- Toyota RAV4 hitem w Polsce. Japończycy tną ceny o 30 000 zł
- Dwa ekrany i nawigacja z chmury. Jak wygląda wnętrze RAV4?
- Pojemność bagażnika zależy od napędu. Hybryda plug-in to 60 l mniej pojemności
- Toyota RAV4 Hybrid 4x4 – napęd AWD-i to dwa silniki elektryczne
- Toyota RAV4 Hybrid z AWD-i, czyli jakie przyspieszenie i spalanie?
Toyota RAV4 hitem w Polsce. Japończycy tną ceny o 30 000 zł
Toyota RAV4 jest z nami od ponad 30 lat. Obecna generacja to nie tylko najlepiej sprzedający się SUV na świecie, ale też jeden z najpopularniejszych samochodów osobowych. W Polsce zalicza się do Top10 najchętniej kupowanych aut – w całym 2024 roku zarejestrowano 10 300 sztuk RAV4.
Kierowcy mają do wyboru klasyczną hybrydę o mocy 218 i 222 KM (4x4) lub ładowaną z gniazdka 306-konną hybrydę plug-in. Toyota RAV4 z rocznika 2025 z najmocniejszą odmianą napędu teraz jest dostępna w specjalnej ofercie. Japończycy tną ceny nawet o 30 000 zł. Na co mogą liczyć kierowcy?
Dwa ekrany i nawigacja z chmury. Jak wygląda wnętrze RAV4?
Toyota RAV4 z 4,6-metrowym nadwoziem i 2,7-metrowym rozstawem osi swobodnie mieści pięć osób. Kierowca ma przed sobą cyfrowe zegary wyświetlane na 12,3-calowym ekranie. Widoki można personalizować. Do wyboru przewidziano cztery style – Casual, Smart, Sport i Tough. Podświetlenie tła zmienia się automatycznie wraz z wybranym trybem jazdy. Do tego nawigacja, która aktualizuje się z chmury, a wskazówki podaje 10,5 calowy wyświetlacz.
RAV4 można również zarządzać głosowo. Wystarczy powiedzieć "Hej Toyota", a sztuczna inteligencja spełni życzenia kierowcy lub pasażera na przednim siedzeniu i np. wyznaczy trasę, przestawi klimatyzację czy rozpozna, z którego miejsca nadeszło polecenie "otwórz okno" i odpowiednio zareaguje opuszczając lewą lub prawą szybę przednich drzwi.
Pojemność bagażnika zależy od napędu. Hybryda plug-in to 60 l mniej pojemności
Bagażnik zapewnia 580 litrów regularnie ukształtowanej przestrzeni. Pojemność można powiększyć przez złożenie tylnych siedzeń do 1690 l. Kufer wersji plug-in jest mniejszy – 520/1160 l. W zależności od napędu RAV4 potrafi holować przyczepę o masie do 2 ton.
Toyota RAV4 Hybrid 4x4 – napęd AWD-i to dwa silniki elektryczne
Toyota RAV4 2.5 Hybrid w bazowej wersji jest przednionapędowa i daje kierowcy 218 KM. Model z układem 4x4 AWD-i także wykorzystuje klasyczny napęd hybrydowy. System składa się z jednostki benzynowej 2.5/178 KM pracującej w ekonomicznym cyklu Atkinsona i silników elektrycznych zamontowanych przy każdej osi – z przodu o mocy 120 KM i z tyłu jest niespełna 55-konny elektryk. Potrafią one pracować niezależnie od siebie lub równolegle razem. Można jechać wyłącznie na benzynie (np. autostradą ze stałą prędkością), tylko na elektryku (np. w korku, ale i w trasie), wykorzystując duet spalinowo-elektryczny przy przedniej osi (przyspieszanie) lub wszystkie trzy silniki jednocześnie (na śliskiej lub grząskiej nawierzchni).
