Oszczędzanie bez zaciskania pasa? Zdaniem ludzi z Forda można połączyć ogień i wodę - wystarczy wziąć zwykłe auto, najlepiej z nowoczesnym turbodieslem i poprawić sprawność jego 10 najważniejszych podzespołów dosłownie o jeden procent. Efekt? Prosty - pojazd stanie się lepszy o 10 procent. Taką metodę Ford zastosował w pierwszej generacji focusa econetic... Jednak inżynierowie to ciekawski naród, więc zajrzeli głębiej pod skórę auta. Po serii testów, prób i błędów okazało się, że samochód można zestroić jeszcze lepiej - tak narodziła się druga generacja oszczędnego i ekologicznego forda.

Reklama

Nie zapomniano też o starych dobrych sposobach - przez obniżony prześwit (10 mm z przodu; 8 mm z tyłu), opony o mniejszym opórze toczenia i specjalne spoilery samochód łatwiej rozcina powietrze. Motor i przekładnię zalano olejem o bardzo niskiej lepkości, zmniejszającym tarcie wewnętrzne - smarowidło opracowało BP. Skrzynia biegów ma dłuższe przełożenia (trójka, czwórka i piątka) a wspomaganie potrzebuje mniej prądu.

Inne

Od razu uprzedzimy pytania… Przewidziano odpowiedni margines bezpieczeństwa - jeżeli zapas pozostałej w akumulatorze energii spada poniżej zaprogramowanej wartości albo ilość energii nie wystarczy na kolejne uruchomienie silnika - program Auto-Start-Stop nie będzie kontynuowany. Poza tym układ ASS można odłączyć własnoręcznie jednym przyciskiem wtedy samochód zachowa się niczym najzwyklejszy focus.

Czytaj dalej>>>







Inne

Ok. zielone, jedynka, gaz i… zapala się strzałka na tarczy obrotomierza - to elektroniczny sufler, który podpowiada najlepszy (najbardziej ekonomiczny) moment do zmiany biegu. Dwójka, strzałka, trójka, strzałka i znów czerwone, znów hamowanie… Pod względem ekologicznej i ekonomicznej jazdy najlepsza była by "zielona fala" ale to zbyt piękne by mogło być prawdziwe… Z tego założenia wyszli też projektanci ecofocusa i uzbroili go w system odzyskiwania energii z hamowania (Smart Regenerative Charging) - po to by para nie szła w gwizdek…

Dla zainteresowanych działa to tak - sprytny układ ładowania zwiększa wydajność alternatora w chwili gdy ford zaczyna zwalniać lub hamować. Następuje odzyskiwanie energii kinetycznej i jej zamiana na prąd bez marnowania drogocennych kropli paliwa. Ten darmowy prąd elektryczny jest magazynowany w akumulatorze.

Inne