2026 roku wprowadzi 6 nowych modeli elektrycznych) nie rezygnuje z jednostek spalinowych. Wręcz przeciwnie – rozwija silniki Diesla i jednostki benzynowe TSI. Jednocześnie inżynierowie zastosowali szereg rozwiązań, które mają zapewnić niższe zużycie paliwa - lista obejmuje m.in. nowy, wydajniejszy układ chłodzenia z dodatkowymi uszczelnieniami, które obniżają opór aerodynamiczny, a także żaluzje sterujące dopływem powietrza do silnika.
Podstawowy silnik 1.5 TSI o mocy 150 KM pierwszy raz wykorzystuje technologię miękkiej hybrydy. Konstrukcja należy do najnowszej generacji jednostek EA 211 evo2. Pracuje w oszczędnym cyklu Millera (opóźnione zamknięcie zaworów ssących) i jest wyposażona w turbosprężarkę o zmiennej geometrii turbiny. Dodatkowo przy niskim obciążeniu układ aktywnego zarządzania pracą cylindrów (ACT+) odłącza dwa z nich redukując zapotrzebowanie na benzynę. Dzieje się to praktycznie niezauważalnie – o tym, że silnik pracuje w trybie 2-cylindrowym można się zorientować po komunikacie wyświetlanym na wirtualnym kokpicie. Żadnych szarpnięć, wibracji, a w razie potrzeby momentalne przejście na tryb 4-cylindrowy. Ten sam motor pracuje w hybrydzie plug-in (o tym niżej).
Nowy Kodiaq, czyli Skoda ratuje silnik Diesla
Wyżej stoi turbobenzynowy silnik 2.0 TSI o mocy 204 KM. Nowa Skoda Kodiaq jak przystało na SUV-a do dalekich rodzinnych podróży będzie też dostępna z silnikami wysokoprężnymi. Dwie jednostki 2.0 TDI generują odpowiednio 150 KM i 193 KM. Przy czym topowy silnik Diesla i benzynowy są standardowo łączone z napędem 4x4.
Nowy Kodiaq jako hybryda z dużym zasięgiem
Kodiaq 2. generacji to także nowa odsłona napędu hybrydowego typu plug-in. Możliwości? Silnik benzynowy 1.5 TSI/150 KM i jednostka elektryczna tworzą system o mocy 204 KM. Napęd na przód przenosi 6-biegowa skrzynia DSG. W trybie EV pojemny akumulator 25,7 kWh zapewnia ponad 100 km zasięgu (w poprzedniku montowano baterię o połowę mniejszą 12,7 kWh, stąd zasięg był odpowiednio mniejszy). Dodatkowo instalacja pokładowa obsługuje ładowanie prądem przemiennym o mocy 11 kW (wcześniej 3,6 kWh). Akumulator można uzupełnić jeszcze szybciej na stacjach szybkiego ładowania prądem stałym o mocy do 50 kW.
Silnik | Skrzynia biegów | Maks. moc wyjściowa | |
kW | KM | ||
Benzyna | |||
1.5 TSI (mHEV) | 7-biegowa DSG | 110 | 150 |
2.0 TSI | 7-biegowa DSG 4×4 | 150 | 204 |
Diesel | |||
2.0 TDI | 7-biegowa DSG | 110 | 150 |
2.0 TDI | 7-biegowa DSG 4×4 | 142 | 193 |
Hybryda typu plug-in | Wyłącznie jako kombi | ||
1.5 TSI iV | 6-biegowa DSG | 150 | 204 |
Wyposażenie z półki premium, oto nowa Skoda Kodiaq
Wyposażenie? Skoda oferuje łącznie nawet dziesięć poduszek powietrznych: poduszki z przodu dla kierowcy i pasażera, przednie boczne i czołowe, kolanową poduszkę powietrzną kierowcy, a także standardową centralną poduszkę powietrzną między przednimi siedzeniami. Opcjonalnie dostępne są dwie boczne poduszki powietrzne dla zewnętrznych tylnych siedzeń.
Nowy Kodiaq to także ulepszone systemy. Gdy tylko czujniki wykryją awaryjne hamowanie czy nieuchronną kolizję (włącznie ze zderzeniem tylnej części auta) - Crew Protect Assist automatycznie zamyka okna oraz, panoramiczny dach, aktywuje światła awaryjne i napina przednie pasy bezpieczeństwa. Emergency Assist zmniejsza ryzyko wypadku w sytuacji, gdy kierowca nie jest już w stanie kontrolować pojazdu. W takim przypadku system przejmuje władzę nad autem, włącza światła awaryjne i uruchamia hamulce, aby zatrzymać samochód. Nowy auta Skody są też zdolne automatyczne ruszać, podjeżdżać i hamować w korku do prędkości 60 km/h.
Z kolei Turn Assist ostrzega przed potencjalną kolizją z nadjeżdżającymi pojazdami podczas skręcania w boczne uliczki i automatycznie uruchamia hamulce. Kolejną nową funkcją jest Crossroad Assist – wykorzystuje on czujniki radarowe, znajdujące się w przednim zderzaku, do wykrywania ruchu poprzecznego na skrzyżowaniach, gdzie widoczność może być ograniczona. Wówczas emituje ostrzeżenie dźwiękowe wraz z ostrzeżeniem na centralnym wyświetlaczu. Poprawiony system Front Assist oprócz ochrony pieszych dba również o rowerzystów dzięki funkcji Predictive Cyclist Protection. Nowy system Top View wykorzystuje cztery kamery i dzięki ulepszonej rozdzielczości obrazu umożliwia monitorowanie otoczenia pojazdu.
Drobne rozwiązania, które polepszają funkcjonalność to popisowa dyscyplina Skody – z każdym modelem debiutują nowe gadżety i zawsze dają użytkownikowi frajdę z odkrywania ich oraz testowania przydatności. Kiedy wydawało się, że Czesi wymyślili już wszystko, co może pomóc w życiu codziennym, to nowy Kodiaq wywraca stolik. Obok znanej z poprzednika ochrony krawędzi drzwi i elektrycznej blokady tylnych drzwi przed dziećmi teraz oba modele zaskakują pakietem 28 patentów spod hasła "Simply Clever".
Parasol i skrobaczka to jeszcze nic!
Lista nowinek obejmuje m.in.: chłodzony podwójny Phone Box ze zwiększoną mocą ładowania 15 W, który umożliwia jednoczesne ładowanie dwóch telefonów komórkowych. Debiutem jest też środkowy podłokietnik tylnych siedzeń ze zintegrowanym uchwytem na tablet i schowek z uchwytem na kubek na tunelu środkowym, a także czyścik do wyświetlaczy dotykowych. tyłu każdego przedniego siedzenia pojawiła się podwójna kieszeń na dokumenty, czasopisma czy smartfon. Parasol i skrobaczka do lodu powstały z ekologicznych materiałów.
Nowa Skoda Kodiaq już w 2023 roku, kiedy ceny w Polsce? Wjedzie na szczyt? Opinia
Skoda Kodiaq zadebiutuje już w październiku 2023 roku. Bliżej premiery rynkowej obu modeli poznamy też cenniki w Polsce.
Szanse? Nowy Kodiaq ponownie zaskoczy przestronnością i praktycznością wnętrza. Czesi dodając do tego szlachetny styl oraz tradycyjne silniki benzynowe i diesle stworzyli auta, które powinien przynajmniej powtórzyć sukces obecnych generacji.