Prąd dostarcza i magazynuje z rekuperacji bateria niklowo-wodorkowa. Łącznie układ hybrydowy z AWD-i wytwarza 222 KM – taki potencjał całkiem sprawnie radzi sobie rozpędzaniem 1655 kg japońskiej myśli technicznej.
Toyota RAV4 Hybrid z AWD-i, czyli jakie przyspieszenie i spalanie?
Połączenie wolnossącego silnika benzynowego i jednostek elektrycznych zapewnia osiągi na poziomie mocnych diesli – przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 8,1 s (prędkość maksymalna ograniczona elektronicznie do 180 km/h). RAV4 imponuje też niskim zużyciem paliwa – osiągniecie wyniku 5,8 l/100 km nie wymaga specjalnych starań. To spalanie na poziomie auta miejskiego.
Toyota RAV4 Plug-in Hybrid zaskoczy mocą i osiągami
Alternatywą dla tradycyjnej hybrydy jest mocniejsza Toyota RAV4 Plug-in Hybrid. W tym SUV-e duet spalinowo-elektryczny stanowi 2,5-litrowy benzyniak (185 KM) ze wspomagającym go silnikiem elektrycznym (182 KM). Oba przekazują moc na przednie koła. Tylną oś napędza dodatkowy silnik-generator (54 KM), który współpracuje z układem hybrydowym. W ten sposób kierowca dostanie 306 KM mocy systemowej i wsparcie elektrycznego układu 4x4.
Możliwości? Japoński SUV z wtyczką ma temperament auta sportowego. Popędzony przez kierowcę zachowuje się jak ekolog na dopalaczach. Od 0 do 100 km/h przyspiesza w 6 sekund, czyli jest to trzeci najszybszy model Toyoty po takich autach, jak GR Supra i GR Yaris. Prędkość maksymalną ograniczono do 180 km/h. Litowo-jonowa bateria 18,1 kWh wystarcza na 75 km zasięgu w trybie elektrycznym w cyklu mieszanym, a w mieście można pokonać prawie 100 km na prądzie. Tryb EV umożliwia jazdę do prędkości 135 km/h. Producent obiecuje średnie zużycie paliwa na poziomie zaledwie 1 l/100 km. W praktyce jest inaczej…
Toyota RAV4 plug-in hybrid naładowana i rozładowana. Jakie zużycie paliwa?
Czy i jak naładowana i rozładowana bateria wpływa na ekonomię jazdy? Okazuje się, że zużycie paliwa w mieście – bez względu na stopień naładowania baterii – jest zbliżone i na poziomie 5,8 l. Zaskakujące? Wynika to z faktu, że ładunek, który pozostał w baterii po rozładowaniu części plug-inowej, nadal wystarcza do zasilenia napędu hybrydowego i wykorzystania jego pełnych możliwości. System nie pozwala na to, żeby akumulator trakcyjny rozładował się do zera. Zawsze pozostaje bufor około 20 proc. pojemności, dzięki temu auto korzysta z napędu hybrydowego, a nie tylko z silnika spalinowego.
Co ciekawe, polska centrala japońskiej marki na bieżąco monitoruje dane dotyczące zużycia paliwa, wykorzystania trybu EV, czasu jazdy na prądzie czy średniej emisji spalin. Informacje przekazywane są anonimowo z aplikacji MyToyota. Okazuje się, że do tej pory 823 zarejestrowane w systemie Toyoty RAV4 Plug-in Hybrid pokonały 43 mln km, a średnio 55 proc. dystansu przejechały w trybie elektrycznym. Średni czas poruszania się na prądzie wyniósł aż 73 proc. Większość podróży użytkowników tego modelu to przejazdy na dystansach 5-10 km oraz 10-20 km. Kierowcy często ładują swoje auta, stąd średnie zużycie paliwa na tym dystansie z analizowanych pojazdów wyniosło zaledwie 3,7 l/100 km.
