Nowa Skoda Elroq już w produkcji, z taśmy zjeżdża 600 aut dziennie

Skoda Elroq w nowej zieleni Timiano Green z krótką maską, opadającym dachem kabiny i na 20-calowych felgach zjechała z taśmy produkcyjnej w głównym zakładzie czeskiego producenta w Mlada Boleslav. To jedyna tak elastyczna fabryka Grupy Volkswagen w Europie, gdzie na jednej linii powstaje zarówno Octavia z silnikiem spalinowym (platforma MQB), jak i elektryczny Enyaq (platforma MEB). Sprytny ruch pozwala Czechom reagować na zapotrzebowanie rynku i błyskawicznie zwiększać lub zmniejszać produkcję któregoś z modeli.

Szczególnie, że Elroq to najbardziej przystępny cenowo samochód w swojej klasie. Już to może tłumaczyć szał na ten model – czeska marka chwilę po rozpoczęciu oficjalnej sprzedaży zebrała przeszło 20 000 zamówień w ciemno, bez dotykania czy jazdy próbnej. Stąd fabryka w Mlada Boleslav zwiększyła produkcję Elroqa do 600 sztuk dziennie. Na co mogą liczyć kierowcy?

Reklama

Nowa Skoda Elroq hitem, już 20 000 zamówień w ciemno

Reklama

Elroq to pierwsza seryjna Skoda stworzona w zgodzie z nowym językiem stylistycznym Modern Solid. Zamiast pionowo ustawionego grilla pojawiła się masywna przednia część nazwana Tech-Deck Face, która za ciemnym szkłem skrywa radar i kamerę odpowiedzialne za prowadzenie auta. Wyżej tuż pod krawędzią maski biegnie animowany pas świetlny, a nad tym zamiast znanego logo ze strzałą pierwszy raz mamy napis SKODA. Elroq na świat patrzy przez lampy, które przewidziano w dwóch wersjach.

Nowa Skoda Elroq już w produkcji seryjnej / Skoda

Pierwsza Skoda w nowym stylu. Reflektory Matrix LED to 36 segmentów

Seryjnie montowany wariant wykorzystuje ciągły moduł światła do jazdy dziennej i kierunkowskazy na górze oraz jednostkę z modułami LED dla świateł mijania i drogowych na dole. Najbardziej zaawansowana odmiana to już matrycowe reflektory LED Matrix – tu cztery moduły tworzą pasek światła dziennego u góry. Niżej pracują dwa umieszczone obok siebie moduły BiLED, jeden dla świateł mijania i jeden dla świateł drogowych. Łącznie to 36 indywidualnych segmentów matrycy. Każdy segment może być sterowany oddzielnie, aby nie oślepiać nadjeżdżających pojazdów podczas korzystania ze świateł drogowych lub do oświetlania znaków drogowych.

Nowa Skoda Elroq już w produkcji seryjnej / Skoda

Skoda nie oszczędza na materiałach. Elroq zaskakuje jakością wnętrza

W kabinie widać dbałość o detale wykraczającą poza standardy popularnych marek. Materiały są porządnie spasowane, miękkie gdzie należy i przyjemne w dotyku. Głębiej profilowane fotele z hojnym zakresem regulacji skutecznie podpierają ciało i w razie potrzeby potrafią masować czy podpierać krzyż (także pasażera). Kokpit polega na czytelnych cyfrowych interfejsach, a jego układ – z dużym, 13-calowym centralnym ekranem i umieszczonymi niżej otworami wentylacyjnymi – wprowadza nową ergonomię miejsca kierowcy. Sam system multimedialny szybko reaguje na dotyk, do tego ma konfigurowalny pasek pięciu skrótów najczęściej używanych funkcji oraz przejrzyście rozplanowane menu z dużymi polami dotykowymi. Prostopadłościenny czyścik z atomizerem płynu do czyszczenia ekranu pomaga pozbyć się odcisków palców – sprytne i przydatne. Ukryty pod daszkiem 5,3-calowy ekran prezentuje najważniejsze informacje: prędkość, dane na temat jazdy, wskazówki nawigacji i informacje z aktywnych systemów wspomagających. Wśród rozwiązań ułatwiających życie przewidziano m.in. podgrzewanie baterii przed ładowaniem (uruchamiane ręcznie ikonką na ekranie lub na podstawie danych z nawigacji).

