Aquaplaning to niebezpieczne zjawisko, do którego dochodzi na mokrych nawierzchniach, a jego skutki podobne są do poślizgu na lodzie. Zużyta i niedopompowana opona traci przyczepność na wodzie już przy prędkości 50 km/h, odpowiednio napompowana - gdy samochód porusza się 70 km/h, a nowa dopiero przy prędkości 100 km/h - tak wynika z badań Renault. Ale po kolei…

Gdy opona nie jest w stanie odprowadzić nadmiaru wody, odrywa się od nawierzchni i tracąc przyczepność sprawia, że kierowca traci kontrolę nad pojazdem. To zjawisko nazywamy aquaplaningiem, a na jego powstanie mają wpływ trzy podstawowe czynniki: stan opon, w tym głębokość bieżnika oraz ciśnienie, prędkość jazdy oraz ilość wody na jezdni.

Aquaplaning to niebezpieczne zjawisko, do którego dochodzi na mokrych nawierzchniach Inne

Na dwa pierwsze wpływ ma kierowca, dlatego od jego zachowania i dbałości o pojazd zależy w dużej mierze, czy dojdzie do niebezpiecznej sytuacji na drodze - podkreślają eksperci Renault.

„Jeśli nawierzchnia jezdni jest mokra, należy przede wszystkim zwolnić i jechać ostrożnie, szczególnie uważając podczas pokonywania zakrętów. Aby uchronić się przed poślizgiem zarówno hamowanie jak i skręty kierownicy powinny być wykonywane ostrożnie, jak najmniej gwałtownie” - radzi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault.

Aquaplaning to niebezpieczne zjawisko, do którego dochodzi na mokrych nawierzchniach Inne

Objawami aquaplaningu są uczucie luzu w kierownicy, która zaczyna być zdecydowanie łatwiejsza w operowaniu oraz "uciekanie" tyłu samochodu na boki.



"Jeśli zauważymy, że nasz pojazd wpadł w poślizg wodny podczas jazdy prosto, przede wszystkim trzeba zachować spokój. Nie wolno nagle hamować ani kręcić kierownicą" - tłumaczą trenerzy Szkoły Jazdy Renault.

Aquaplaning to niebezpieczne zjawisko, do którego dochodzi na mokrych nawierzchniach Inne

"Aby wytracić prędkość, należy zdjąć nogę z gazu i poczekać aż pojazd samoistnie zwolni. Jeśli hamowanie jest nieuniknione, a pojazd nie jest wyposażony w system ABS, manewr ten należy wykonać delikatnie i pulsacyjnie. Zmniejszymy w ten sposób ryzyko zablokowania się kół" - dodają trenerzy Szkoły Jazdy Renault (SJR).

Gdy zablokują się tylne koła samochodu dochodzi do nadsterowności.

"W takiej sytuacji należy wykonać kontrę kierownicą i zdecydowanie dodać gazu, aby zapobiec obróceniu się pojazdu. Nie wolno natomiast naciskać na hamulec, gdyż spowoduje to pogłębienie się nadsterowności" - tłumaczą trenerzy SJR.

Jeśli do poślizgu dochodzi na zakręcie mamy do czynienia z podsterownością, czyli utratą przyczepności na przednich kołach. Aby ją odzyskać, należy natychmiast zdjąć nogę z gazu i wyprostować tor jazdy - podpowiadają instruktorzy Renault

Przypominają też, że aby dać sobie miejsce na awaryjne manewrowanie w przypadku utraty przyczepności, należy zachować większą niż zwykle odległość od innych pojazdów. W ten sposób można również uniknąć zderzenia jeśli to inny pojazd wpadł w poślizg.

Aquaplaning to niebezpieczne zjawisko, do którego dochodzi na mokrych nawierzchniach Inne
Reklama

Trenerzy Szkoły Jazdy Renault radzą, co zrobić w przypadku poślizgu na mokrej nawierzchni:

- nie używaj hamulca, hamuj wytracając prędkość

- nie wykonuj gwałtownych ruchów kierownicą

- jeśli hamowanie jest nieuniknione, manewr wykonuj delikatnie, hamuj pulsacyjnie

- aby nie dopuścić do aquaplaningu regularnie sprawdzaj stan ogumienia - ciśnienie w oponach oraz głębokość bieżnika

- jedź wolniej i zachowaj większą ostrożność na mokrej nawierzchni