Nowa Skoda Enyaq wjeżdża do Polski i tak wygląda

Skoda Enyaq bije rekordy popularności. Od debiutu w 2020 roku w fabryce w Mlada Boleslav wyprodukowano już ponad 250 000 egzemplarzy modeli Enyaq i Enyaq Coupe. Czesi mają co świętować, ale konkurencja – szczególnie z Chin – mocno napiera. Stąd decyzja o zmianie warty. Na co mogą liczyć kierowcy?

Reklama

Nowy Enyaq w czerwieni Velvet i na 21-calowych felgach Supernova wygląda pierwszorzędnie. To zasługa nowego języka stylistycznego Modern Solid. Zamiast pionowo ustawionego grilla i dużych reflektorów pojawiła się masywna przednia część nazwana Tech-Deck Face, która za ciemnym szkłem skrywa radar i kamerę odpowiedzialne za prowadzenie auta. Teraz czeski SUV na świat patrzy przez wąskie lampy, które przewidziano w dwóch wersjach.

Reflektory LED Matrix i nowy styl Modern Solid

Standardowy wariant wykorzystuje ciągły moduł światła do jazdy dziennej i kierunkowskazy na górze oraz jednostkę z modułami LED dla świateł mijania i drogowych na dole. Najbardziej zaawansowana odmiana to już matrycowe reflektory LED Matrix – tu cztery moduły tworzą pasek światła dziennego u góry. Niżej pracują dwa umieszczone obok siebie zestawy BiLED, jeden dla świateł mijania i jeden dla świateł drogowych. Łącznie to 36 indywidualnych segmentów matrycy. Każdy segment może być sterowany oddzielnie, aby nie oślepiać nadjeżdżających pojazdów podczas korzystania ze świateł drogowych lub do oświetlania znaków drogowych.

Nowa Skoda Enyaq i Enyaq Coupe / Skoda
Reklama

Tak wygląda nowe logo Skody zamiast strzały

Wyżej tuż pod krawędzią maski biegnie nowy pas Light Band z pionowymi liniami podświetlanymi diodami LED. Nad tym zamiast znanego logo ze strzałą mamy nazwę SKODA wypisaną opatentowaną czcionką, która w kolejnych modelach stanie się nowym logo. Czeska marka twierdzi, że nad tym znakiem głowili się wszyscy pracownicy. Co więcej, aż 2200 osób z sześciu kluczowych rynków – Czech, Niemiec, Indii, Izraela, Włoch i Norwegii – przebadano, aby wybrać najlepszą wersję logo spośród 165 projektów. Efekt? Niby nic nadzwyczajnego, ale ponoć najtrudniejszym elementem było zintegrowanie karonu nad literą S, co stanowi ważną część czeskiego dziedzictwa ŠKODY. Tak zwany "Háček" ("ptaszek" nad S) jest teraz połączony z pierwszą literą. Badania wykazały, że typograficzny znak słowny jest łatwiejszy do rozpoznania i identyfikacji niż tradycyjne okrągłe logo z uskrzydloną strzałą.

Nowa Skoda Enyaq / Skoda

Tylne światła w technice LED nawiązują do charakterystycznego dla Skody kształtu litery C i są dostępne w dwóch wersjach. Topowa dodaje animowane kierunkowskazy i integruje tylne światła z animacją witającą i żegnającą kierowcę.