Skoda Elroq / Tomasz Sewastianowicz
Skoda Elroq / Tomasz Sewastianowicz

Rozszerzona rzeczywistość pomaga kierowcy

Zaskakującym rozwiązaniem w tej klasie aut jest wyświetlacz head-up z rzeczywistością rozszerzoną. Najważniejsze informacje zdają się być prezentowane kilka metrów przed maską – niebieskie animowane strzałki pomagają w porę skręcić, a kreska poniżej pokazuje, że aktywny tempomat zauważył samochód jadący z przodu. Z kolei pomarańczowe linie z lewej i prawej strony informują o interwencji adaptacyjnego asystenta pasa ruchu. W praktyce rozwiązanie pomaga wybornie.

Skoda Elroq / Skoda / IvoHercik.com

Skoda Elroq przestronna jak Skoda Octavia. Ile masz wzrostu?

Elroq dzięki płaskiej podłodze zapewnia przestronność na poziomie aut z wyższego segmentu. Kierowca o wzroście ok. 186 cm szybko znajdzie właściwą pozycję do prowadzenia auta – tu przestrzeń od siedziska do sufitu to aż 1056 mm. Z tyłu na stopy, nogi i nad głową jest dużo miejsca – nie ma mowy o zawadzaniu o podsufitkę (od siedziska do dachu jest 990 mm). W obu rzędach podróżuje się wygodnie, Elroq może być godną alternatywą dla Octavii.

Skoda Elroq / Tomasz Sewastianowicz
Skoda Elroq / Tomasz Sewastianowicz

Skoda Elroq zapewnia bagażnik o 90 litrów większy niż Golf

Elroq jako pełnokrwista Skoda jest też pakowny. W rodzinnej eksploatacji do gustu przypadnie największy w tej klasie aut bagażnik o pojemności od 470 l do 1580 l (po złożeniu tylnej kanapy; VW Golf - 380/1237 l). Na pokładzie przewidziano jeszcze sprytne schowki o łącznej pojemności 48 litrów.

Skoda Elroq / Tomasz Sewastianowicz

Pomysłowości czeskiej marki dopełnią haczyki na torby czy elementy cargo do zabezpieczania ładunku przed przesuwaniem. W końcu rozwiązania polepszające funkcjonalność to popisowa dyscyplina Skody. Elroq wjeżdża też z pakietem nowych patentów spod znaku "Simply Clever". Na liście jest m.in. siatka na przewód ładowania mocowana pod regulowaną półką bagażnika. W kufrze wygospodarowano dwie pokaźne wnęki po bokach. Kolejna nowość to kod QR w bagażniku, który po zeskanowaniu zapewni szybki przegląd wyposażenia i funkcji dostępnych w aucie, pokaże też instrukcje wideo dotyczące użytkowania półki bagażnika lub systemów siatek.

Skoda Elroq / Tomasz Sewastianowicz

Nowa Skoda Elroq daje nawet 285 KM mocy i napęd 4x4

Nowa Skoda Elroq to cztery warianty układu napędowego: 50, 60, 85 i 85x. W ten sposób czeski producent daje demokratyczny wybór i pokazuje, że jeden samochód może jednocześnie być stworzony z myślą o miejskiej jeździe i o długich podróżach, a dzięki bazowej wersji zapewnia nowoczesne auto elektryczne w cenie spalinowego. Podstawowy Elroq 50 skrywa akumulator o pojemności 55 kWh i 170-konny silnik elektryczny na tylnej (310 Nm). W tym przypadku można liczyć na ponad 375 km zasięgu (niemal 500 km w ruchu miejskim) i przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 9 sekund. Przyzwoite osiągi, które sprawdzą się w codziennej eksploatacji.

