Jedną z podstawowych czynności eksploatacyjnych w samochodzie jest regularna kontrola i serwis układu hamulcowego...

Wielu kierowców uważa, że czynność ta jest na tyle łatwa, że z powodzeniem można ją wykonać samodzielnie, we własnym garażu lub nawet na parkingu. Ekspert wyjaśnia dlaczego, na z pozoru standardową wymianę klocków warto jednak udać się do specjalistycznego warsztatu.

Reklama

Zużycie elementów układu hamulcowego, takich jak klocki, tarcze, bębny czy szczęki w dużym stopniu uzależnione jest od stylu naszej jazdy oraz od jakości zastosowanych części.

O ile stan zużycia tych elementów można łatwo sprawdzić we własnym zakresie kontrolując grubość tarczy czy klocka hamulcowego, o tyle sprawa jest bardziej skomplikowana w przypadku płynu hamulcowego, który ma kluczowe znaczenie dla skuteczności hamowania. Płyn również ulega zużyciu, jednak nie da się sprawdzić jego właściwości "na oko" bez użycia specjalistycznego sprzętu.

"Płyn hamulcowy to najważniejszy element eksploatacyjny układu hamulcowego. Jeśli jest przestarzały, stanowi realne zagrożenie dla bezpieczeństwa, ponieważ może spowodować wpadanie pedału hamulca a nawet może doprowadzić do utraty zdolności hamowania" - mówi dziennikowi.pl Maciej Gieniul z serwisu Motointegrator.pl.

Dlaczego płyn hamulcowy się zużywa?

Płyn hamulcowy traci swoje właściwości wraz z upływem czasu. Jedną z podstawowych cech charakteryzujących odpowiedni płyn hamulcowy jest wysoka temperatura wrzenia sięgająca 230-260 stopni Celsjusza.

Reklama

"Płyny hamulcowe na bazie glikolu są higroskopijne. To znaczy, że pobierają wodę z otoczenia, np. wilgoć z powietrza. Woda dostająca się do płynu obniża jego temperaturę wrzenia i co za tym idzie zmniejsza skuteczność działania. Może zdarzyć się, że taki wyeksploatowany płyn podczas częstego hamowania zagotuje się. W układzie hamulcowym powstają wtedy pęcherzyki powietrzne. W praktyce może to oznaczać, że nawet jeśli wciśniemy pedał hamulca do końca, pojazd nie zahamuje" - tłumaczy przedstawiciel serwisu Motointegrator.



Płyn hamulcowy ma także działanie antykorozyjne, które również słabnie z czasem. Jedynym rozwiązaniem, aby układ hamulcowy nie rdzewiał i był sprawny jest regularna wymiana płynu.

"Nie ma możliwości oceny skuteczności płynu hamulcowego bez specjalistycznego sprzętu, ponieważ w domowych warunkach nie jesteśmy w stanie sprawdzić jego parametrów. Jednak taki test płynu, dla profesjonalnego warsztatu wyposażonego w odpowiedni tester to chwila" - dodaje Maciej Gieniul.

Wymiana płynu tylko przez specjalistę

Aby prawidłowo wymienić płyn hamulcowy również nie można tego wykonać na parkingu pod blokiem, ponieważ czynność ta wymaga zastosowania specjalnej procedury.

"Aby prawidłowo wymienić płyn hamulcowy, w pierwszej kolejności należy dokładnie odessać stary, zużyty płyn oraz oczyścić cały układ z zanieczyszczeń. Jeśli nie usuniemy resztek poprzedniego płynu od samego początku temperatura wrzenia będzie niższa. Bardzo ważne jest także skuteczne odpowietrzenie układu." - radzi Maciej Gieniul.

Jak widać serwis układu hamulcowego to zabieg prosty jedynie z pozoru. W rzeczywistości aby wykonać go odpowiednio i bezpiecznie trzeba posiadać odpowiedni sprzęt oraz wiedzę.

Sprawa jest jeszcze bardziej skomplikowana jeśli posiadamy np. nowoczesne auto wyposażone w elektryczny hamulec postojowy. W takim pojeździe aby przeprowadzić serwis hamulców niezbędne jest niekiedy posiadanie specjalnego testera diagnostycznego, który wprowadzi auto w tryb serwisowy i umożliwi późniejszą kalibrację układu. W takim przypadku, bez odpowiedniego sprzętu nie zdemontujemy nawet klocków hamulcowych… a przecież układ hamulcowy to nie tylko klocki.