Nowa Skoda Enyaq Sportline / Skoda / Ĺkoda Auto
Nowa Skoda Enyaq Sportline / Skoda / Ĺkoda Auto

Nowa Skoda nie wstydzi się przed Mercedesem

Nowy Enyaq szczyci się również dopracowaną aerodynamiką. Tu każdy element pełni ważną funkcję w osiągnięciu opływowej linii. Przecież jedną z największych przeszkód w walce o elektryczny zasięg jest opór powietrza. Na jego przezwyciężenie typowy EV poświęca niemal 2/3 energii. Redukcja Cx o zaledwie 0,01 zwiększa zasięg e-auta o około 2,5 proc. Nowa Skoda Enyaq osiąga współczynnik oporu powietrza na poziomie 0,245, w porównaniu do 0,264 dla poprzedniego modelu. Z kolei Enyaq Coupe, ze współczynnikiem od 0,225 zamiast 0,234, ma jeszcze łatwiej. To najbardziej aerodynamiczny model w gamie czeskiej marki (dla porównania Kia EV3 to 0,268, Volvo EX30 - 0,28, a Mercedes EQS, który jest niższą i smukłą limuzyną: 0,20). W SUV-ie to znakomite rezultaty. Osiągnięto je dzięki zastosowaniu kilku technicznych trików, w tym aerodynamicznie ukształtowanych felg, tylnego spoilera wydłużającego dach, specjalnych kurtyn w przednim zderzaku i szczelin, które rozszerzają błotniki dla lepszego przepływu powietrza.

Nowa Skoda Enyaq kontra stary Enyaq. Różnice w wymiarach

Nowa Skoda Enyaq Nowa Skoda Enyaq Coupe
Długość (mm) 4658 (+9 mm więcej) 4658 (+5 mm)
Szerokość (mm) 1879 1879
Wysokość (mm) 1622 (+1 mm) 1623 (+2 mm)
Rozstaw osi (mm) 2766 (+1 mm) 2766 (+1 mm)
Współczynnik oporu powietrza ≥ 0,245 ≥ 0,225

Wnętrze z lepszymi materiałami. Jakie wyposażenie?

Skoda doskonali swoją gamę modelową w kierunku premium, stąd we wnętrzu pojawiły się materiały wykraczające jakością poza standardy popularnych marek. Przeprojektowana kierownica z nowym logo marki jest teraz standardowo podgrzewana. Seryjne wyposażenie obejmuje również system Kessy Advanced z funkcją otwierania przy podchodzeniu i blokadą po oddaleniu się, a także podgrzewane przednie fotele, 3-strefową klimatyzację i przygotowanie do montażu haka holowniczego we wszystkich modelach. Do tego przewidziano cztery pakiety opcji: Clever, Plus, Advanced i Maxx.

Nowa Skoda Enyaq Sportline / Skoda / Ĺkoda Auto

Producent wprowadził też najnowszą generację oprogramowania. Po takiej zmianie system multimedialny jeszcze szybciej reaguje na dotyk, do tego obsługę ułatwia konfigurowalny pasek pięciu skrótów najczęściej używanych funkcji oraz przejrzyście rozplanowane menu z dużymi polami. Cyfrowym frykasem jest zmodernizowany wyświetlacz head-up z funkcją rozszerzonej rzeczywistości, który ucieszy bardziej czytelną grafiką. Jak działa? Najważniejsze informacje zdają się być prezentowane kilka metrów przed autem – niebieskie animowane strzałki pomagają w porę skręcić, a kreska poniżej pokazuje, że aktywny tempomat zauważył samochód jadący z przodu. Z kolei pomarańczowe linie z lewej i prawej strony informują o interwencji adaptacyjnego asystenta pasa ruchu Adaptive Lane Assist (system pomoże nawet pokonać zakręty).

Nowa Skoda Enyaq / Skoda / Ĺkoda Auto

Skoda Enyaq oferuje przestronne wnętrze i ogromny bagażnik. Jaka pojemność?

Kierowca o wzroście ok. 186 cm szybko znajdzie właściwą pozycję do prowadzenia auta. Z tyłu rozsiadasz się niemal jak w kinie – na stopy, nogi i nad głową jest bardzo dużo miejsca. Pasażerowi podobnej postury siedzącemu w drugim rzędzie od kolan do oparcia fotela zostaje ok. 14 cm luzu.