Skoda Elroq / Skoda

Elroq 60 dostał akumulator 63 kWh i silnik 204 KM. Taka konfiguracja pozwoli na jednym ładowaniu pokonać ponad 400 km. W obu autach prędkość maksymalną ograniczono do 160 km/h.

Największy akumulator o pojemności 82 kWh (brutto) przewidziano do modeli Elroq 85 i Elroq 85x (w trzecim kwartale 2025). Pierwszy wariant jest wyposażony w silnik o mocy 285 KM (545 Nm). Topowy Elroq 85x z dodatkowym silnikiem na przedniej osi zapewni napęd 4x4 i niemal 300 KM! Obie wersje rozpędzają się maksymalnie do 180 km/h i zapewniają 580 km zasięgu (w mieście nawet 730 km). Na papierze wszystko wygląda dobrze, ale jak jest na drodze?

Skoda Elroq / Skoda

Nowa Skoda Elroq 85 jeździ lepiej niż Octavia

285-konna Skoda Elroq 85 chętnie nabiera prędkości. Zryw od zera od 100 km/h zajmuje ledwie 6,6 sekundy. To o 0,2 s lepiej niż Octavia RS. Przy czym żeby poczuć frajdę wcale nie trzeba wiele – impet przyspieszenia ze świateł do 50 km/h wystarczająco wciśnie w fotele. W zależności od wybranego trybu systemu Driving Mode Select reakcje na gaz mogą być łagodne, żwawe lub gwałtowne. Podczas jazd testowych komputer po 100-kilometrowej trasie, obejmującej także fragment autostrady, wyświetlił średnie zużycie energii na poziomie 14,6 kW/100 km. Oszczędne zapotrzebowanie na elektrony oznacza, że zasięg ok. 500 km wydaje się realny. Szczególnie, że niektórym udało się zejść nawet do 10 kW/100 km (!). Łopatkami przy kierownicy można ustawić poziom rekuperacji, czyli odzyskiwania energii podczas hamowania. Prawa łopatka – więcej siły hamowania, lewa – mniej, prościej chyba już nie można. Do dyspozycji przewidziano kilka stopni, od niemal swobodnego "żeglowania" aż po maksymalne odzyskiwanie prądu (tryb B przełącznika).

Skoda Elroq / Tomasz Sewastianowicz

Elroq na ruchy kierownicą reaguje żywiołowo, prowadzi się zwinnie i stabilnie. To ogromna zasługa wielowahaczowego zawieszenia z tyłu. Auto imponuje również pod względem manewrowania – jest w stanie zawrócić na niecałych 10 m, niemal jak kiedyś malutka Skoda Citygo i lepiej niż Fabia (10,4 m).

Wysoka moc ładowania i podgrzewanie wstępne akumulatora także podnoszą uniwersalność nowej Skody. Przy mocy do 175 kW akumulator 82 kWh można naładować prądem stałym od 10 do 80 proc. w ciągu 28 minut. Elroq 50 i Elroq 60 to moce ładowania odpowiednio do 145 kW i 165 kW, czyli postój przy ładowarce potrwa 25 minut lub mniej. W każdym przypadku to naprawdę dobre wyniki. Wszystkie modele Elroq obsługują ładowanie z mocą do 11 kW na stacjach z prądem zmiennym.

