Międzyrządowa umowa dotyczy budowy nowego, drogowego mostu granicznego w rejonie Kostrzyna nad Odrą i Kuestrin-Kietz. Most położony będzie w ciągu drogi krajowej nr 22 oraz federalnej trasy nr 1.

Reklama

Jak tłumaczy resort infrastruktury w komunikacie, decyzję o budowie nowej przeprawy podjęto z uwagi na stan techniczny istniejącej, która umożliwia przejazd jedynie samochodom osobowym.

- Dzisiejszy dzień kończy kilkuletni okres trudnych negocjacji ze stroną niemiecką. To inwestycja, która była wyczekiwana od bardzo dawna. Cieszę się, że mamy już pewność, że nowy most powstanie w ciągu najbliższych lat - powiedział cytowany w komunikacie minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Każde z państw - jak wskazano - poniesie koszty budowy obiektu po swojej stronie granicy. Inwestycję po stronie polskiej, w wartości ok. 97 mln zł, finansowaną ze środków budżetu państwa, zaplanowano na lata 2020 – 2025.

Rozpoczęcie prac budowlanych będzie możliwe po wejściu umowy w życie, co w Niemczech będzie wymagało jej ratyfikacji przez parlament.

Jak informuje Ministerstwo Infrastruktury, na granicy polsko-niemieckiej funkcjonuje 37 połączeń drogowych; dziesięć z nich obsługuje ruch towarowy bez ograniczeń. Większość połączeń drogowych prowadzi przez mosty graniczne. Ich stan, z wyjątkiem mostu w Kostrzynie nad Odrą, jest dobry lub zadowalający.