Jak przystało na Skodę Enyaq jest też pakowny. W rodzinnej eksploatacji do gustu przypadnie bagażnik o pojemności od 585 do 1710 litrów (570/1610 litrów w coupe). Na pokładzie przewidziano również mnóstwo sprytnych schowków. Pomysłowości czeskiej marki dopełnią haczyki na torby, elementy cargo do zabezpieczania ładunku przed przesuwaniem czy zwijana pokrywa przestrzeni bagażowej, którą można obsługiwać jednym dotknięciem. W końcu rozwiązania polepszające funkcjonalność to popisowa dyscyplina Skody. Na liście jest jeszcze m.in. skrobaczka do lodu ze wskaźnikiem głębokości bieżnika opony zintegrowana z panelem klapy bagażnika, parasol w schowku drzwi kierowcy oraz kieszenie na telefony komórkowe na oparciach przednich siedzeń. Sprytna funkcja Heaters automatycznie włącza do czterech funkcji ogrzewania, oraz szybkie przednie i tylne porty USB-C o mocy ładowania do 45 W.

Nowa Skoda Enyaq / Skoda / Skoda Auto

Nowa Skoda Enyaq 60, 85 i 85x. Wybierasz 204 KM lub 285 KM?

Nowa Skoda Enyaq to trzy warianty układu napędowego: 60, 85 i 85x. W ten sposób czeski producent daje demokratyczny wybór i pokazuje, że jeden samochód może jednocześnie być stworzony z myślą o miejskiej jeździe i o długich podróżach.

Podstawowy Enyaq 60 skrywa akumulator o pojemności 63 kWh i silnik elektryczny na tylnej, który zapewnia 204 KM (310 Nm). W tym przypadku za kierownicą coupe można liczyć na ponad 446 km zasięgu i przyspieszenie od 0 do 100 km/h w ok. 8 sekund. Przyzwoite osiągi, które sprawdzą się w codziennej eksploatacji.

Enyaq 85 z silnikiem 285 KM (545 Nm) i Enyaq 85x to największy akumulator o pojemności 82 kWh (brutto). Topowy model 85x z dodatkowym jednostką na przedniej osi zapewni napęd 4x4. Obie wersje przyspieszają od 0 do 100 km/h w 6,7 sekundy i rozpędzają się maksymalnie do 180 km/h. Zasięg - 586 km w przypadku klasycznego nadwozia SUV, bardziej opływowy wariant coupe zapewni niemal 600 km jazdy na jednym ładowaniu. Enyaq 85x to odpowiednio 559 km i 567 km zasięgu.

Nowa Skoda Enyaq i Enyaq Coupe / Skoda / Ĺkoda Auto

Nowa Skoda jeszcze bardziej uniwersalna. Szybkie ładowanie z mocą do 175 kW

Wysoka moc ładowania i podgrzewanie wstępne akumulatora także podnoszą uniwersalność nowej Skody. Przy mocy do 175 kW akumulator 82 kWh można naładować prądem stałym od 10 do 80 proc. w ciągu 28 minut. Enyaq 60 to 165 kW mocy ładowania, czyli postój przy ładowarce potrwa ok. 24 minut. W każdym przypadku to naprawdę dobre wyniki. Wszystkie modele obsługują ładowanie z mocą do 11 kW na stacjach ładowania prądem przemiennym.

Ile kosztuje nowa Skoda Enyaq? Oto sensacyjna cena

Najtańsza nowa Skoda Enyaq 60 z tylnym napędem i silnikiem o mocy 204 KM kosztuje od 189 900 zł - wcześniej tej odmiany nie było w Polsce. Teraz najtańszy wariant ma dać odpór chińskiej ekspansji. Szczególnie, że po odjęciu rządowej dopłaty cena spadnie maksymalnie o 40 000 zł do 149 900 zł.