Ile kosztuje najtańsza Toyota RAV4 Plug-in Hybrid?
Toyota RAV4 Plug-in Hybrid w bazowej w wersji Dynamic w promocji kosztuje od 219 200 zł. Cena uwzględnia rabat oraz Ekobonus 7,3 proc. Do tej wersji producent dodaje także kabel do ładowania o długości 7,5 m (Typ 2) z etui, nakrętki antykradzieżowe do kół, wykładzinę bagażnika oraz nakładki progowe z logo Plug-in. Wyposażenie obejmuje:
- 18-calowe felgi aluminiowe z oponami 225/60 R18
- System bezkluczykowego dostępu do samochodu
- Światła główne w technologii projektorowej
- Światła przeciwmgielne w technologii LED
- Podgrzewane fotele przednie
- Podgrzewane skrajne siedzenia na tylnej kanapie
- System multimedialny Toyota Smart Connect z kolorowym ekranem dotykowym (10,5 cala HD)
- Nawigacja Connected z mapami online i offline oraz 4-letnią darmową transmisją danych
- Interfejs Apple CarPlay (połączenie bezprzewodowe), interfejs Android Auto (połączenie przewodowe)
- Przewód do ładowania samochodu przeznaczony do ładowania ze standardowego gniazdka elektrycznego (230 V / 150 W /10 A)
RAV4 Plug-in Hybrid w wersji Selection - cena i wyposażenie
RAV4 Plug-in Hybrid w wersji Selection kosztuje teraz z rabatem i Ekobonusem 233 800 zł. Wyposażenie jest bogatsze o takie elementy jak m.in.:
- Tapicerka skórzana (skóra syntetyczna)
- Monitor panoramiczny z systemem kamer 360 stopni (PVM)
- Lusterko wsteczne z kolorowym wyświetlaczem cyfrowym
- Podgrzewane dysze spryskiwaczy przedniej szyby
- Podgrzewana kierownica
- Dach w kolorze fortepianowej czerni
- Lakierowane lusterka zewnętrzne w kolorze fortepianowej czerni
- System monitorowania martwego pola w lusterkach (BSM)
- System ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu (RCTA)
Toyota RAV4 Plug-in Hybrid w wersji Style taniej o 30 000 zł
Toyota RAV4 Plug-in Hybrid w wersji Style po obniżce o 30 000 zł kosztuje od 244 900 zł. Wyposażenie tego SUV-a jest bogatsze o takie elementy jak m.in.:
- Sterowany elektrycznie dach panoramiczny z funkcją otwierania i uchylania
- Tapicerka skórzana (skóra naturalna)
- Pamięć ustawień fotela kierowcy
- Wentylowane fotele przednie
- Elektryczna regulacja położenia fotela pasażera (bez regulacji wysokości)
- Wyświetlacz projekcyjny na przedniej szybie (HUD)
Ile kosztuje Toyota RAV4 Plug-in Hybrid GR Sport?
Toyota RAV4 Plug-in Hybrid GR Sport to nie tylko ostrzejszy styl i szlachetne wnętrze. Pod spodem pracuje zmienione zawieszenie. Inżynierowie zastosowali twardsze sprężyny oraz amortyzatory. Sztywność sprężyn wzrosła z 28 do 30 N/mm z przodu i z 40 do 46 N/mm z tyłu. Dzięki temu samochód jeździ stabilniej. Taki SUV kosztuje teraz od 241 200 zł z rabatem i Ekobonusem. Od wersji Style jest lepszy o takie elementy jak m.in.:
- 19- calowe felgi aluminiowe GR SPORT z oponami 235/55 R19
- Tapicerka GR SPORT (zamsz syntetyczny i skóra syntetyczna)
- Elementy stylistyczne wersji GR SPORT
- Emblemat specjalnej wersji GR SPORT na klapie bagażnika
- System ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu z automatycznym hamowaniem (RCTAB)