Produkowany przez Fiat Powertrain Technologies (FPT) w Bielsku-Białej, silnik TwinAir zgarnął cztery nagrody ramach konkursu "International Engine of the Year 2011" wyprzedzając inne jednostki napędowe konkurencji m.in. z Niemiec we wszystkich kategoriach, w których startował.

Reklama

Jednostka TwinAir zdobyła najważniejszy laur w tym konkursie - została "Międzynarodowym Silnikiem Roku 2011" - "International Engine of the Year 2011".

Inne

Klasyfikacja - międzynarodowy silnik roku 2011

1. Fiat 875cc dwucylindrowy (Fiat 500) - 372 pkt.
2. Volkswagen 1.4 TSI Twincharger (VW Polo, Golf, Scirocco, Eos, Jetta, Tiguan, Skoda Fabia RS, VW Touran, Seat Ibiza/Cupra, Alhambra, Audi A1) - 346 pkt.
3. Ferrari 4.5 V8 (458 Italia) - 278 pkt.
4. BMW 3.0 DI twin turbo (BMW 135i, M Coupe, 335i, 535i, X3 35i, X5 35i, X6 35i, Z4, 740i) - 275 pkt.
5. Audi 2.5 turbo pięciocylindrowy (Audi TT RS, RS3) - 192 pkt.
6. BMW M 4.0 V8 (M3) - 159 pkt.
7. BMW diesel twin turbo (123d, X1) - 127 pkt.
8. BMW 1.6 turbo (Mini Cooper S, Countryman Cooper S, Mini Works, Clubman Works) – 126 pkt.






W dodatku silnik Fiata został zwycięzcą w odpowiadającej mu kategorii pojemności poniżej 1 litra. Ponadto silnik TwinAir z Bielska-Białej otrzymał nagrodę w kategorii najlepszego debiutu ("Best New Engine 2011"; najlepszy nowy silnik). Jury zdecydowało także o przyznaniu "złotego medalu" dla TwinAir jako najbardziej ekologicznej jednostki napędowej ("Best Green Engine 2011").

Inne

Inżynierowie Fiat Powertrain Technologies dołożyli te nagrody do zeszłorocznej "Best New Engine 2010", którą zdobył silnik 1.4 MultiAir Turbo.

Co potrafi dwucylindrowe serce? Ile pali?



Co potrafi dwucylindrowe serce? Teraz producent oferuje wersję turbodoładowaną o mocy 85 KM (Fiat 500/500C, niedługo w nowej Lancii Ypsilon). Wiadomo też, że silnik TwinAir pojawi się za chwilę w wersji wolnossącej o mocy 65 KM oraz w kolejnej wersji doładowanej o mocy 105 KM (zdaniem inżynierów jednostka stanie na szczycie kategorii jeśli chodzi o uzyskiwany stosunek mocy do pojemności skokowej 120 KM/litr). Za zakrętem jest także wersja Turbo bi-fuel (CNG) o mocy 80 KM.

ForzaItalia.pl

Ile pali? Zdaniem twórców w porównaniu do dwóch, obecnie dostępnych silników benzynowych, TwinAir zapewnia lepsze osiągi przy niższym zużyciu paliwa. Doładowany dwucylindrowy silnik (o mocy 85 KM) spala o 15 proc. mniej paliwa (3,7 l/100 km poza miastem) przy osiągach lepszych o 25 proc. względem silnika 1,2 8V, przy czym w porównaniu do silnika 1,4 16V zużycie paliwa jest mniejsze o 30 proc. z zachowaniem porównywalnych osiągów i identycznej przyjemności prowadzenia.

Ponadto, w porównaniu do czterocylindrowego silnika o identycznych osiągach i średniej pojemności, nowy silnik jest krótszy (-23 proc.) i lżejszy (-10 proc.).

Inne
Reklama

Co kryje w sobie TwinAir? Zaworami ssącymi steruje elektrohydrauliczny system MultiAir. Rozrząd jest napędzany łańcuchem, który znacznie obniża koszty eksploatacji silnika. Autorzy konstrukcji uważają, że dzięki zastosowaniu równoważącego wałka pośredniego, zapewniono niski poziom drgań w każdych warunkach pracy silnika - od minimalnego zakresu obrotów, aż po maksymalną moc.

Oto najlepsze silniki w poszczególnych pojemnościach...



Oto najlepsze silniki w poszczególnych pojemnościach...

- do 1 l - Fiat - 875 ccm dwucylindrowy silnik z modeli 500/500C, lancia ypsilon.

- 1,0 - 1,4 l - Volkswagen silnik 1,4 TSI Twincharger z modeli VW Polo, Golf, Scirocco, Eos, Jetta, Tiguan, Touran, Skoda Fabia RS, Seat Ibiza/Cupra, Alhambra, Audi A1.

Inne

- 1,4 - 1,8 l - konstrukcja BMW, czyli turbodoładowana jednostka 1.6 z modeli Mini Cooper S, Clubman Cooper S, Countryman Cooper S, Mini Works, Clubman Works.

- 1,8 - 2,0 l - BMW 2.0 Twin Turbo Diesel (123d, X1 23d)

- 2,0 - 2,5 l - Audi 2.5 turbo pięciocylindrowe (Audi TT RS, RS3)

- 2,5 - 3,0 l - BMW 3,0 l DI Twin Turbo rozpędza modele 135i, 1 M Coupe, 335i, 535i, X3 35i, X5 35i, X6 35i, Z4, 640i, 740i

- 3.0-4.0 l - BMW i silnik 4,0 V8 z modelu M3,

- od 4,0 l - Ferrari 4.5 V8 z modelu 458 Italia

- najlepszy "zielony silnik" - 875 ccm dwucylindrowy silnik z modeli 500/500C, lancia ypsilon.

Inne

Kto i jak ocenia? Jury złożone z 76 dziennikarzy i ekspertów, pochodzących z 36 krajów, w tym z Polski. Tytuł międzynarodowy silnik roku jest jednym z najbardziej cenionych przez producentów samochodowych.

Komisja sędziowska ustaliła klasyfikację po przeprowadzeniu jazd testowych ostatnich modeli, identyfikując silniki oferujące największą przyjemność prowadzenia, najlepsze osiągi, najniższe zużycie paliwa jak również zastosowanie najnowocześniejszych technologii.