Wyposażenie standardowe wersji 60 to:

  • Poduszki powietrzne czołowe i boczne kierowcy oraz pasażera z przodu wraz z kurtynami powietrznymi, poduszka centralna, dezaktywacja poduszki pasażera z przodu
  • Ekran systemu Infotainment 13 cali
  • System nawigacji
  • Infotainment Online - 3 lata
  • Bluetooth, 8 głośników, Funkcja SmartLink
  • Światła LED Basic, oświetlenie Ambiente
  • Kamera cofania
  • Czujniki parkowania z przodu i z tyłu
  • Kabel do ładowania z gniazda 400 V/ 16 A oraz domowego 230 V / 10 A
  • Kessy Full - system bezkluczykowego dostępu do samochodu wraz z funkcją WAL
  • Podgrzewane fotele przednie
  • Predictive Adaptive Cruise Control - aktywny tempomat
  • Side Assist - funkcja monitorowania martwego pola
  • Climatronic - automatyczna klimatyzacja trójstrefowa z regulacją elektroniczną
  • Drive Mode Select
  • 2-ramienna skórzana podgrzewana kierownica
  • Przygotowanie pod hak holowniczy
  • Wycieraczka tylnej szyby (dostępna tylko dla Enyaq, brak dla Enyaq Coupé)
  • Alarm

Skoda Enyaq 85/85x - wyposażanie standardowe:

  • Sunset - tylne szyby boczne i szyba pokrywy bagażnika o wyższym stopniu przyciemnienia
  • Indukcyjna ładowarka smartfona
  • Traffic Jam Assist + Emergency Assist
  • System utrzymywania pasa ruchu i półautomatyczna kontrola pojazdu w nagłych przypadkach
  • Bezdotykowo otwierana elektrycznie sterowana pokrywa bagażnika
  • Relingi w kolorze Unique Dark Chrome
  • Dach panoramiczny dla wersji coupe

Skoda Enyaq Sportline - wyposażenie to dodatkowo:

  • Wnętrze Sportline ze sportowymi, zintegrowanymi fotelami
  • Sportowe amortyzatory
  • Oświetlenie Full LED z reflektorami Matrix
  • Progresywny układ kierowniczy
  • 20-calowe obręcze ze stopów lekkich
  • Relingi w kolorze czarnym z połyskiem
  • Listwa na zderzaku w kolorze czarnym z połyskiem
  • Dolna część zderzaka oraz listwy progowe w kolorze nadwozia
  • Lusterka w kolorze czarnym z połyskiem
  • Elektrycznie regulowany fotel kierowcy z pamięcią oraz masażem
  • Boczne poduszki powietrzne - tył

NOWA Skoda Enyaq 2025 - cennik

Skoda Enyaq SUV SUV Coupe
Skoda Enyaq 60 169 900 zł -
Skoda Enyaq 85 204 900 221 650
Skoda Enyaq 85x 221 100 233 850
Skoda Enyaq 85x Sportline 224 450 236 200
Nowa Skoda Enyaq / Skoda

Nowa Skoda Enyaq 60, Enyaq 85 i Enyaq 85x - dane techniczne, osiągi

Wersja Skoda Enyaq 60 (Coupe) Enyaq 85 (Coupe) Enyaq 85x (Coupe)
Zasięg 437 km (446 km) 586 km (596 km) 559 km (567 km)
Pojemność baterii (kWh) (brutto/netto) 63/59 82/77 82/77
Czas ładowania od 10 do 80 proc. 24 minuty 28 minut 28 minut
Maksymalna moc ładowania 165 kW 135 kW 175 kW
Maksymalna moc silnika 150 kW/204 KM 210 kW/285 KM 210 kW/285 KM
Maksymalny moment obrotowy 310 Nm 545 Nm 545 Nm
Prędkość maksymalna 160 km/h 180 km/h 180 km/h
Przyśpieszenie 0–100 km/h 8,1 s 6,7 s 6,7 s
Napęd na tylną oś a tylną oś 4x4
Nowa Skoda Enyaq i Enyaq Coupe / Skoda / Ĺkoda Auto