Austriak Gerhard Plattner podczas jazdy skodą fabia greenline II (trzycylindrowy silnik wysokoprężny 1,2 TDI/75 KM) pokonał dystans 2006 kilometrów, średnio spalając zaledwie 2,21 l/100 km. Auto posiada zbiornik paliwa o pojemności 45 litrów.
>>>Nowy rekord spalania - jakim cudem?
Mistrza świata w eko-jeździe, Gerhard Plattner pokazuje, w jaki sposób każdy kierowca może zużywać mniej paliwa, a także - w świetle ostatnich bardzo wysokich cen benzyny - oszczędzać pieniądze i jednocześnie chronić środowisko naturalne.
1. Nie rozgrzewaj silnika, zanim ruszysz. Nawet podczas najbardziej surowej zimy, współczesne samochody są gotowe do jazdy zaraz po uruchomieniu silnika. Jeśli nie będziesz rozpędzać auta do jego maksymalnej prędkości, nie tylko zmniejszysz emisję szkodliwych spalin, ale obniżysz także poziom zużycia paliwa.
2. Podczas jazdy, przewiduj. Każdy, kto rozpędzony dojeżdża do czerwonych świateł, tuż przed sygnalizatorem wciska pedał hamulca, a następnie gwałtownie rusza, częściej bywa na stacji paliw. Dostosuj prędkość samochodu do aktualnie panujących warunków na drodze.
http://www.youtube.com/watch?v=ZsdiEc80vKs
3. Wyłączaj silnik, nawet podczas krótkich postojów. Wyłączanie silnika podczas postoju np. przed zamkniętym przejazdem kolejowym, to dbałość o portfel. W niektórych miastach dodatkowo kierowcy są informowani o tym, jak długo będzie się jeszcze palić czerwone światło. Obawa o zużycie zapłonu ze względu na częste uruchamiania i wyłączanie silnika jest nieuzasadniona - możliwe jest kilkadziesiąt tysięcy uruchomień silnika (np. system Start/Stop w serii GreenLine) - mówi Plattner.
4. Unikaj jazdy na wysokich obrotach. Im niższa prędkość obrotowa silnika, tym niższe zużycie paliwa. Zaraz po uruchomieniu silnika, szybko zmień przełożenia na wyższe, aż do osiągnięcia pożądanej prędkości. Jazda na wyższym biegu nie tylko obniża poziom hałasu i emisji szkodliwych substancji, ale także zużycie paliwa.
5. Jedź z równomierną prędkością. Gwałtowne i długotrwałe przyspieszanie wiąże się z niepotrzebnym, większym zużyciem paliwa. Najlepiej po rozpędzeniu samochodu, jeżeli pozwalają na to warunki ruchu drogowego (autostrada, droga ekspresowa), używać tempomatu.
6. Dostosuj swą jazdę do warunków panujących na drodze. Jeśli jedziesz drogą wiodącą przez wzniesienia, musisz zadbać o to, by samochód, w momencie zjazdu miał prędkość, która przed kolejnym podjazdem zapewni mu jak największy rozpęd. W ten sposób zaoszczędzisz na pracy silnika i sprawisz, że jazda będzie jeszcze bardziej ekonomiczna.
7. Zwracaj uwagę na właściwe ciśnienie opon. Niskie ciśnienie w oponach prowadzi nie tylko do ich odkształcania się. Poprzez większe opory toczenia zwiększa się zużycie paliwa o około 10 procent. Zimowe opony z grubszym bieżnikiem automatycznie powodują zwiększone zużycie paliwa.
8. Nie przewoź ze sobą zbędnego bagażu. Jeśli jeździsz ze zbędnym bagażem w bagażniku, zwyczajnie tracisz swoje pieniądze. W zależności od wielkości samochodu, około 100 kilogramów dodatkowej wagi w samochodzie „kosztuje” około 0,7 l paliwa na 100 kilometrów.
9. Unikaj dodatkowego oporu. Bagażnik dachowy na narty lub rowery wożony bez potrzeby automatycznie zwiększa zużycie paliwa. Podczas jazdy z zamontowanym bagażnikiem zużycie paliwa wzrasta nawet o około 20 procent, w zależności od stylu jazdy.
10. Rozsądnie używaj klimatyzacji. Włączanie klimatyzacji na maksymalny poziom może zwiększyć poziom zużycia paliwa nawet do 2 litrów/100 km. Lekarze przestrzegają dodatkowo przed łatwym przeziębianiem się, jeśli temperatura wewnątrz samochodu będzie obniżona o więcej niż 6 stopni, w porównaniu z temperaturą panującą na zewnątrz. Jazda z otwartym oknem jedynie nieznacznie zmniejsza temperaturę wewnątrz samochodu, jednak zużycie paliwa jest wyższe, niż przy działającej klimatyzacji.