Skoda Elroq - warianty napędowe, dane techniczne

Skoda Elroq 50 Elroq 60 Elroq 85 Elroq 85x
Pojemność akumulatora brutto/netto (kWh) 55/52 63/59 82/77 82/77
Czas ładowania od 10 do 80 proc. (min) 25 24 28 28
Moc wyjściowa (KM/kW) 170/125 204/150 286/210 286/210
Maksymalna prędkość (km/h) 160 160 180 180
Przyspieszenie 0–100 km/h (s) 9.0 8.0 6.6 6.6
Zasięg (km) 375 403 580 562

Ile kosztuje Skoda Elroq 50? Cena od 149 000 zł to hit

Skoda Elroq 50 kosztuje od 149 000 zł. Po złożeniu wniosku o dopłatę w ramach nowego programu Mój elektryk 2.0, który ma ruszyć 3 lutego 2025 roku, cena spadnie maksymalnie o 40 000 zł do 109 000 zł. Wariant Elroq 60 z większym akumulatorem jest droższy o 10 000 zł i pojawi się na początku 2025 roku. Jak cena czeskiego auta wygląda na tle konkurencji? Zaskakująco dobrze!

Najtańszy Peugeot E-2008 to wydatek od 187 450 zł za model baterią 50 kWh i silnikiem 136 KM. Kia EV3 kosztuje od 166 900 zł (akumulator 58,3 kWh i silnik 204 KM). Volvo EX30 z baterią 49 kWh netto wymaga od 176 990 zł. Volkswagen ID.3 w wersji Pure i z baterią 52 kWh - 159 590 zł, jednak odmiana nadająca się do użytku (Pro, 59 kWh) jest droższa i startuje od 180 290 zł.

Wersja wyposażenia Pojemnośćakumulatora Maksymalnyzasięg Moc Moc ładowania Przyspieszenie Rodzaj napędu Cena
Skoda Elroq 50 55 kWh 375 km 170 KM 145 kW 9 s tylne koła 149 000 zł
Skoda Elroq 60 63 kWh 403 km 204 KM 165 kW 8 s tylne koła 159 900 zł
Skoda Elroq 85 82 kWh 580 km 286 KM 175 kW 6,6 s tylne koła 193 200 zł
Skoda Elroq / Skoda

Skoda Elroq wprowadza na nowy poziom użytkowanie samochodu z napędem elektrycznym. Ten model jest na tyle uniwersalny, że może pełnić rolę jedynego auta w rodzinie. Do tego cena poniżej 150 tys. zł jest już do zaakceptowania także przez indywidualnych użytkowników. Szczególnie jeśli się weźmie pod uwagę dopłaty do EV zapowiedziane przez rząd. Wyposażenie najtańszej odmiany to m.in.:

  • Wystrój wnętrza Design Selection Studio
  • Skórzana kierownica wielofunkcyjna
  • Przednie fotele z manualną regulacją na wysokość i manualną regulacją odcinka lędźwiowego
  • Tylna kanapa niedzielona, oparcie dzielone, bez podłokietnika
  • Elektrycznie sterowane, podgrzewane, składane lusterka boczne, automatycznie ściemniające się lusterko boczne po stronie kierowcy, podświetlenie wejścia
  • Czujnik zmierzchu i deszczu
  • Regulacja zasięgu reflektorów
  • Światła do jazdy dziennej, funkcja Coming Home and Leaving Home
  • Reflektory główne LED
  • Tylne światła LED
  • Wycieraczka tylnej szyby "Aero"
  • Listwy wzdłuż okien w kolorze czarnym
  • Relingi dachowe - czarne, matowe
  • Stalowe obręcze kół 8J x 19 cali
  • Systemy: eCall , Side Assist, Lane Assist, Turn Assist - asystent skrętu, Front Assist - kontrola odstępu z funkcją awaryjnego hamowania, Crew Protect Assist - aktywna funkcja ochrony kierowcy i pasażera z przodu
  • Driver Alert - system wykrywający zmęczenie kierowcy
  • Alarm i czujniki parkowania tył
  • Klimatyzacja Climatronic, 1-strefowa
  • Lusterko wsteczne automatycznie przyciemniane
  • Kamera cofania
  • Podłokietnik z przodu
  • Poduszki powietrzne z przodu z dezaktywacją poduszki pasażera z przodu
  • Boczne poduszki powietrzne z przodu, kurtyny powietrzne oraz centralna poduszka powietrzna z przodu
  • Tempomat z ogranicznikiem prędkości
  • ISA - Inteligentny asystent prędkości
  • TPM - system kontroli ciśnienia w oponach
  • Infotainment z ekranem 13 cali
  • Przygotowanie do systemu nawigacji
  • Bluetooth
  • Funkcja SmartLink
  • 8 głośników
  • Obsługa głosowa
  • DAB - funkcja odbioru programów radiowych w formie cyfrowej
  • 2xUSB-C z przodu
  • Gniazdo 12 V w bagażniku
Skoda Elroq w nowej zieleni Timiano Green / Skoda

Nowa Skoda Elroq 85 kosztuje od 193 200 zł

Skoda Elroq 85, czyli model z największym akumulatorem i silnikiem o mocy 285 KM, kosztuje od 193 200 zł. Wyposażenie tego SUV-a to:

  • Wystrój wnętrza Design Selection Loft
  • Podgrzewana skórzana kierownica wielofunkcyjna
  • Oświetlenie przestrzeni na nogi z przodu i z tyłu
  • Oświetlenie Ambiente paneli drzwi
  • Przednie fotele z manualną regulacją na wysokość i manualną regulacją odcinka lędźwiowego
  • Tylna kanapa niedzielona, oparcie dzielone, z podłokietnikiem
  • Elektrycznie sterowane, podgrzewane, składane lusterka boczne, automatycznie ściemniające się lusterko boczne po stronie kierowcy, podświetlenie wejścia
  • Czujnik zmierzchu i deszczu
  • Regulacja zasięgu reflektorów
  • Światła do jazdy dziennej, funkcja Coming Home and Leaving Home
  • Reflektory główne LED
  • Tylne światła LED
  • Sunset + dźwiękochłonne szyby boczne z przodu
  • Wycieraczka tylnej szyby "Aero"
  • Listwy wzdłuż okien w stylistyce Unique Dark Chrome
  • Relingi dachowe w stylistyce Unique Dark Chrome
  • Pakiet tłumiący dźwięki z zewnątrz
  • 19-calowe felgi aluminiowe Proteus
  • Kessy Full – bezkluczykowy system obsług i samochodu
  • Drive Mode Select
  • Adaptive Cruise Control (ACC)
  • Systemy: Side Assist, eCall , Lane Assist + Emergency Assist + Traffic Jam Assist
  • Turn Assist - asystent skrętu
  • Front Assist - kontrola odstępu z funkcją awaryjnego hamowania
  • Crew Protect Assist - aktywna funkcja ochrony kierowcy i pasażera z przodu
  • Driver Alert - system wykrywający zmęczenie kierowcy
  • Alarm
  • Elektryczna blokada otwarcia tylnych drzwi
  • Czujniki parkowania z przodu oraz z tyłu
  • Climatronic - 2-strefowa klimatyzacja automatyczna
  • Lusterko wsteczne automatycznie przyciemniane
  • Kamera cofania
  • Podłokietnik z przodu
  • Podgrzewane fotele przednie
  • Poduszki powietrzne z przodu z dezaktywacją poduszki pasażera z przodu
  • Boczne poduszki powietrzne z przodu, kurtyny powietrzne oraz centralna poduszka powietrzna z przodu
  • ISA - inteligentny asystent prędkości
  • TPM - system kontroli ciśnienia w oponach
  • System multimedialny z 13-calowym wyświetlaczem i nawigacją
  • Indukcyjna ładowarka smartfona
  • Funkcja SmartLink
  • 8 głośników
  • Obsługa głosowa
  • DAB - funkcja odbioru programów radiowych w formie cyfrowej
  • Gniazdo USB-C z tyłu
  • Gniazdo 12 V w przestrzeni bagażowej
  • Parasolka
  • Schowki w przestrzeni bagażowej
  • Przygotowanie pod hak holowniczy
Skoda Elroq / Skoda
Skoda Elroq / Skoda